Εάν πάρουν σάρκα και οστά τα έργα «νέας γενιάς», ύψους 13 δισ. ευρώ, που δρομολογούνται μέσω και του ταμείου ανάκαμψης θα δεχτεί ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση όχι μόνο η κατασκευαστική αγορά, αλλά και ευρύτερα η οικονομία, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Χθες, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, διαβεβαίωσε, εκ νέου, ότι υπάρχει και σχέδιο χρηματοδότησης και «ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα» υλοποίησης για το πλάνο έργων συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ.
«Το μεγαλύτερο που έχει δει η χώρα, μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά. Με τα δεδομένα αυτά, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, ύστερα και από την αλλαγή ισορροπιών στην Ελλάκτωρ, βρίσκονται σε ετοιμότητα για τη διεκδίκηση των νέων projects.
Ωστόσο, η χρονιά ξεκίνησε με το δεξί, καθώς η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG COMP), ενέκρινε την κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου E65 που θα υλοποιήσει η ΤΕΡΝΑ. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, συνολικού μήκους 70,5 χλμ., που θα ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας του οποίου το Νότιο τμήμα (Ξυνιάδα-Τρίκαλα), έχοντας αποπερατωθεί σε ποσοστό της τάξεως του 62%. Ο Ε65, που θα συνδέεται με την Εγνατία Οδό, θα επιτρέπει τη σύνδεση της Λαμίας με τα Γρεβενά, αποτελώντας έναν οδικό άξονα 175 χιλιομέτρων.
Ισχυρή αναπτυξιακή ώθηση θα δοθεί μέσω και του έργου κατασκευής της γραμμής 4 του μετρό (Άλσος Βεΐκου -Γουδή) με ανάδοχο την κοινοπραξία Αβαξ-Ghella-Alstom. Έχει προϋπολογισμό 1,8 δισ. ευρώ και αναμένεται να συμβασιοποιηθεί το προσεχές διάστημα. Προηγούνται βέβαια, οι πρόδρομες κατασκευαστικές εργασίες που θα υλοποιήσει η τεχνική εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ. Μένει να φανεί, εάν θα επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες της αγοράς που αναφέρουν πως θα υπάρξουν ευρύτερες συμμαχίες στις κατασκευές, ενόψει της έναρξης υλοποίησης του κυρίως έργου που περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς του μετρό.
Το προσεχές διάστημα αναμένεται να υπάρξουν και εξελίξεις για τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα-Πύργος. Προαπαιτούμενο είναι η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να δώσει το πράσινο φως, για την ένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό του οποίου ο αναθεωρημένος προϋπολογισμός ανέρχεται σε 255 εκατ. ευρώ.
Μέσα στη χρονιά αναμένεται να ολοκληρωθεί και η επιλογή αναδόχου για τη νέα ανατολική περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης, έργο που διεκδικούν όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας. Το έργο, ύψους 450 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την κυκλοφοριακή αναβάθμιση της Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης µε Υπερυψωμένη Λεωφόρο Ταχείας Κυκλοφορίας στο τμήμα από τον Ανισόπεδο Κόμβο (Α/Κ) Κ5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση µε Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών). «Το πιο εμβληματικό και από τη νέα γενιά έργων αφορά επίσης τη Θεσσαλονίκη: Η νέα αναβαθμισμένη Περιφερειακή Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover, ο σχεδιασμός για την υλοποίησή της οποίας με ΣΔΙΤ προχωρά σε χρόνο ρεκόρ» όπως ανέφερε ο κ. Καραμανλής χθες.
Επίσης, η αγορά αναμένει να «ξεμπλέξει» το κουβάρι του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, έργο το οποίο -παρότι ήταν δίχως χάραξη-η προηγούμενη κυβέρνηση επιχείρησε να δημοπρατήσει μέσω τριών διαφορετικών μεθόδων. Δηλαδή, ως έργο παραχώρησης (τμήμα Χανιά-Ηράκλειο), ως Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα -ΣΔΙΤ (Χερσόνησος-Νεάπολη) και ως δημόσιο έργο (Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος). Πλέον, η μελετητική ωρίμανση του έργου είναι αναγκαία για να προχωρήσει η δημοπράτησή του.
Από όλα όμως, τα έργα εκτιμάται ότι θα προχωρήσουν με ταχύτερους ρυθμούς τα projects, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 3 δισ. ευρώ, στο σιδηρόδρομο, λόγω μελετητικής ωριμότητας.