Η είδηση ότι η ρωσική διάδοχη κατάσταση των McDonalds, μετά την επίσημη αποχώρηση της δυτικής αλυσίδας από τη χώρα, τελικά ξέμεινε από πατάτες για τηγάνισμα, λόγω αδυναμίας εισαγωγών της ειδικής ποικιλίας για τα τσιπς, είναι μια από τις πιο λάιτ – παρά τα κορεσμένα λίπη - πτυχές του αντίκτυπου των δυτικών κυρώσεων στην καθημερινότητα των Ρώσων τους τελευταίους πέντε μήνες. Όπως και αυτή της έλλειψης Μπότοξ στις κλινικές αισθητικής.
Η ρωσική οικονομία δείχνει ότι κρατάει ακόμα γερά απέναντι στους περιορισμούς που θέτει η Δύση, με το ρούβλι να αναδεικνύεται στο νόμισμα με τις καλύτερες επιδόσεις μέχρι στιγμής φέτος και τις αυξανόμενες τιμές πετρελαίου να τροφοδοτούν τα ταμεία του συστήματος Πούτιν.
Μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία που έγιναν γνωστά την Τρίτη, το πλεόνασμα στο ρωσικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών στο δεύτερο τρίμηνο του 2022 έφτασε στο επίπεδο ρεκόρ των 70,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πλεόνασμα τουλάχιστον από το 1994, που τροφοδοτήθηκε από την κατάρρευση των εισαγωγών λόγω των κυρώσεων.
Κάτω ωστόσο από την επιφάνεια των δεικτών της ρωσικής οικονομίας που ευημερούν, υπάρχουν ελλείψεις στην τροφοδοσία σε κάποιους τομείς που αρχίζουν να προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην καθημερινότητα αλλά και την ασφάλεια του μέσου πολίτη.
Προβλήματα τα οποία μαθαίνουμε με το σταγονόμετρο καθώς στη χώρα, η μετάδοση της πληροφορίας και της είδησης είναι ελεγχόμενα σε πολύ μεγάλο βαθμό - δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλα πρακτορεία όπως το Reuters, στις ανταποκρίσεις τους από τη Μόσχα υπογραμμίζουν ότι υπάρχουν περιορισμοί στη μετάδοση πληροφοριών για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις στην Ουκρανία.
Το μεγαλύτερο ποσοστό του τομέα της παραγωγής έχει πληγεί σημαντικά, κυρίως η αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία τον Μάιο κατέγραψε πτώση 80% στις πωλήσεις αυτοκινήτων από χρόνο σε χρόνο. Αυτό ήταν συνέπεια της φυγής διεθνών εταιριών όπως η Mercedes-Benz, η Volkswagen και η Renault αλλά και του δυτικού εμπάργκο σε ηλεκτρονικά εξαρτήματα.
Χωρίς αερόσακους και ανταλλακτικά για αεροσκάφη
Ο Έλνταρ Γκάντζιεφ, ιδιοκτήτης τεσσάρων αυτοκινήτων στη Μόσχα που τα νοικιάζει ως ταξί, πριν περίπου ένα μήνα, εξομολογείτο στον ανταποκριτή του Guardian, ότι η καρδιά του σφίχτηκε όταν άκουσε τον Απρίλιο τον κινητήρα του Skoda του να βγάζει περίεργους ήχους, επειδή ήξερε πόσο ακριβά θα του κόστιζε αυτό μέσα σε αυτήν τη συγκυρία. Οι τιμές των ανταλλακτικών, όταν αυτά τελικά είναι διαθέσιμα, έχουν εκτοξευτεί σε επίπεδα εκτός ελέγχου, σε βαθμό που κάποιες φορές μπορεί να στοιχίσουν όσο το ίδιο το αυτοκίνητο. Επίσης, τα αυτοκίνητα που παράγονται από τη βιομηχανία πια δεν έχουν πράγματα που θεωρούνται πια στάνταρ εξοπλισμός.
Για παράδειγμα, τα νέα Lada Grantas, που παράγονται από την Avtovaz, δεν έχουν μεταξύ άλλων αερόσακους. H κατάσταση γίνεται ακόμα πιο ανησυχητική στην αεροβιομηχανία, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες έχουν φτάσει στο σημείο να «γδύνουν» άλλα αεροσκάφη τους για να παίρνουν ανταλλακτικά καθώς δεν μπορούν να εισάγουν από τις μεγάλες δυτικές εταιρείες και βέβαια ως εκ τούτου, δεν μπορούν να πάρουν τις βεβαιώσεις που απαιτούνται για να μπορέσουν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη. «Δίνω στη ρωσική αεροπορική βιομηχανία έναν χρόνο αν δεν αλλάξει κάτι», δηλώνει στον Guardian στέλεχος της Sukhoi Airjet, ενώ υπάρχουν πιλότοι που αγωνιούν καθώς όπως λένε οι εταιρείες αγνοούν τις ανησυχίες τους για θέματα ασφαλείας.
Πέφτει (?) η ανεργία αλλά πέφτει και η αγοραστική κίνηση
Το κλείσιμο μεγάλων δυτικών αλυσίδων και επιχειρήσεων στη Ρωσία, σίγουρα μείωσε πολλές θέσεις εργασίας. Παρ’ όλα αυτά, τα επίσημα στοιχεία για την ανεργία που έδωσε η Ρωσία το Μάιο έδειξε ότι οι άνεργοι μειώθηκαν κατά μία μονάδα, στο 3,9%. Ανεξάρτητοι αναλυτές ωστόσο τοποθετούν αυτό το ποσοστό στο 4,5%.
Παρ’ όλα αυτά, οι πωλήσεις λιανικής, έπεσε 10,1% το Μάιο μετά από πτώση 9,8% τον Απρίλιο. Και οι πραγματικοί μισθοί, που προσαρμόζονται στον πληθωρισμό έπεσαν κατά 7,2% τον Απρίλιο σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της Rosstat. Επομένως, ο μέσος Ρώσος δύσκολα μπορεί να εξασφαλίσει κάποια βασικά, των οποίων το κόστος έχει εκτοξευτεί επειδή η προσφορά έχει μειωθεί λόγω των κυρώσεων.
Τα τσουχτερά θερμόμετρα
Τέλος, στον κρίσιμο τομέα της υγείας, από το Μάρτιο κιόλας είχαν καταγραφεί αυξήσεις των τιμών από 20- 70% στα εισαγόμενα ιατροφαρμακευτικά προϊόντα. Ενδεικτικά τα ηλεκτρονικά πιεσόμετρα, τα θερμόμετρα και οι συσκευές για εισπνοές που εισάγονται από την Ιαπωνία, αυξήθηκαν κατά 20% σύμφωνα με τον Αλεξάντερ Μιρόνοφ, διευθύνοντα σύμβουλο της αλυσίδας φαρμακείων, Ryazan Pharma. Οι μεγάλες φαρμακοβιομηχανίες αποφάσισαν να μη σταματήσουν να τροφοδοτούν την αγορά, ωστόσο η Pfizer ανακοίνωσε ότι δεν θα ξεκινήσει νέα ερευνητικά προγράμματα στη χώρα υπάρχουν φόβοι ότι οι ειδικοί αποκόπτονται από τη ζωτικής σημασίας συνεργασία με τη δυτική επιστημονική κοινότητα.
Πάντως, οι εισαγωγές φαρμάκων δεν φαίνεται να συμπεριλαμβάνουν και το Μπότοξ: σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας Kommersant, από τον Ιανουάριο ως το Μάρτιο καταγράφηκαν εισαγωγές τρεις φορές κάτω από εκείνες στο ίδιο διάστημα της περασμένης χρονιάς, καθώς δυτικός παρασκευαστής σταμάτησε ν’ αποστέλλει παρτίδες.