Του Προκόπη Χατζηνικολάου
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση παρουσιάζει διαρκώς στοιχεία ευημερίας (!) της κοινωνίας και της ελληνικής οικονομίας οποιαδήποτε έρευνα, ανάλυση ή έκθεση διαβάσει κανείς των τελευταίων χρόνων ακόμα και μηνών καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η οικονομία διαλύεται και ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι πολύ δύσκολα. Αν δεν αλλάξει το μείγμα της οικονομικής πολιτικής η οικονομία κινδυνεύει να βρεθεί ξανά στα βράχια. Οι επιχειρήσεις δεν αντέχουν, τα νοικοκυριά από καιρό τώρα έχουν παραδοθεί, ενώ οι οικονομικοί δείκτες δημιουργούν έντονο προβληματισμό για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.
Μετά λοιπόν την έκθεση του ΟΟΣΑ που δείχνει ότι η Ελλάδα αύξησε όσα καμία άλλη χώρα του κόσμου τις φορολογικές επιβαρύνσεις, διαπιστώνεται ότι η χώρα μας κατατάσσεται στην 29η θέση ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ στον Δείκτη Διεθνούς Φορολογικής Ανταγωνιστικότητας του Tax Foundation που αξιοποιεί στοιχεία του 2018 και παρουσιάζεται από το ΚΕΦίΜ.
Ο δείκτης συνυπολογίζει, μεταξύ άλλων, τις επιδόσεις κάθε χώρας στους εταιρικούς φόρους, στους φόρους ατομικού εισοδήματος, στους καταναλωτικούς φόρους και στους φόρους ακίνητης περιουσίας. Σε σχέση με το 2017, η Ελλάδα υποχώρησε σε τρεις επιμέρους τομείς του δείκτη: τους εταιρικούς φόρους, τους φόρους επί της ιδιοκτησίας και τη φορολογία της κατανάλωσης. Συγκεκριμένα και σε ό,τι αφορά την εταιρική φορολόγηση, η οποία, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, έχει τη σημαντικότερη επίδραση στην οικονομική μεγέθυνση, κατά την τελευταία πενταετία η Ελλάδα έχει υποχωρήσει 10 θέσεις – από την 15η θέση το 2014, σήμερα βρίσκεται στην 25η. Όπως μάλιστα υπογραμμίζεται στη μελέτη, ο συντελεστής της εταιρικής φορολόγησης στην Ελλάδα βρίσκεται στο 29% ή διαφορετικά 5,1 μονάδες πάνω από τον μέσον όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.
Σε άλλη μελέτη που εκπόνησε ο ΣΕΒ διαπιστώνεται ότι οι υψηλοί φόροι των μνημονίων δεν είχαν καμία ανταποδοτικότητα στο κοινωνικό σύνολο. Το αντίθετο μάλιστα, οι υπηρεσίες κατέρρευσαν με αποτέλεσμα να ταλαιπωρούνται ολοένα και περισσότερο οι πολίτες της χώρας, κυρίως οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Σύμφωνα με έρευνα οι μη μισθολογικές δαπάνες που προορίζονται για την παροχή δημοσίων αγαθών όπως η παιδεία, η υγεία, η άμυνα και η δικαιοσύνη είναι πέντε μονάδες του ΑΕΠ χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Ο πραγματικός δείκτης ευημερίας μιας χώρας έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την ποιότητα και την ποσότητα των δημόσιων αγαθών που παρέχει στους πολίτες της. Όταν υπερφορολογείς την εργασία και τις επιχειρήσεις χωρίς να επιστρέφεις αντίστοιχου επιπέδου δημόσια αγαθά, δημιουργείται μια μη βιώσιμη σχέση μεταξύ οικονομίας, πολιτών και κράτους.
Σε έρευνα της Κομισιόν φαίνεται ότι άδικα αυξήθηκαν οι συντελεστές ΦΠΑ από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μάλιστα από το 1 δισ. ευρώ που είχε σκοπό να προσθέσει στo ταμείο του το ελληνικό Δημόσιο από την αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ, τελικά αυτό που επιτεύχθηκε ήταν να διογκωθεί η φοροδιαφυγή. Συγκεκριμένα, η αύξηση των συντελεστών διεύρυνε τη φοροδιαφυγή κατά 600 εκατ. ευρώ, δηλαδή περισσότερα από ένα στα δύο ευρώ δεν κατέληξαν στον κρατικό κορβανά, παρά το γεγονός ότι τη διετία 2015-2016 αυξήθηκε ο ανώτατος συντελεστής κατά μία ποσοστιαία μονάδα και συγκεκριμένα στο 24%, υπήρξαν αθρόες μετατάξεις από τον χαμηλό συντελεστή 13% στον ανώτατο συντελεστή, ενώ καταργήθηκε το ειδικό καθεστώς στα νησιά του Αιγαίου. Όπως προκύπτει από την έκθεση της Κομισιόν, το έλλειμμα ΦΠΑ (η διαφορά μεταξύ των προσδοκώμενων και των πραγματικών εσόδων από τον ΦΠΑ) ανήλθε το 2016 στη χώρα μας στα 5,9 δισ. ευρώ.