Η προεξόφληση της επανεκκίνησης της οικονομίας αλλά και η ελπίδα ότι η κυβέρνηση θα δώσει έμφαση στο ξεμπλοκάρισμα των μεγάλων έργων, ώστε να πάρει μπροστά η οικονομία ήταν η κύρια αιτία του εντυπωσιακού ράλι αντίδρασης έως και 91,5% που έχουν κάνει οι μετοχές του ευρύτερου κλάδου των κατασκευών, των υποδομών και της ενέργειας από τα χαμηλά του Μαρτίου στο Χ.Α.
Την ώρα που ο Γενικός Δείκτης του Χ.Α. κερδίζει 25,26% από τα χαμηλά του Μαρτίου και ο τραπεζικός δείκτης μόλις +2,85%, ο κατασκευαστικός κλάδος στο Χ.Α. ενισχύεται σε ποσοστό 41,18%, πρωταγωνιστώντας στην αντίδραση, μαζί με άλλα blue chips βιομηχανίας, ενέργειας και υποδομών.
Δύο είναι οι κύριοι λόγοι της αντίδρασης των μετοχών της πραγματικής οικονομίας και κυρίως των μετοχών κλάδων αιχμής όπως υποδομών, ενέργειας και κατασκευών.
Πρώτον, αφενός οι εξαιρετικά ελκυστικές αποτιμήσεις που είχαν δημιουργηθεί λόγω των ρευστοποιήσεων πανικού καθώς κορυφαία blue chips οδηγήθηκαν σε πολυετή χαμηλά χωρίς να έχει αλλάξει κάτι στη χρηματοοικονομική τους εικόνα και δεύτερον, η κινητικότητα που παρουσιάζεται από την πλευρά της κυβέρνησης να «τρέξει» τις εξελίξεις στα μεγάλα έργα.
Η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να «τρέξει» με μεγαλύτερη ένταση τις διαδικασίες για την επανεκκίνηση της οικονομίας ώστε μετά τη σταδιακή άρση των περιορισμών να αρχίσει η αφύπνιση σε όλα τα επίπεδα, ώστε να καλυφτεί ο χαμένος χρόνος. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να προχωρήσουν οι διαδικασίες για το ξεμπλοκάρισμα μεγάλων έργων που βρίσκονται σε καθυστέρηση ή «πάγωμα» για διάφορους λόγους, ώστε να δώσουν αναπτυξιακή πνοή και ώθηση στο ΑΕΠ.
Η τηλεδιάσκεψη Μητσοτάκη με τους κατασκευαστές
Δεν είναι τυχαίο ότι την περασμένη Τετάρτη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είχε τηλεδιάσκεψη με τους επικεφαλής των πέντε μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων της χώρας. Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ελλάκτωρ Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Μυτιληναίος Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου AVAX Κωσταντίνος Μιτζάλης και ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης.
Επίσης από την πλευρά της πολιτείας συμμετείχε ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, ο γενικός γραμματέας Δημ. Εργων Γιώργος Καραγιάννης και ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός. Η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει σε αλλαγές του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις αναθέσεις των δημοσίων έργων, με στόχο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες των διαγωνισμών και να ξεμπλοκάρουν τα έργα.
Στην τηλεδιάσκεψη συζητήθηκαν όλα τα προβλήματα του κατασκευαστικού τομέα, όπως οι μεγάλες καθυστερήσεις, οι «άγονοι» διαγωνισμοί, οι μη ρεαλιστικές εκπτώσεις που οδηγούν σε αδιέξοδα, αλλά και ο εξορθολογισμός του συστήματος μελετών και προϋπολογισμών έργων.
Αν και είναι εξαιρετικά νωρίς για οποιαδήποτε συμπεράσματα, η κυβέρνηση γνωρίζει ότι για να υπάρξει αλλαγή του σκηνικού και να «ξυπνήσουν» οι αναπτυξιακές δυνάμεις ιδίως σε μια εποχή που το πλήγμα στον τουρισμό θα είναι τεράστιο, επιβάλλεται να ξεμπλοκάρουν όλα τα έργα που είναι σε εκκρεμότητα.
Υπάρχει μια σειρά έργων – κάποια σε πιο ώριμη φάση κάποια σε λιγότερο ώριμη - που μένουν να… τροχοδρομηθούν, ώστε να προσφέρουν αναπτυξιακή προοπτική, να «χτίσουν» στο ΑΕΠ και να συνδράμουν στη μείωση της ανεργίας.
Φυσικά ναυαρχίδα είναι το Ελληνικό και αυτό που όταν ξεκινήσει μπορεί να αλλάξει σημαντικά την ψυχολογία σ’ όλη την αγορά, όμως υπάρχει και μια σειρά από άλλα έργα, μικρότερα ή μεγαλύτερα, είτε δημόσια, είτε ιδιωτικά.
Η Γραμμή 4 του Μετρό, ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, η Ηλεκτρική Διασύνδεση Αττικής-Κρήτης, η Υποθαλάσσια Ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, ο Αυτοκινητόδρομος Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη, ο Νέος Προβλήτας Κρουαζιέρας Λιμένα Πειραιά, η εργολαβία Σκούπα Αμβρακίας Οδού, η Αντιπλημμυρική θωράκιση Ρέματος Εσχατιάς, τμήμα Ευπυρίδων-Λεωφόρος Πάρνηθος, η Ηλεκτροκίνηση Σιδηροδρομικού Τμήματος Κιάτο-Ροδοδάφνη, η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων Χερσονήσου Κρήτη κ.α.
Παράλληλα, υπάρχουν και οι μεγάλες και… πολύπαθες ιδιωτικές επενδύσεις που περιμένουν, όπως είναι τα projects στην Αφάντου της Ρόδου και στην περιοχή Ερημίτης, στην Κασιόπη της βόρειας Κέρκυρας.
Το ράλι των κατασκευών και των υποδομών αλλά και των υπολοίπων blue chips
Όπως προαναφέρθηκε λοιπόν, οι μετοχές του ευρύτερου τομέα των κατασκευών, των υποδομών και της ενέργειας έχουν ράλι αντίδρασης έως και 91,5%, όμως πολλά ακόμη μη τραπεζικά blue chips έχουν σημαντικότατη αντίδραση από τα χαμηλά. Η μετοχή της AVAX είναι στην κορυφή της αντίδρασης με κέρδη 91,53% από τις 16 Μαρτίου, δεδομένου ότι από τα 0,2360 ευρώ που είχε πέσει την 16η Μαρτίου, έκλεισε τη Μ. Πέμπτη στα 0,4520 ευρώ.
Η Ελλάκτωρ που είχε πιεστεί περισσότερο από κάθε άλλη μετοχή του FTSE 25 κατά τη διάρκεια του πρώτου σοκ λόγω των ρευστοποιήσεων πανικού το Μάρτη, ενισχύεται σε ποσοστό 66% το ίδιο διάστημα, ενώ στις εφτά τελευταίες συνεδριάσεις έχει αντίδραση 80,27%!
Η ΓΕΚ Τέρνα ενισχύεται κατά 51,44% από τα χαμηλά του Μάρτη, η Τέρνα Ενεργειακή είναι στο +42%, ενώ η Intrakat κερδίζει 60%. Η Μυτιληναίος ενισχύεται κατά 35% ενώ η Lamda Development είναι στο +33%. Σημαντικά κέρδη έχουν και άλλα blue chips του ευρύτερου ενεργειακού τομέα – πέραν των κατασκευών, όπως ΔΕΗ +64%, Viohalco +29% (με τη θυγατρική της Cenergy Holdings στο +53,27%), ΕΛΠΕ +30,32%, ενώ η Motor Oil ενισχύεται σε ποσοστό 63% από τις 18 Μαρτίου!