Μετά το σάλο που προκλήθηκε και έπειτα από την έντονη κριτική που ασκήθηκε από το κόμμα των Δημοκρατικών, το Facebook ανακοίνωσε ότι όχι μόνο θα συνεργαστεί με το Κογκρέσο για να δώσει στοιχεία για τις διαδικτυακές διαφημίσεις της Ρωσίας κατά την προεκλογική περίοδο στις ΗΠΑ, αλλά εφεξής θα επιβάλει και αυστηρότερους όρους στις online διαφημίσεις του, ώστε η διαδικασία να γίνει περισσότερο διαφανής.
Ήδη, όπως έχει γίνει γνωστό, περισσότερες από 3.000 διαφημίσεις στο Facebook που σχετίζονται με τη Ρωσία έχουν τεθεί στο μικροσκόπιο των αρχών προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι ρωσικές αρχές παρείχαν οποιαδήποτε στήριξη στον Donald Trump για την εκλογή του στην προεδρία των ΗΠΑ.
Αρχικώς το Facebook είχε αρνηθεί να παράσχει οποιαδήποτε πληροφόρηση στο Κογκρέσο, ωστόσο χθες άλλαξε «ρότα», κυρίως μετά τις συστάσεις νομικών κύκλων. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Mark Zuckerberg εμφανίστηκε χθες να δηλώνει σε βίντεο που ανήρτησε στο Facebook: «Δεν θέλω κάποιος να κάνει χρήση των εργαλείων μας για να υπονομεύσει τη δημοκρατία», επισημαίνοντας πως η διαφάνεια των εκλογών είναι ο θεμέλιος λίθος της δημοκρατίας σε όλο τον κόσμο.
Προς το παρόν, πολλές διαφημίσεις στο Facebook αγοράζονται μέσω ενός συστήματος που δεν απαιτεί τη μεσολάβηση πωλητή. Κατά συνέπεια, είναι δύσκολο κάποιος να γνωρίζει ποιος βρίσκεται πίσω από μία αγορά. Ο Zuckerberg υποστήριξε πως αν και είναι αδύνατον να απαλείψει πλήρως οποιοδήποτε ενδεχόμενο για μελλοντική κατάχρηση του συστήματος, το Facebook έχει σκοπό να δυσκολέψει την κατάσταση για τους μελλοντικούς «καταχραστές». Ο ίδιος, όπως είπε, επιθυμεί να γίνει περισσότερο διαφανής η διαδικασία των πολιτικών διαφημίσεων.
Μάλιστα, προανήγγειλε πως στο δυναμικό της εταιρείας θα προστεθούν 250 υπάλληλοι, οι οποίοι θα εργαστούν με στόχο τη διαφάνεια των εκλογών και των πολιτικών διαφημίσεων. Για παράδειγμα, οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να επισκεφθούν τη σελίδα του διαφημιζόμενου και να δουν όλες τις άλλες πολιτικές διαφημίσεις του, οι οποίες "τρέχουν" στα κοινωνικά δίκτυα. Παράλληλα, η εταιρεία σκοπεύει να συνεργαστεί στενότερα με ειδικούς σε θέματα εκλογών και άλλες τεχνολογικές εταιρείες προκειμένου να υπάρξει ανταλλαγή πληροφοριών.
Σε πρώτη φάση, οι ανακοινώσεις Zuckerberg ικανοποίησαν το Κογκρέσο, αν και όπως τονίζει το Bloomberg, πολλοί υποστήριξαν πως πρόκειται για μία καλή κίνηση, η οποία όμως δεν είναι αρκετή.
D. Trump: Τα ρωσικά hoax συνεχίζονται
«Τα ρωσικά hoax συνεχίζονται, τώρα είναι οι διαφημίσεις στο Facebook» αναφέρει σε ανάρτησή του στο Twitter ο Αμερικανός πρόεδρος Trump και κάνει λόγο για μεροληπτική κάλυψη των media υπέρ της Χίλαρι Κλίντον.
The Russia hoax continues, now it''s ads on Facebook. What about the totally biased and dishonest Media coverage in favor of Crooked Hillary?
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 22 Σεπτεμβρίου 2017
The greatest influence over our election was the Fake News Media "screaming" for Crooked Hillary Clinton. Next, she was a bad candidate!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 22 Σεπτεμβρίου 2017
Αντίδραση από Ρωσία
Νωρίτερα, ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Dmitry Peskov διαβεβαίωσε πως η Ρωσία δεν πλήρωσε ποτέ για την αγορά χώρου για πολιτική διαφήμιση στο Facebook.
«Δεν γνωρίζουμε από ποιον και πώς αναρτάται η διαφήμιση στο Facebook και ουδέποτε ασχοληθήκαμε μ'' αυτό», δήλωσε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου στη διάρκεια ενημέρωσης των δημοσιογράφων. Η Ρωσία «ουδέποτε συμμετείχε σ'' αυτό».