Πώς κέρδισε το μεγάλο στοίχημα η Σκλαβενίτης

Πώς κέρδισε το μεγάλο στοίχημα η Σκλαβενίτης

Πραγματοποιώντας κύκλο εργασιών 3,28 δισ. ευρώ, που ιστορικά είναι ο μεγαλύτερος τζίρος που έχει κάνει (σε μια χρήση) αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα μας, η εταιρεία Σκλαβενίτης δείχνει να κερδίζει οριστικά ένα από τα πιο δύσκολα στοιχήματα στην ιστορία της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Όταν πριν από τριάμισι χρόνια, την 1η Μαρτίου του 2017 η Σκλαβενίτης ανέλαβε το δίκτυο της Μαρινόπουλος, δεν ήταν λίγοι οι απαισιόδοξοι για την κατάληξη αυτού του κολοσσιαίου εγχειρήματος. Και τούτο γιατί η εταιρεία βρέθηκε μπροστά σε ένα τεράστιο έργο να ανακτήσει την εμπιστοσύνη της αγοράς και να επανελκύσει τον κόσμο στα καταστήματα, τα οποία υπολειτουργούσαν για πάρα πολύ μεγάλο διάστημα. Ένα στοίχημα ιδιαιτέρως δύσκολο, πολύπλοκο και σύνθετο, που εκτός των άλλων «παίχτηκε» σε μια συγκυρία μεγάλης οικονομικής κρίσης. 

Με την αμέριστη βοήθεια των τραπεζών που διευκόλυναν τα μέγιστα το project, η Σκλαβενίτης ανέλαβε το κολοσσιαίο εγχείρημα της «ανάστασης» των 315 καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος ώστε να μη «σκάσει» μια εταιρεία με 10-12 χιλιάδες εργαζομένους 

Τα αποτελέσματα, τριάμισι χρόνια μετά, δείχνουν ότι το στοίχημα έχει ήδη κερδηθεί. Ο κύκλος εργασιών της Σκλαβενίτης το 2019 ανήλθε στα 3,28 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 9% έναντι του 2018 που ήταν στα 3,01 δισ. ευρώ, συμβάλλοντας στην εδραίωση της πρώτης θέσης της εταιρείας στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου. Μάλιστα, η εταιρεία πέτυχε πέρυσι σχεδόν τριπλάσια ανάπτυξη από το μέσο όρο που αναπτύχθηκε ο υπόλοιπος κλάδος (11% έναντι 4%). 

Σε μια χώρα που έχει δει εκατοντάδες επιχειρήσεις να βάζουν λουκέτο τις τελευταίες δεκαετίες αλλά και κατά τη διάρκεια της πρόσφατης 10ετούς κρίσης, η επιτυχία της Σκλαβενίτης είναι εξαιρετικά σημαντική. Και είναι σημαντική, ουσιαστικά και σημειολογικά, καθώς αποτελεί το μεγαλύτερο εργοδότη της χώρας, με 30 χιλ. εργαζόμενους και 497 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Χώρια όσες θέσεις εργασίας επηρεάζει έμμεσα σε όλη την αλυσίδα λειτουργίας της, από τους χιλιάδες παραγωγούς, τους συσκευαστές, τις μεταφορές, τα logistics κ.λπ. 

Για να φτάσει σ' αυτό το αποτέλεσμα η Σκλαβενίτης πέρασε δια πυρός και σιδήρου. Εφάρμοσε το δικό της «σκληρό» μνημόνιο και το... χάρτη επιβίωσης, που νομοτελειακά περιελάμβανε δύσκολες αποφάσεις, αναδιάρθρωση καταστημάτων καθώς υπήρχε επικάλυψη με πολλά καταστήματα της πρώην Μαρινόπουλος και εξορθολογισμό στη μισθοδοσία δεδομένου ότι ότι ενώθηκαν δύο διαφορετικής κουλτούρας επιχειρήσεις, με ό,τι συμπεριλαμβάνει αυτό. 

Το πρόβλημα αναγνωρισιμότητας στην επαρχία 

Συνδυαστικά με όλα τα παραπάνω, ένα μεγάλο πρόβλημα για τη Σκλαβενίτης ήταν το γεγονός ότι είχε μόνο... αστική κουλτούρα και αστική εμπειρία στο λιανικό εμπόριο. Δραστηριοποιούμενη επί δεκαετίες αποκλειστικά στην Αττική, η αλυσίδα εύλογα δεν είχε αναγνωρισιμότητα στην επαρχία, δεν είχε σύνδεση με τους τοπικούς παραγωγούς για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και οι τοπικές κοινωνίες δεν γνώριζαν τη «φύση» του. 

Τα καταστήματα της Σκλαβενίτης στην επαρχία δεν είχαν τοπικό χαρακτήρα και δεν «έδεναν» με τις εκάστοτε περιοχές. Ειδικά σε περιοχές όπως η Μακεδονία ή η Κρήτη, όπου η Μασούτης και ο συνεταιρισμός ΣΥΝΚΑ αντίστοιχα είναι ισχυρά brands, τα καταστήματα Σκλαβενίτης, φάνταζαν εν πολλοίς ως... μισθοφορική εισβολή «ξένων». 

Ένας από τους τρόπους που άλλαξε αυτό, ήταν το ξεκίνημα νέων συνεργασιών με τοπικούς παραγωγούς που έλκυσαν καταναλωτές στα καταστήματα και τα έκαναν πιο οικεία και προσιτά στις εκάστοτε τοπικές κοινωνίες. Γενικώς, η ανάδειξη προϊόντων τοπικής παραγωγής σε ανταγωνιστικές τιμές ήταν ένα από τα βασικά σημεία που έδωσαν ώθηση στην Σκλαβενίτης στην προσπάθεια να κερδίσει και την επαρχία. 

Μέσα στο 2018 έκλεισαν περίπου 40 καταστήματα σε περιοχές που ήταν κορεσμένες ή υπερκαλύπτονταν, ενώ υπήρξαν και κινήσεις αναδιαμόρφωσης του μισθολογικού κόστους. Υιοθετήθηκε νέο ενιαίο μισθολογικό σύστημα, πιο δίκαιο και πιο ισορροπημένο. Παράλληλα, όλες οι προσαρμογές έγιναν χωρίς να υπάρξουν απολύσεις. 

Τι έδειξαν τα αποτελέσματα του 2019 

Το 2019 ολοκληρώθηκε η ενσωμάτωση, επαναλειτουργία και ανακαίνιση του δικτύου καταστημάτων της πρώην Μαρινόπουλος, ενώ συνολικά ανακαινίστηκαν πλήρως 125 καταστήματα με συνολικό χώρο έκθεσης (sales area) 100.000 τ.μ. Επίσης ο όμιλος προχώρησε στην ενοποίηση των πληροφοριακών συστημάτων του δικτύου καταστημάτων του υπό μία κεντρική «ομπρέλα» διοίκησης πλέον, ένα έργο ιδιαιτέρως σύνθετο, το οποίο επίσης ολοκληρώθηκε εντός του 2019, αποφέροντας πλέον σημαντικά οφέλη (εξορθολογισμό της λειτουργίας της εταιρείας, ομογενοποίηση διαδικασιών, λήψη άμεσης και ακριβούς πληροφόρησης κ.ο.κ.). 

Ο κύκλος εργασιών λοιπόν της Σκλαβενίτης το 2019 ανήλθε στα 3,28 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 9% έναντι του 2018 που ήταν στα 3,01 δισ. ευρώ, επίδοση που της δίνει μακράν την πρώτη θέση στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Σε επίπεδο μεικτής κερδοφορίας τα αποτελέσματα εμφανίζονται ενισχυμένα στα 835,2 εκατ. ευρώ έναντι 735,9 εκατ. το 2018.

Τα Κέρδη προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων ενισχύθηκαν σημαντικά και έφτασαν στα 174,4 εκατ. ευρώ (χωρίς την επίδραση του ΔΠΧΠ 16: 82,3 εκατ.) από 17,7 εκατ. το 2018

Τα συγκρίσιμα (πριν την εφαρμογή του ΔΠΧΠ 16) κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 4,2 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 60,2 εκατ. το 2018.

Οι παράγοντες που συνέβαλαν στη βελτίωση των μεγεθών του 2019 ήταν η ολοκλήρωση του πλάνου ανακαίνισης συνολικά 99 καταστημάτων και η ενσωμάτωση των 12 καταστημάτων της Κρόνος στην περιοχή της Αχαΐας, τα οποία πλέον λειτουργούν υπό το σήμα της Σκλαβενίτης.

Επιπλέον, εντός του 2019, υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 53 εκατ. ευρώ, ενώ δημιουργήθηκαν 1.000 νέες θέσεις εργασίας. 

Ο κόμβος του 2020 και οι 1.500 προσλήψεις 

Το 2020 αποτελεί για τον κλάδο του λιανεμπορίου μια ιδιαίτερη χρονιά λόγω των ειδικών συνθηκών προσαρμογής στην πανδημία. Κατά το εννεάμηνο του 2020 η εταιρεία σημείωσε – σύμφωνα με τη διοίκηση – διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης. Η δυναμική αυτή απόδοση υποστηρίζεται από μια σειρά στρατηγικών κινήσεων και πρωτοβουλιών και συνοδεύεται από ισχυρές επενδύσεις. 

Τους πρώτους μήνες του 2020, πραγματοποιήθηκε η είσοδος στο ψηφιακό λιανεμπόριο, μέσω της επένδυσης στο caremarket.gr, η αναβάθμιση του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη και εντός του έτους θα ενσωματωθεί πλήρως στο brand Σκλαβενίτης. Επίσης, υπήρξε η στρατηγική συνεργασία με την πλατφόρμα online παραγγελιών efood, ενώ δημιουργήθηκε το δεύτερο υπερσύγχρονο e-hub στην Πέτρου Ράλλη, με στόχο την ομαλή εξυπηρέτηση των online παραγγελιών.

Εντός του 2020 η εταιρεία προχώρησε σε 1.500 προσλήψεις, ενώ συνεχίστηκε το νέο πλάνο ανακαινίσεων καταστημάτων και της επένδυσης σε τεχνολογικές υποδομές για τον εκσυγχρονισμό των εσωτερικών διαδικασιών της. Τέλος, η Σκλαβενίτης στάθηκε δίπλα στους εργαζόμενους της, προχωρώντας στην καταβολή έκτακτης παροχής ύψους 5 εκατ. ευρώ, επιβραβεύοντας την αφοσίωση τους και την σπουδαία προσπάθειά τους.