Black Friday σήμερα και δεν ήταν λίγοι αυτοί που ξύπνησαν από νωρίς ελπίζοντας να βρουν στα καταστήματα ακόμα μεγαλύτερες εκπτώσεις και προσφορές από αυτές των προηγούμενων ημερών.
Βέβαια, ουρές σαν αυτές που βλέπουμε στις ΗΠΑ δεν αναμένεται να δούμε στην ελληνική αγορά, αφού η «Μαύρη Παρασκευή» φέτος θα κρατήσει περίπου μία εβδομάδα σε μια προσπάθεια μιας πιο λογικής διαχείρισης, πιο ευχάριστης εμπειρίας, καλύτερης εξυπηρέτησης και λιγότερου «πανικού».
Την τιμητική τους στην Black Friday έχουν συνήθως τηλεοράσεις, κινητά, laptop αλλά και είδη ένδυσης. Σε δηλώσεις που έκανε η διευθύντρια επικοινωνίας των Public στο iefimerida.gr τόνισε πως η σημερινή ημέρα είναι μια γιορτή του λιανεμπορίου. «Οι εκπτώσεις φτάνουν έως το 60%. Μπορεί κανείς να βρει καλή τηλεόραση, smart, με όλα τα χαρακτηριστικά που επιθυμεί και επώνυμη, στα 169 ευρώ, ενώ κινητό μπορεί να αγοράσει από 25 ευρώ».
Πάντως, στη Θεσσαλονίκη σχηματίστηκαν ουρές νωρίς το πρωί κυρίως από νεαρούς καταναλωτές που περίμεναν κυρίως έξω από καταστήματα αθλητικών ή ηλεκτρονικών ειδών για να ανοίξουν και να κάνουν τις αγορές του επωφελούμενοι από τις μειωμένες τιμές και τις προσφορές της ημέρα.
Σύμφωνα με το thestival.gr οι περισσότεροι καταναλωτές που περίμεναν στις ουρές ήταν μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, παίρνοντας την απόφαση να μην παρακολουθήσουν τις πρώτες ώρες μαθημάτων στο σχολείο τους και να στηθούν στις ουρές των πολυκαταστημάτων.
Τι είναι η Black Friday και πώς προέκυψε η ονομασία
Η Black Friday ήρθε στην Ελλάδα το 2016 εν μέσω αντιδράσεων, έντονων διαφωνιών και… μουρμούρας. Πήγε καλά, έδωσε κίνηση στο γρανάζι του εμπορίου, έλκυσε τον κόσμο εκ νέου στα καταστήματα. Πέρυσι, δεύτερο έτος της «γιορτής», σχεδόν διπλασιάστηκε ο τζίρος που έγινε το 2016, παίρνοντας πιο σοβαρή και οργανωμένη μορφή, με τις επιχειρήσεις δίνουν ηχηρό παρόν πλέον.
Ο θεσμός επιτρέπει στους καταναλωτές την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε χρονιάς να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με πολύ μεγάλες εκπτώσεις και προσφορές.
Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.
Στην Ελλάδα μεγάλες επιχειρήσεις λαμβάνουν μέρος και φέτοςστη Black Friday, όπως οι Public, Γερμανός, Πλαίσιο, Media Markt, Intersport, Factory Outlet, e-shop.gr, κ.α.
H ονομασία Μαύρη Παρασκευή προέυψε στις αρχές της δεκαετίας του '60, όταν τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Έτσι καθιερώθηκε η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, και αποκεί προέκυψε η ονομασία Black Friday.
Συμβουλές στους καταναλωτές για την Black Friday
Να κάνουν έρευνα αγοράς οι καταναλωτές, ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό, συστήνει η αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη, με αφορμή την Black Friday.
«Τυχόν εξωφρενικές προσφορές των ημερών πρέπει να αντιμετωπίζονται με σύνεση και προγραμματισμό» ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Κοντογιάννη. «Οι καταναλωτές, πριν ψωνίσουν πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς, ήδη πριν ξεκινήσει η Black Friday, ώστε να μπορέσουν να συγκρίνουν τις τιμές στα είδη που έχουν επιλέξει και να είναι βέβαιοι ότι το όφελος από την προσφορά είναι πραγματικό», υπογράμμισε.
Η διαδικτυακή αναζήτηση μέσα από τις ιστοσελίδες των καταστημάτων είναι χρήσιμο εργαλείο και διευκολύνει τη σύγκριση και τον εντοπισμό της πραγματικής ευκαιρίας. Υπενθυμίζεται πως οι πλασματικές προσφορές συνιστούν παραπλανητική εμπορική πρακτική και απαγορεύονται. Παραπλανητική πρακτική συνιστά, επίσης, η αναγραφή και παρουσίαση υψηλών ποσοστών προσφοράς, τα οποία, ενώ παρουσιάζονται ως γενικά ή ό,τι αφορούν ευρείες κατηγορίες ειδών στην πραγματικότητα, καλύπτουν ελάχιστα προϊόντα-"κράχτες".
«σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την Προστασία του Καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες, πρέπει να αναγράφονται η αρχική και η μειωμένη τιμή των προϊόντων που πωλούνται σε προσφορά και, προαιρετικά, το ποσοστό της μείωσης», κατάληξε η κ.Κοντογιάννη.
Κατά κανόνα, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών, των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Προσοχή σε εκείνα τα ηλεκτρονικά καταστήματα, καθώς και στα προφίλ που πωλούν προϊόντα στα social media, χωρίς να αναφέρουν πλήρη στοιχεία της επιχείρησης (πλήρης εταιρική επωνυμία, ταχυδρομική διεύθυνση, σταθερό τηλέφωνο, αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ, ΑΦΜ, e-mail), είτε εδρεύουν στην Ελλάδα είτε σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε.
Δεν είναι πάντοτε αξιόπιστα.Συμβουλεύουμε, επίσης, τους καταναλωτές να κρατούν όλα τα αποδεικτικά στοιχεία των συναλλαγών τους για να μπορέσουν να ασκήσουν τα δικαιώματά τους έναντι του προμηθευτή, αν παρουσιαστεί οποιοδήποτε πρόβλημα. Διευκρινίζουμε ότι, και κατά την περίοδο των προσφορών, τα δικαιώματα των καταναλωτών εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο».