Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ χωρίζουν την COSCO απο το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να καταχωρηθεί η δεσμευτική προσφορά της κινεζικής πλευράς για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά, σύμφωνα με ανεξάρτητες πηγές, δεδομένου πως τα οικονομικά στοιχεία των προσφορών, αλλά και των δύο ανεξάρτητων εκτιμήσεων της αξίας του πρώτου λιμανιού της χώρας δεσμεύονται με συμφωνία εχεμύθειας και ως εκ τούτου δεν είναι γνωστά.
Αργά το απόγευμα εν τέλει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην αποσφράγιση της μιας και μοναδικής προσφοράς για το λιμάνι του Πειραιά, αυτής της COSCO Group.
Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αποσφράγιση της προσφοράς δεν έγινε παρουσία των εκπροσώπων του κινεζικού ομίλου, τα οποία ας σημειωθεί πως συνοδεύονταν και απο υψηλόβαθμο στέλεχος της Κεντρικής Επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, το οποίο ταξίδεψε από το Πεκίνο στην Αθήνα για αυτόν τον σκοπό, καταδεικνύοντας έτσι εμμέσως πλην σαφώς την βαρύτητα που δίδει η κινεζική πλευρά στην ομαλή και χωρίς καθυστερήσεις ολοκλήρωση της όλης διαδικασίας.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην απασφράγιση της προσφοράς και ακολούθως κάλεσε τους εκπροσώπους της COSCO προκειμένου να τους ενημερώσει για τα συμπεράσματα των δύο ανεξάρτητων εκτιμήσεων αναφορικά με την αξία του ΟΛΠ.
Σύμφωνα με ελεγχόμενες πληροφορίες του Liberal το ΤΑΙΠΕΔ στηριζόμενο στις δύο ανεξάρτητες εκτιμήσεις αναζητούσε μια οικονομική προσφορά μεταξύ των 400 και 420 εκατ. ευρώ η οποία θα συνοδεύονταν απο μια επενδυτική πρόταση της τάξης των 350 εκατ. ευρώ περίπου.
Όπως όλα δείχνουν η προσφορά της COSCO κάλυψε το ΤΑΙΠΕΔ ως προς το πακέτο των επενδύσεων (350 εκατ. ευρώ), απέχει ωστόσο περί των 80 εκατ. ευρώ, υποστηρίζουν οι πηγές του Liberal, ως προς το τίμημα εξαγοράς του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.
Για τον λόγο αυτό η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ κάλεσε την COSCO να επανέλθει με νέα βελτιωμένη οικονομική προσφορά δίδοντας της μια χρονική διορία να επεξεργαστεί τη νέα πρόταση της μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας.
Όχι νέες καθυστερήσεις...
Στην διάρκεια των τελευταίων ημερών έχουν ενισχυθεί δυναμικά οι αντιδράσεις των συνδικαλιστών του λιμανιού οι οποίοι, όπως όλα δείχνουν, έχουν καταφέρει να παρασύρουν την διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Πειραιά σε ακροβασίες που στρέφονται κατά του ΤΑΙΠΕΔ το οποίο ήταν και παραμένει ο βασικός μέτοχος του πρώτου λιμανιού της χώρας.
Κύκλοι της λιμενικής αγοράς παρακολουθούν με σκεπτικισμό τα όσα διαδραματίζονται, εκφράζοντας αφενός την απορία τους γιατί το ΤΑΙΠΕΔ δεν παρεμβαίνει ώστε να διαφυλάξει τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου το οποίο και εκπροσωπεί και αφετέρου αναρωτιώνται αν ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται το θέμα του διαγωνισμού οδηγεί σε νέες καθυστερήσεις.
Καθώς ο κλάδος των τακτικών δια θαλασσης μεταφορών βρίσκεται εδώ και καιρό υπο την πίεση μιας πρωτοφανούς ύφεσης που προέρχεται από την κάθετη πτώση των δεικτών καταναλωτή σε Ευρώπη και Ασία με τις ΗΠΑ να εμφανίζουν και αυτές μεν ύφεση, αλλά σε χαμηλότερους ρυθμούς, αρκετοί στον κλάδο φοβούνται πως η αντιπαράθεση που βρίσκεται σε εξέλιξη γύρω απο το λιμάνι του Πειραιά και κυρίως η αδυναμία του Μεγάρου Μαξίμου να ελέγξει αποτελεσματικά τις αντιδράσεις είναι δύο στοιχεία ικανά να οδηγήσουν σε πλήρη κατάρρευση την αγορά επι Ελληνικού εδάφους.