Από το ξακουστό φεστιβάλ του Glastonbury – το οποίο θα γιόρταζε φέτος 50 χρόνια ζωής - μέχρι παγκόσμιες περιοδείες διάσημων καλλιτεχνών και τοπικές παραστάσεις, η παγκόσμια μουσική βιομηχανία πάτησε και αυτή το pause στην εποχή της πανδημίας. Και επειδή ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του συνολικού τζίρου της προέρχεται από τις live εκδηλώσεις, η Goldman Sachs εκτιμά ότι τα παγκόσμια μουσικά έσοδα θα συρρικνωθούν κατά 25% το 2020, ακολουθώντας την τάση που επικρατεί και σε πολλούς άλλους κλάδους της οικονομίας.
Όμως «the show must go on», όπως λέει και το ομώνυμο τραγούδι των Queen. Σύμφωνα με την αμερικανική τράπεζα, η μουσική βιομηχανία όχι μόνο θα ανακάμψει με τρόπο… πειστικό το 2021 αλλά θα συνεχίσει να μεγαλώνει με αποτέλεσμα να φτάσει στα τέλη της δεκαετίας στα 142 δισ. δολάρια, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 84%, από τα περίπου 77 δισ. δολάρια του 2019.
Βέβαια, είναι προφανές ότι η πανδημία θα αφήσει πίσω της ανεξίτηλα τα σημάδια της και στη μουσική. Η Goldman τονίζει σε χθεσινή της έκθεση ότι η τρέχουσα κρίση επιταχύνει τη μεταστροφή από την offline στην online μουσική και ενισχύει το ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ανακάλυψη και προώθηση της μουσικής.
Οι συνέπειες του κορονοϊού είναι εντυπωσιακές καθώς τα έσοδα των ζωντανών εκδηλώσεων θα υποχωρήσουν συνολικά στο έτος κατά 75%, ενώ τα έσοδα των υπηρεσιών streaming θα αυξηθούν κατά 18% σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένας ακόμη παράγοντας που συμβάλλει στο γενικότερο κλίμα είναι το γεγονός ότι σε ποσοστό 40% ο άνθρωπος ακούει μουσική στη δουλειά και στο αυτοκίνητο και τους τελευταίους δύο μήνες και τα δύο είχαν παγώσει.
Πόσο γρήγορα θα ανακάμψει η μουσική βιομηχανία;
Σύμφωνα με την Goldman το 79% των φανατικών οπαδών θα επιστρέψει συναυλίες και άλλες ζωντανές εκδηλώσεις σε διάστημα 4 μηνών από την άρση των περιορισμών του covid-19. Το συγκεκριμένο εύρημα της έρευνας είναι σημαντικό καθώς εκτιμάται ότι σε ποσοστό 52%, τα χρήματα που ξοδεύουν για μουσική παγκοσμίως οι καταναλωτές πηγαίνουν σε εισιτήρια συναυλιών. Επίσης, περίπου το 50% του εισοδήματος των 100 κορυφαίων καλλιτεχνών προέρχεται από τις συναυλίες, τις χρονιές που έχουν περιοδείες.
Ο οίκος σημειώνει ότι ενώ οι fans της μουσικής θα θέλουν γρήγορα να επιστρέψουν οι συναυλίες και τα φεστιβάλ όταν η κατάσταση ομαλοποιηθεί, ο χρονικός ορίζοντας και η ταχύτητα της ανάκαμψης του κλάδου θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τους κανόνες που θα ισχύσουν σχετικά με την κοινωνική απόσταση και τις συναθροίσεις σε ολόκληρο τον πλανήτη. Σε μεσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα η Goldman προβλέπει επιστροφή σε ανάπτυξη της τάξης του 4%-5% για τον κλάδο των ζωντανών εκδηλώσεων, ο οποίος θα ανέλθει στα 39 δις. δολάρια το 2030.
Ο κορονοϊός, ωστόσο, ενδέχεται να αλλάξει για πάντα τη μουσική βιομηχανία καθώς το 74% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι υα συνεχίσει να παρακολουθεί μουσικές εκδηλώσεις μέσω livestreaming ακόμα και όταν επιτραπεί η πραγματοποίηση συναυλιών.
Ο τομέας, ωστόσο, που φαίνεται πως έχει μπροστά του πεδίο δόξης λαμπρό είναι οι υπηρεσίες streaming με την Goldman να προβλέπει ότι οι συνδρομητές επί πληρωμή θα τριπλασιαστούν την επόμενη δεκαετία και θα φτάσουν στα 1,22 δισεκατομμύρια το 2030, από 341 εκατομμύρια το 2019.
Σε αυτό το πεδίο θα γίνει η μεγάλη «σφαγή» με τους κολοσσούς τους κλάδου να αγωνίζονται με κάθε τρόπο να εξασφαλίσουν μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας. Η εξοικείωση των νέων με το streaming είναι εκπληκτική και ο καλπασμός της τεχνολογίας σε συνδυασμό με τις νέες εφαρμογές θα οδηγήσουν σε σημαντική ανάπτυξη και δημιουργία νέων αγορών. Η διείσδυση των επί πληρωμή συνδρομητών υπηρεσιών streaming προβλέπεται να φτάνει στο 21% το 2030 από 8% το 2019, ενώ συνολικά η αγορά streaming θα αγγίξει τα 75 δις. δολάρια.