Στη δίνη της οικονομικής κρίσης πνίγηκε στο τρίτο τρίμηνο του 2015, η αγορά τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων, καθώς σημείωσε μείωση κατά 7,3% σε σχέση με το περυσινό αντίστοιχο διάστημα, φθάνοντας σε απόλυτα νούμερα τα 450 εκατ. Ευρώ., σύμφωνα με τα αποτελέσματα της GfK TEMAX .
Βέβαια, από το σύνολο των κατηγοριών που εξετάζει η έρευνα υπήρχαν και δύο, από τους συνολικά επτά τομείς που είχαν θετικό πρόσημο, οι τηλεπικοινωνίες και οι λευκές συσκευές, ενώ οι υπόλοιπες κατηγορίες εμφάνισαν διψήφια πτώση.
Ειδικότερα, ο κλάδος των Προϊόντων Πληροφορικής υποχώρησε κατά 16,8% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, φθάνοντας στα € 86 εκατ. Η πορεία της συγκεκριμένης αγοράς επηρεάστηκε δυσμενώς από τη λήξη του προγράμματος της Ψηφιακής Αλληλεγγύης. Η ολοκλήρωση του προγράμματος, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των capital controls, συντέλεσαν, σύμφωνα με την GfK, στη διψήφια πτώση για τα προϊόντα πληροφορικής.
Όπως αναφέρει η έρευνα GfK TEMAX, πέραν της αρνητικής επιρροής στην αξία των πωλήσεων οι παραπάνω παράγοντες οδήγησαν σε πολύ σημαντική αύξηση της μέσης τιμής των βασικών κατηγοριών, που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασε κατά πολύ το 10% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο.
Ο μοναδικός κλάδος με καθαρά θετικό πρόσημο το τρίτο τρίμηνο του 2015 ήταν οι Τηλεπικοινωνίες, όπου η αγορά ανήλθε στα € 132 εκατ.. Παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός αύξησης για τον κλάδο μετριάστηκε στο τρίτο τρίμηνο η κατηγορία των «έξυπνων» κινητών τηλεφώνων διατήρησε το θετικό πρόσημο σε διψήφια επίπεδα με την μέση τιμή να διατηρείται κοντά στην αντίστοιχη του 2014.
Αρνητικό πρόσημο συνέχισαν να καταγράφουν, πάντως, τα απλά κινητά τηλέφωνα, τα σταθερά τηλέφωνα (για δεύτερο τρίμηνο στην σειρά), ενώ μετά από πάρα πολλά τρίμηνα πτώση κατέγραψε η κατηγορία των ακουστικών με δυνατότητα ομιλίας.
Τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα βρέθηκαν, για δεύτερο τρίμηνο, με αρνητικό πρόσημο, με την αγορά να φθάνει τα € 69 εκατ. Η κατηγορία της τηλεόρασης -η οποία συγκεντρώνει και το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων- σημείωσε σημαντική πτώση για ακόμα ένα τρίμηνο. Αυτό κυρίως οφείλεται στην σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2014 όπου τόσο η διεξαγωγή του Παγκοσμίου Κυπέλου Ποδοσφαίρου, όσο και η αλλαγή του αναλογικού σήματος στο υπόλοιπο της Αττικής είχε οδηγήσει την αγορά σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα πωλήσεων.
Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις της GfK, η έναρξη της σχολικής και ακαδημαϊκής περιόδου δεν στάθηκε ικανή να αντιστρέψει το αρνητικό κλίμα του Ιουλίου και Αυγούστου. Ως αποτέλεσμα αρνητικό πρόσημο κατέγραψαν τόσο τα πολυμηχανήματα όσο και οι εκτυπωτές. Η δε παρατεταμένη πτώση της μέσης τιμής και για τις δύο κατηγορίες, πολύ πιο έντονη για τα πολυμηχανήματα η οποία πλησίασε το 20%, που ήρθε ως απόρροια των μεγάλων προσφορών από πλευράς λιανεμπορίου.
Μικρή ανοδική πορεία σημείωσαν οι λευκές συσκευές για το τρίτο τρίμηνο του 2015. Τα ψυγεία σημείωσαν ιδιαίτερη άνοδο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και τον Σεπτέμβριο με το “Back to University” και ειδικότερα στις μικρές διαστάσεις. Ο τομέας των μικρών οικιακών συσκευών παρουσίασε πτωτική πορεία με αρνητικό πρόσημο για τις περισσότερες κατηγορίες.
Τέλος, η διαρκής και σημαντική πτώση των φωτογραφικών μηχανών με σταθερούς φακούς επηρεάζει το σύνολο του κλάδου των φωτογραφικών ειδών.