Οι μηχανικοί μελετητές περιβαλλοντικών, ενεργειακών και κατασκευαστικών έργων έχουν πλέον στη διάθεσή τους την πλήρη 3D γεωγραφική εικόνα οποιουδήποτε σημείου στον κόσμο, μέσω δορυφορικών εικόνων και του Google Earth χάρη στην Plex.Earth, την ελληνική startup που έκλεψε τις εντυπώσεις στον διαγωνισμό Καινοτομίας & Τεχνολογίας της Εθνικής Τράπεζας.
Ιθύνων νους είναι ο Λάμπρος Καλιακάτσος, ο οποίος προέβη στη σύσταση εταιρείας ορμώμενος από τις δικές του ανάγκες ως πολιτικού μηχανικού, μελετητή έργων ΧΥΤΑ και οδοποιίας. Από την αρχή κάθε έργου ο ίδιος και οι συνεργάτες του αντιμετώπιζαν ένα σημαντικό πρόβλημα: ότι τα τοπογραφικά δεδομένα που είχαν στη διάθεσή τους από φορείς και υπηρεσίες ήταν συνήθως ελλιπή και ανακριβή. Ως αποτέλεσμα, οι τοπογράφοι της ομάδας χρειάζονταν να ταξιδέψουν με τον εξοπλισμό τους σε μεγάλες αποστάσεις, συχνά σε περιοχές που ήταν αδύνατο να προσεγγίσουν, π.χ. λόγω εμποδίων, πυκνής βλάστησης ή απότομου εδάφους, γεγονός το οποίο ήταν χρονοβόρο και είχε σημαντική επιβάρυνση σε κόστος.
«Στην έναρξη των μελετών χάναμε πολύτιμο χρόνο -ακόμα και εβδομάδες- αντί να επικεντρωνόμαστε εξαρχής στο σχεδιασμό και την εύρεση της καλύτερης λύσης. Είχαμε ανάγκη λοιπόν να γνωρίζουμε τη μορφολογία της περιοχής αμέσως μόλις ξεκινούσαμε ένα νέο project. Τότε σκέφτηκα να συνδέσω το AutoCAD, το σχεδιαστικό πρόγραμμα που χρησιμοποιούσαμε, με το Google Earth», λέει χαρακτηριστικά ο Λάμπρος.
Ασχολούμενος από μικρή ηλικία με τον προγραμματισμό, αλλά και αργότερα σε επαγγελματικό επίπεδο, ανέπτυξε εργαλεία τα οποία βρήκαν άμεση εφαρμογή. Πλέον μπορούσε να γνωρίζει τη μορφολογία των περιοχών που τον ενδιέφεραν σε λιγότερο από μισή ώρα και να αξιολογεί από νωρίς τις συνθήκες που είχε να αντιμετωπίσει. Βλέποντας τα οφέλη στην πράξη και διαπιστώνοντας το κενό στην αγορά, είδε την επιχειρηματική ευκαιρία και το 2009 κυκλοφορεί την πρώτη έκδοση του Plex.Earth.
Συνθέτοντας υψηλής ανάλυσης δορυφορικές εικόνες και υψομετρικά δεδομένα του εδάφους απευθείας μέσα στο AutoCAD και το BricsCAD, η δουλειά των μηχανικών γίνεται παιχνιδάκι. Το πιο σημαντικό είναι ότι αποφεύγονται σχεδιαστικά λάθη, ενώ μειώνεται το κόστος της μελέτης και κατασκευής.
Η συμμετοχή στον διαγωνισμό Καινοτομίας και Τεχνολογίας ήρθε για την Plex.Earth τη στιγμή που έκλεινε ένας σημαντικός κύκλος ανάπτυξης, ο οποίος τριπλασίασε τα μεγέθη της εταιρείας, και η διοίκηση σχεδίαζε τον επόμενο.
«Κρίναμε πως η συμμετοχή θα μας βοηθούσε να σχεδιάσουμε τα μελλοντικά μας βήματα μέσω της καθοδήγησης από έμπειρα στελέχη της τράπεζας και της αγοράς, της κατάλληλης δικτύωσης και προβολής, αλλά και της διερεύνησης των διαφόρων δυνατοτήτων χρηματοδότησης. Θεωρώ πως ο διαγωνισμός που εντάσσεται στην ομπρέλα του προγράμματος NBG Business Seeds είναι σε θέση να εμπνεύσει και να οδηγήσει τους διαγωνιζομένους να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους και να επωφεληθούν τελικά, είτε διακριθούν είτε όχι».
Το ότι η Plex.Earth έφτασε στην τελική δεκάδα έγκειται, σύμφωνα με τον Λάμπρο, στην ύπαρξη ενός σαφούς οράματος για το μέλλον, συγκεκριμένης στρατηγικής και πλάνου ανάπτυξης. «Καινοτομούμε σε μια παγκόσμια αγορά και τα όσα έχουμε καταφέρει έως τώρα αποδεικνύουν τη δέσμευση, τη θέληση και τις δυνατότητες της ομάδας μας», προσθέτει ο Λάμπρος.
Η εταιρεία του τρέχει με ίδια κεφάλαια και κινείται στη λογική της επανεπένδυσης κερδών. Το Plex.Earth χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες μηχανικούς, σε περισσότερες από 2.000 εταιρείες παγκοσμίως. Μεταξύ αυτών μερικές από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές στον κόσμο, όπως οι AECOM, Bechtel, Vinci κ.ά., εταιρείες όπως η F1 και η Red Bull, πανεπιστήμια όπως το Cambridge, αλλά και ελληνικές όπως η Αττικό Μετρό, τα Ελληνικά Πετρέλαια κ.ά.
Να σημειωθεί πως μέσα στο καλοκαίρι κυκλοφόρησε δοκιμαστικά η νέα υπηρεσία TimeviewsTM του Plex.Earth, σε συνεργασία με τη σκοτσέζικη εταιρεία Bird.i. Ουσιαστικά αλλάζει ριζικά ο τρόπος σχεδιασμού των έργων παγκοσμίως και δίνει πρωτόγνωρες δυνατότητες λήψης αποφάσεων στους μηχανικούς, γιατί πλέον είναι σε θέση να έχουν δορυφορικές εικόνες ακόμα και της προηγούμενης ημέρας, από εταιρείες κολοσσούς στη διαστημική τεχνολογία, όπως οι Airbus, DigitalGlobe/Maxar και Planet.
Ο Λάμπρος τονίζει πως προτεραιότητά του είναι η ανάπτυξη συνεργασιών με τους σημαντικότερους παίκτες της βιομηχανίας δορυφορικής απεικόνισης, αλλά και η επένδυση στο R&D των τεχνολογιών εκείνων που θα δώσουν μεγαλύτερη αξία στους πελάτες του.
«Πρέπει να λύνεις ένα πραγματικό πρόβλημα και να μην περιορίζεις τις φιλοδοξίες σου στα σύνορα της Ελλάδας. Με γεμίζει αισιοδοξία το ότι τα τελευταία χρόνια έχει αλλάξει κατά πολύ η νοοτροπία και βλέπουμε να ξεφυτρώνουν σε όλη την Ελλάδα επιχειρηματικές προσπάθειες ανθρώπων με όραμα και σχέδιο, που εργάζονται σκληρά για να λύσουν πραγματικά προβλήματα, κατακτώντας την παγκόσμια αγορά», καταλήγει.