Η μεταφορά ρωσικού και ουκρανικού σιταριού που αντιπροσωπεύουν το 33% των παγκόσμιων εξαγωγών έχει διακοπεί. Με κλειστά τα λιμάνια στην Αζοφική Θάλασσα, αδύνατη τη ναυσιπλοΐα για τα εμπορικά πλοία και μεγάλες ποσότητες σιτηρών εγκλωβισμένες σε αποθήκες εντός της εμπόλεμης ζώνης στην Ουκρανία, οι τιμές θυμίζουν τρενάκι του τρόμου. Το δείχνει η αύξηση 34% μέσα σε λιγότερο από μια εβδομάδα.
Τα 290 ευρώ ανά τόνο της περασμένης Παρασκευής, εκτινάχθηκαν στα 366 ευρώ την Τετάρτη, για να σκαρφαλώσουν χθες στα 389 ευρώ. Τα καράβια από Ρωσία και Ουκρανία πλέον δεν έρχονται, μεγάλες ελληνικές αλευροβιομηχανίες προσπαθούν να καλύψουν το κενό με παραγγελίες από Γαλλία, Βουλγαρία και άλλες χώρες παραγωγούς, αλλά οι ημερομηνίες παράδοσης είναι 2,5-3 μήνες μετά το κλείσιμο της παραγγελίας.
Τα κλειστά λιμάνια δεν αφήνουν πολλά περιθώρια, η εκτίναξη της ζήτησης επιδεινώνει τη κατάσταση, λύση στα προβλήματα με τις μεταφορές δεν διαφαίνεται, ενώ εναλλακτικές χερσαίες οδοί, όπως με φορτηγά, ανεβάζουν τα κόστη στα ύψη.
Τα όσα συμβαίνουν με τα σιτηρά είναι χαρακτηριστικά των όσων συμβαίνουν με τα εμπορεύματα. Η κρίση προσλαμβάνει τεκτονικές διαστάσεις και τα προβλήματα της αλευροβιομηχανίας αντανακλούν αυτό που συμβαίνει παντού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για ζητήματα επάρκειας. Ακόμη αυτές δεν έχουν αρχίσει να γίνονται αισθητές, ωστόσο αναλόγως τη διάρκεια του πολέμου, είναι πολύ πιθανό να εμφανιστούν.
Σε κάποιες για παράδειγμα ποικιλίες μαλακού σιταριού, τα αποθέματα αρκούν για μερικές μόνο εβδομάδες. Και μπορεί η αλευροβιομηχανία να έχει τρόπους να αντικαταστήσει κάποιες ποικιλίες με άλλες, δεν μπορεί ωστόσο να γλιτώσει τις επιπτώσεις στις τιμές. Χρηματιστηριακές τιμές σιταριού μια ανάσα από τα 400 ευρώ το τόνο, μεταφράζονται σε αλεύρι 65 λεπτά το κιλό από 50 λεπτά πριν την έκρηξη του πολέμου, ενώ μια φρατζόλα ψωμί που κόστιζε 80 λεπτά, σύντομα θα κοστίζει 90 λεπτά.. Η αύξηση των τιμών του σιταριού φέρνει νέες ανατιμήσεις στο ψωμί, τα ζυμαρικά , αλλά και τις ζωοτροφές, ενισχύοντας τις πιέσεις στον πληθωρισμό.
Η εφοδιαστική αλυσίδα θα πάρει μήνες για να αποκατασταθεί. Τα λιμάνια στην Αζοφική Θάλασσα έχουν ναρκοθετηθεί και ο καθαρισμός τους θα απαιτήσει καιρό, οι σοδειές έχουν πληγεί και οι τιμές που έτσι κι αλλιώς πιέζονταν λόγω των ανατιμήσεων στο πετρέλαιο, στην ενέργεια και στα μεταφορικά, θα παραμείνουν υψηλά για καιρό.
Σύμφωνα με αναλυτές διεθνών εμπορικών οίκων η αβεβαιότητα γύρω από το ουκρανικό αλλά και τις ρωσικές προµήθειες τους επόµενους µήνες, έχουν ωθήσει τους εµπόρους να κρατήσουν τα σιτηρά τους στις αποθήκες παρά να τα στείλουν στο εξωτερικό. Η Ρωσία κατέχει το 24% των παγκόσμιων εξαγωγών και η Ουκρανία το 9%.
Καλύτερη η εικόνα στο σκληρό σιτάρι, όπου η ελληνική αγορά έχει κάνει τις παραγγελίες της μέχρι και τον Ιούνιο. Εξάλλου, η Ελλάδα είναι αυτάρκης σε σκληρό σιτάρι. Το πρόβλημα αφορά στο μαλακό σιτάρι, όπου η χώρα είναι βαθιά ελλειμματική, και η εκρηκτική άνοδος των διεθνών τιμών στα άλευρα συμπαρασύρει και επιβαρύνει οριζοντίως και καθέτως όλη την αρτοποιία.