Του Γιώργου Φιντικάκη
Στις δικαστικές αίθουσες θα συνεχιστεί απ'' ό,τι φαίνεται το σίριαλ της απίστευτης υπόθεσης με τα ΕΛΤΑ που παρακρατούν χρήματα από την πληρωμή λογαριασμών ρεύματος μέσω των ταχυδρομείων, δίχως να τα καταβάλουν εγκαίρως στη ΔΕΗ.
Αν και η ΔΕΗ έχει δώσει κατεύθυνση στα καταστήματα, εφόσον ο πελάτης προσκομίζει την απόδειξη πληρωμής στα ΕΛΤΑ, να του εκδίδουν ένα γραμμάτιο είσπραξης, ώστε εκείνος να πληρώνει μόνο το ποσό του τρέχοντος λογαριασμού, προφανώς αυτό δεν απαντά στο πρόβλημα. Είναι πάρα πολλοί όσοι εξαιτίας αυτής της τακτικής έχουν χάσει την λεγόμενη “έκπτωση συνέπειας”, όπως ονομάζεται, ύψους 15%, καθώς εμφανίζονται να μην έχουν πληρώσει στην ώρα τους.
Σαν αποτέλεσμα τα τηλέφωνα στη ΔΕΗ συνεχίζουν να πέφτουν βροχή, όπως προκύπτει από το θέμα που ανέδειξε πρώτο το liberal (Τα ΕΛΤΑ δεν αποδίδουν στη ΔΕΗ τα χρήματα από την είσπραξη των λογαριασμών ρεύματος!) με αποτέλεσμα χθες μια διπλή παρέμβαση, από τον Συνήγορο του Καταναλωτή, και το ΙΝΚΑ. Ειδικά η ανεξάρτητη αρχή, ζητά από τα ΕΛΤΑ να ενημερώσουν για τους λόγους της παρακράτησης των χρημάτων από τους καταναλωτές, να επιλύσουν το θέμα με τη ΔΕΗ δίχως να χρειάζεται η μαζική προσέλευση των καταναλωτών στα κατά τόπους καταστήματα, καθώς και να εγκαταλείψουν οριστικά την πρακτική αυτή. Συστάσεις απευθύνει ο Συνήγορος και προς τη ΔΕΗ, ζητώντας της να μεριμνήσει για την απρόσκοπτη χορήγηση των "εκπτώσεων συνέπειας” εφόσον διαπιστώνεται ότι οι τυχόν καθυστερήσεις έγιναν χωρίς υπαιτιότητα των καταναλωτών, προβαίνοντας σε σχετικές ανακοινώσεις προς αυτούς, ενημερώνοντας τους για τους τρόπους εξόφλησης.
Ταυτόχρονα, το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) ανακοίνωσε ότι προτίθεται να ασκήσει συλλογική αγωγή «υπέρ των καταναλωτών ρεύματος από την ΔΕΗ που πλήρωσαν τους λογαριασμούς τους έγκαιρα και με την συμφωνία της σχετικής έκπτωσης που συμφωνήθηκε, τα ποσά παρέμειναν στα ΕΛΤΑ μέσω των οποίων έκαναν τις πληρωμές τους».
Στο σκεπτικό της αγωγής θα αναφέρεται ότι τα ΕΛΤΑ οφείλουν να αποζημιώσουν άμεσα τους πελάτες, και η ΔΕΗ οφείλει αμέσως και όχι αργότερα να ρυθμίσει το υπόλοιπο και να αποδώσει την έκπτωση που συμφωνήθηκε, με βάση το γεγονός ότι έχει λάβει γνώση σχετικά με την πληρωμή από τα ΕΛΤΑ.
Καλούνται να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά!
Στην πραγματικότητα δηλαδή καλούνται οι καταναλωτές να βγάλουν τα κάστανα από τη φωτιά, για ένα θέμα στο οποίοι οι ίδιοι δεν έχουν την παραμικρή ευθύνη. Ένα πρόβλημα που αφορά αποκλειστικά τη ΔΕΗ και τα ΕΛΤΑ με τα οποία και εκείνη έχει υπογράψει σύμβαση, γίνεται τελικά πρόβλημα των πελατών της!
Το θέμα δεν είναι καινούργιο. Έγινε για πρώτη φορά γνωστό τον Απρίλιο του 2017, όταν ο πρόεδρος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης απέστειλε εξώδικο στη διοίκηση των ΕΛΤΑ, καλώντας τους να σταματήσουν τη πρακτική της παρακράτησης χρημάτων. Επανήλθε στην επικαιρότητα, τον Ιούνιο του 2017, όταν με δεύτερο εξώδικο προς τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΤΑ Γιάννη Ζαρολιάγκη, ο κ.Παναγιωτάκης ζητούσε την άμεση καταβολή των χρημάτων, ύψους 19,5 εκατ ευρώ, που χρωστούσε ως εκείνη τη στιγμή, η επιχείρηση.
Άγνωστο για ποιο ακριβώς λόγο ξεκίνησαν να παρακρατούν χρήματα τα ΕΛΤΑ, εντούτοις όπως είχε γίνει από τότε γνωστό, μέσω αυτών τα ταχυδρομεία τακτοποιούσαν δικά τους λειτουργικά έξοδα, όπως μισθοδοσίες, πρακτική που φαίνεται ότι συνεχίζεται ως σήμερα.
Δίχως να είναι γνωστό τι απέγινε με την υπόθεση, και κατά πόσο η συνέχεια του σίριαλ αυτού δόθηκε στα δικαστήρια, το θέμα ότι παρά τις επανειλλημένες οχλήσεις, και την ταλαιπωρία που υφίστανται οι πελάτες της ΔΕΗ, η πρακτική αυτή συνεχίζεται. Το επιβεβαιώνουν τα παράπονα που δέχεται το τηλεφωνικό κέντρο της επιχειρήσεις.
Τα ερωτήματα είναι πολλά. Αφενός προς τη διοίκηση της ΔΕΗ, η οποία ακόμη και αν έχει προσφύγει σε ένδικα μέσα, συνεχίζει να συνεργάζεται με τα ΕΛΤΑ. Αφετέρου προς τη διοίκηση του υπερ-Ταμείου, το οποίο και ελέγχει πλέον εδώ και μερικούς μήνες τις μετοχές των ΕΛΤΑ, του κατά κοινή παραδοχή μεγαλύτερου “αρρώστου” στο χώρο των ΔΕΚΟ. Εξάλλου, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (όπως ονομάζεται το υπερ-Ταμείο) πρόκειται να προχωρήσει άμεσα στην αξιολόγηση και πιθανώς στην αντικατάσταση συγκεκριμένων μελών της διοίκησης Ζαρολιάγκη στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, διαδικασία που αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση, και αφορά και άλλες ΔΕΚΟ.
Θα είχε ενδιαφέρον να μάθει κανείς ποια μέτρα έχει πάρει απέναντι στο θέμα η διοίκηση του υπερ -Ταμείου, πολλώ δε μάλλον όταν η ΔΕΗ υπάγεται επίσης σε αυτό, και προφανώς θα έχει ενημερωθεί σχετικά.