Του Γιώργου Φιντικάκη
Ούτε ένα ολοκληρωμένο μέτρο δεν έχει καταφέρει να θεσπίσει η ελληνική πολιτεία για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου από το 2012 οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος για το λαθρεμπόριο.
Κι όμως η τωρινή κυβέρνηση επιμένει να ισχυρίζεται ότι παίρνει μέτρα για να ελεγχθεί (Δ. Παπαδημητρίου, Βουλή, 29/11/2016).
Στην πραγματικότητα, το μόνο απτό μέτρο στην αγορά καυσίμων την τελευταία διετία ήταν για μια ακόμη φορά η αύξηση των φόρων, η μεγαλύτερη των τελευταίων ετών. Το μόνο που συνέβη ήταν να φορτωθούν τα καύσιμα με 500 εκατ. ευρώ φόρους αφού τα 1 δισ. ευρώ που διατράνωνε κάποτε η κυβέρνηση (Δ. Μάρδας) ότι θα εισέπραττε από τους λαθρέμπορους, αποδείχθηκαν λόγια του αέρα.
Τρανή απόδειξη των παραπάνω, δύο διαφορετικές έρευνες του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου για λογαριασμό του συνδέσμου εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών, που απορρίπτουν το αφήγημα πάταξης της παρανομίας στα καύσιμα, και αποδεικνύουν ότι ουδείς ασχολείται με το θέμα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας έρευνας του ΕΜΠ, ένα στα δέκα πρατήρια σε Θεσσαλονίκη, Μαγνησία και Αχαΐα, δουλεύουν με «πειραγμένες» αντλίες καθώς παραδίδουν λιγότερο καύσιμο στους καταναλωτές από αυτό που φαίνεται στην αντλία. Το ποσοστό απόκλισης φτάνει έως το 9,69%.
Το σκάνδαλο με τις εισροές - εκροές
Το αστείο είναι ότι λίγους μήνες πριν είχε προηγηθεί άλλη έρευνα, πάλι από το ΕΜΠ, στην Αττική, από την οποία προέκυπτε ότι το ποσοστό των πρατηρίων που εμφανίζονται να κλέβουν στην αντλία έχει τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2012. Τα τότε αποτελέσματα μιλούσαν για παραβατικά ποσοστά 14,5%. Αλλά παρά την μεγάλη δημοσιότητα που είχαν τότε λάβει, η παραβατικότητα συνεχίζεται, δείγμα ότι οι παραβάτες νοιώθουν σιγουριά ότι δεν ελέγχονται.
Η ειρωνεία είναι ότι όλα αυτά τα στοιχεία αποστέλλονται μαζικά στην Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπουργείου Οικονομικών μέσω των περίφημων συστημάτων εισροών-εκροών που έχουν εδώ και χρόνια εγκατασταθεί στο σύνολο των πρατηρίων της χώρας.
Ουδείς όμως φαίνεται να τα ελέγχει, ούτε ποτέ κανείς έχει ενημερώσει από το υπουργείο Οικονομικών αν το σύστημα λειτουργεί ή όχι, διαφορετικά τα αποτελέσματα θα είχαν γίνει γνωστά. Η μόνιμη επωδός του υπουργείου Οικονομικών είναι η έλλειψη προσωπικού της ΓΓΠΣ, επιχείρημα όμως που δεν κάνει λιγότερη αλγεινή την εντύπωση.
Τα συνεργεία - φάντασμα
Την ίδια στιγμή που οι έμμεσοι φόροι έχουν προσθέσει ένα νέο βάρος 500 εκατ. ευρώ στους καταναλωτές, το υπουργείο Οικονομίας & Ανάπτυξης μοιάζει να έχει εγκαταλείψει πλήρως τις προσπάθειες να κλείσει τις ανοιχτές τρύπες στο λαθρεμπόριο καυσίμων. Επιτόπιοι έλεγχοι σε πρατήρια από κινητά συνεργεία (ΚΕΔΑΚ) του υπουργείου Οικονομίας, πλέον δεν γίνονται, με επιχείρημα την έλλειψη πόρων.
Κάπως έτσι οι επιτήδειοι αποθρασύνονται. Κενό όμως δεν υπάρχει μόνο σε επίπεδο κυβέρνησης αλλά και σε επίπεδο ερευνών. Ενδιαφέρον για παράδειγμα θα είχε το Πολυτεχνείο να πραγματοποιήσει έρευνα όχι μόνο μόνο στα πρατήρια, που είναι παραδοσιακά ο «εύκολος στόχος», αλλά να «αγγίξει» και το πιθανό λαθρεμπόριο που μπορεί να γίνεται στις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών ή στα διυλιστήρια.
Τα κενά είναι ορατά παντού. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι ότι παρ'' ότι συστήματα εισροών-εκροών έχουν εγκατασταθεί και στις εταιρείες, εκκρεμεί ακόμη η απόφαση για τον τρόπο που αυτά θα επικοινωνούν με την ΓΓΠΣ, άρα η τοποθέτησή τους είναι σαν να μην έγινε ποτέ. Επίσης εκκρεμεί η απόφαση για την εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων σε εργοτάξια, μαρίνες και ανεξάρτητα πρατήρια.
"Χάθηκαν" τα GPS
Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση απροθυμίας να εφαρμοσθεί ένα ψηφισμένο από το 2012 μέτρο, αφορά την υποχρεωτική εγκατάσταση GPS στα βυτιοφόρα οχήματα.
Τα περιβόητα GPS που επρόκειτο να εγκατασταθούν υποχρεωτικά στα βυτιοφόρα δεν έχουν ακόμη τοποθετηθεί γιατί δεν έχουν ακόμη εκδοθεί όχι μία αλλά δύο υπουργικές αποφάσεις.
Δύο μνημόνια έχει ψηφίσει από το 2012 η Ελληνική Βουλή, η πολιτεία όμως σκοντάφτει να εκδώσει δύο αποφάσεις!
Μία που θα προσδιορίζει τις προδιαγραφές των συστημάτων και μια δεύτερη που θα ορίζει τον τρόπο επικοινωνίας τους με την ΓΓΠΣ.
Η ειρωνεία είναι ότι όλες οι εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν εδώ και καιρό εγκαταστήσει GPS πάνω στα ιδιόκτητα ή συνεργαζόμενα μαζί τους βυτιοφόρα, προκειμένου να ελέγχουν τις μετακινήσεις τους. Τα σήματα ωστόσο που εκπέμπουν τα βυτιοφόρα αυτά δεν καταλήγουν πουθενά, παρά μόνο στις ίδιες τις εταιρείες!
Το μόνο που έχει κάνει η κυβέρνηση είναι η επιβολή κι άλλων φόρων. Το τρύπιο βαρέλι του κρατικού κορβανά θα γεμίσει με τους νέους φόρους 492 εκατ. ευρώ που έβαλε με το τρίτο Μνημόνιο, εκτινάσσοντας ήδη την τιμή της βενζίνης στην δεύτερη θέση σε όλη την Ευρώπη.