H Snam ήταν αρχικά θυγατρική της ιταλικής εταιρείας ενέργειας Eni. Σήμερα είναι ανεξάρτητη εταιρεία, ενεργειακών υποδομών της οποίας ο μεγαλύτερος μέτοχος είναι η CDP Reti, μια εταιρεία χαρτοφυλακίου που ελέγχεται από το ιταλικό κράτος.
Η επιχείρηση λειτουργεί στην Ιταλία και, μέσω συνδεδεμένων εταιρειών, στην Αλβανία, την Αυστρία, την Κίνα, τη Γαλλία, την Ελλάδα, τα ΗΑΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι ένας από τους βασικούς μετόχους του TAP (Trans Adriatic Pipeline) και ο κύριος ιταλικός φορέας μεταφοράς και αποστολής φυσικού αερίου στην Ιταλία, έχοντας σχεδόν όλες τις υποδομές μεταφορών στην Ιταλία, με 32.727 χλμ. αγωγών φυσικού αερίου σε λειτουργία σε υψηλή και μεσαία πίεση (περίπου 94% του συνόλου της μεταφοράς) και άνω 41.000 χλμ με διεθνείς δραστηριότητες. Είναι δε η πρώτη στην Ευρώπη εταιρεία σε χωρητικότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου, καθώς ξεπερνάει τα 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, συμπεριλαμβανομένων των διεθνών δραστηριοτήτων.
Όταν λοιπόν ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού κολοσσού έκανε την Παρασκευή δηλώσεις στο «Squawk Box Europe» του CNBC για τις δυνατότητες του υδρογόνου να μπορεί να αποθηκευτεί και να μεταφερθεί εύκολα, τότε δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες για τη συγκεκριμένη αγορά, μια αγορά στην οποία κρίνεται ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τη μείωση των ρύπων.
Ο Marco Alverà μίλησε με ενθουσιασμό για το πώς τα τρέχοντα συστήματα θα χρησιμοποιηθούν για να διευκολύνουν την παροχή υδρογόνου που παράγεται με ανανεώσιμες πηγές καθώς και βιοκαύσιμα, το λεγόμενο πράσινο υδρογόνο.
Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε:«Αυτή τη στιγμή, εάν ενεργοποιήσετε τη θέρμανση σας στην Ιταλία, το αέριο ρέει από τη Ρωσία, μέχρι τη Σιβηρία, σε αγωγούς. Αύριο, θα έχουμε υδρογόνο που θα παράγεται στη Βόρεια Αφρική, στη Βόρεια Θάλασσα, με ηλιακούς και αιολικούς πόρους και το υδρογόνο αυτό θα μπορεί να ταξιδέψει μέσω των υπάρχοντων αγωγών».
Η Snam έχει δοκιμάσει με επιτυχία διαφορετικά ποσοστά ανάμειξης ,αλλά και 100% υδρογόνο στο υπάρχον δίκτυο, φέρνοντας πιο κοντά την ενεργειακή μετάβαση μέσω του πράσινου υδρογόνου, χρησιμοποιώντας υποδομές που ήδη είναι διαθέσιμες.
Αυτά είναι εξαιρετικά νέα καθώς το υδρογόνο χαρακτηρίζεται από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας ως «ευέλικτος φορέας ενέργειας», μπορεί να παραχθεί με διάφορους τρόπους, έχει ποικίλες εφαρμογές και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τομείς όπως η βιομηχανία και οι μεταφορές.
Αισιόδοξη ήταν και η τοποθέτηση στο CNBC του διευθύνοντα συμβούλου της Enel, Francesco Starace, ο οποίος δήλωσε ότι πιθανώς τα επόμενα δέκα χρόνια το πράσινο υδρογόνο θα εξελιχθεί σε μια μεγάλη βιομηχανία με ανταγωνιστικές τιμές.
Σήμερα, το υδρογόνο προέρχεται βασικά από τα ορυκτά καύσιμα. Μπορεί να παραχθεί όμως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μέσω της ηλεκτρόλυσης: ηλεκτρικό ρεύμα που προέρχεται από ΑΠΕ, χωρίζει το νερό σε οξυγόνο και υδρογόνο. Μια διαδικασία που μέχρι πρότινος ήταν ιδιαίτερα ακριβή, κάτι όμως που σταδιακά αλλάζει και μάλιστα με ταχείς ρυθμούς.
Η Ε.Ε. έχει επικεντροποιηθεί στο πράσινο υδρογόνο και έχει θέσει ως στόχο να παράγει 13 φορές περισσότερο καθαρό υδρογόνο το 2024 σε σχέση με σήμερα και 130 φορές περισσότερο μέχρι το 2030.
Οι αριθμοί είναι εντυπωσιακοί: Η Ευρώπη σκοπεύει να παράγει 6 gigawatt καθαρού υδρογόνου κάθε χρόνο μέχρι το 2024. Μέχρι το 2030 ο στόχος είναι 40 GW ή 10 εκατομμύρια τόνοι.
Η χρήση πράσινου υδρογόνου μπορεί να μειώσει τις εκπομπές CO2 στην βιομηχανία της Ε.Ε. κατά 9 εκατομμύρια τόνους ανά έτος μέχρι το 2024 και 90 εκατομμύρια τόνους ανά έτος μέχρι το 2030.
Για να πετύχει αυτούς τους στόχους η Ε.Ε σκοπεύει να επενδύσει 5-9 δισ. ευρώ μέχρι το 2024 και 26-44 δισ. ευρώ μέχρι το 2030.
Προκειμένου δε να έρθουν κοντά με τους δημόσιους φορείς όλοι οι παίκτες του κλάδου, η Ε.Ε ίδρυσε την Ευρωπαϊκή Συμμαχία για το Καθαρό Υδρογόνο, στην οποία συμμετέχουν δημόσιοι οργανισμοί αλλά και ιδιωτικές εταιρίες.
Για την καθοριστική σημασία που έχουν οι επενδύσεις στην Έρευνα και την Ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου υπερθεμάτισε πρόσφατα το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ενέργειας, αναφέροντας ότι το πράσινο υδρογόνο ακόμα δεν είναι ανταγωνιστικό από πλευράς κόστους σε σχέση με άλλες προμήθειες ενέργειας και για να αλλάξει αυτή η κατάσταση θα πρέπει να υπάρξει σημαντική υποστήριξη για να γεφυρωθεί το χάσμα τιμών».
Η ανάλυση συντάχθηκε σε συνεργασία με την PwC και το Αμερικανικό Ινστιτούτο Έρευνας για την Ηλεκτρική Ενέργεια και έθεσε το ερώτημα από πού θα προέλθει η χρηματοδότηση μιας τέτοιας υποστήριξης.
Πιστεύουμε ότι η Ε.Ε έχει δώσει ήδη μια πρώτη απάντηση σε αυτό το ερώτημα, ενώ οι δηλώσεις που είχαμε την Παρασκευή από τους CEO δύο κολοσσών των ενεργειακών υποδομών θέτουν τη συζήτηση για την ανταγωνιστικότητα του πράσινου υδρογόνου σε καινούργια βάση.
(Σ.Σ: Περισσότερα για την τεχνολογία του πράσινου υδρογόνου μπορείτε να διαβάσετε εδώ και εδώ).
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.