Όσοι επιδιώκουν να τοποθετηθούν στα ακίνητα, αναζητούν περιοχές με προοπτικές ανάπτυξης και διαμερίσματα σε τιμές που κινούνται στα επίπεδα των 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Υπάρχουν τέτοιου είδους φθηνές συνοικίες;
Τέλη της δεκαετίας του 1990-αρχές 2000, οι μεσίτες κατέγραφαν κοντά στους καινούργιους, τότε, σταθμούς του μετρό μία έκρηξη της ζήτησης για κατοικία στις περιοχές του Ψυρρή, στο Θησείο, το Μοναστηράκι, την Πλάκα, την Ακρόπολη και το Μετς.
Είκοσι χρόνια μετά και με την ελληνική αγορά ακινήτων να βιώνει ακόμη τις επιπτώσεις της πολυετούς κρίσης, οι συνοικίες αυτές, λόγω και των βραχυχρόνιων ενοικιάσεων, έχουν κορεστεί. Οι τιμές δηλαδή, έχουν εκτοξευθεί, ξεπερνώντας, σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και τα 3.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, καθώς η ζήτηση, λόγω καλών αποδόσεων, παραμένει ιδιαίτερα υψηλή, σε αντίθεση με την προσφορά, που είναι σχεδόν ανύπαρκτη.
Ως εκ τούτου, όσοι επιδιώκουν να τοποθετηθούν στα ακίνητα, αναζητούν περιοχές με προοπτικές ανάπτυξης και διαμερίσματα σε τιμές που κινούνται στα επίπεδα των 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Υπάρχουν τέτοιου είδους φθηνές περιοχές; Σπανίζουν, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, επειδή τα τελευταία χρόνια άλλαξε χέρια μαζικά ένας πολύ μεγάλος αριθμός φθηνών ιδιοκτησιών με τιμές από 600 έως 900 ευρώ ανά τ.μ.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η γειτνίαση με μέσο σταθερής τροχιάς διασφαλίζει τη ζήτηση, είτε πρόκειται για ενοικίαση είτε για πώληση, ενός διαμερίσματος. Στη Monopoly της αγοράς ακινήτων, όπου σημαντικό ρόλο διαδραματίζει πόσο εύκολα μπορεί να μισθωθεί ή μεταπωληθεί με υπεραξία μία ιδιοκτησία, η κατοχύρωση μίας «θέσης» κοντά σε σταθμό του υφιστάμενου δικτύου μετρό εμφανίζει υψηλό βαθμό δυσκολίας.
Παρόλα αυτά, το εγχείρημα θα μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία, αν οι ενδιαφερόμενοι προσανατολιστούν σε περιοχές, όπως ο Κεραμεικός και τις συνοικίες που απέχουν έως 1 χιλιόμετρο από την πλατεία Μεταξουργείου. «Οι συνοικίες που διαθέτουν στάση μετρό και δεν βρίσκονται κοντά στο ιστορικό κέντρο, όπου οι τιμές έχουν αυξηθεί σημαντικά, πρωταγωνιστούν στη ζήτηση», όπως εξηγεί μεσίτης.
Στις περιοχές, λοιπόν, του Κεραμεικού, του Μεταξουργείου (κυρίως στις συνοικίες πέριξ του ΟΣΕ) και του Κολωνού που στερούνται σημαντικής προσφοράς, μπορεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, κάποιος να βρει ένα διαμέρισμα σε τιμές που ξεκινούν από 1.000 ή 1.100 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, σε συνάρτηση με την τοποθεσία, τον όροφο, όπως και αν αυτό είναι ανακαινισμένο.
Παραμένοντας στο υφιστάμενο δίκτυο Μετρό, σε σταθμούς της γραμμής 1, όπως η Αττική βρίσκονται διαμερίσματα σε τιμές της τάξεως των 900 έως 1.200 ευρώ ανά τ.μ., με τη σχεδιαζόμενη υπογειοποίηση του σιδηροδρόμου στην περιοχή των Σεπολίων να εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την αξία των σπιτιών στην ευρύτερη περιοχή.
Ο σχεδιασμός, που είναι άγνωστο πότε ακριβώς θα υλοποιηθεί, προβλέπει την υπογειοποίηση των σημερινών γραμμών και των επικίνδυνων ισόπεδων διαβάσεων, που θα μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής, γεγονός που θα οδηγήσει στην ελαχιστοποίηση και της ηχητικής ρύπανσης από τα διερχόμενα τρένα.
Νέες συνοικίες δημιουργεί και η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά με μήκος 7,6 χλμ. και έξι νέους σταθμούς από τους οποίους οι τρεις (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια) παραδόθηκαν σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2020. Σήμερα, ιδίως στη συνοικία που βρίσκεται κοντά στην Ιερά Οδό, την Αγία Βαρβάρα, οι ζητούμενες τιμές των διαμερισμάτων είναι, σε ορισμένες περιπτώσεις, κάτω από 1000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
Σε Κορυδαλλό και Νίκαια οι ζητούμενες τιμές κυμαίνονται πέριξ των 900-1.000 ευρώ ανά τ.μ., με βάση τον βαθμό ανακαίνισης και την ακριβή τοποθεσία. Όσον αφορά τους υπόλοιπους τρεις σταθμούς σε Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο, εκτιμάται ότι τον ερχόμενο Σεπτέμβριο θα έχουν παραδοθεί σε λειτουργία, με τους επενδυτές να αναζητούν ευκαιρίες στις εν λόγω περιοχές, ιδίως στα Μανιάτικα, καθώς το κέντρο του Πειραιά, όπου θα βρίσκονται οι υπόλοιποι δύο σταθμοί, προσελκύει ήδη σημαντική ζήτηση.
Την ίδια στιγμή, στο προάστιο, όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά οι συνοικίες που γειτνιάζουν με τις αναβαθμισμένες πρώην εγκαταστάσεις της καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος έχουν αποκτήσει υπεραξία.
Αλλά και τα Δυτικά προάστια, όπως η Πετρούπολη ή το Χαϊδάρι, ιδίως οι συνοικίες που βρίσκονται κοντά στον σταθμό του μετρό Αγία Μαρίνα, αποτελούν, σύμφωνα με τους ειδικούς, επιλογές για τα μεσαίου μεγέθους πορτοφόλια.