(Φωτ.: Αν και έχει ψηφιστεί ο σχετικός νόμος εδώ και δύο χρόνια, τα θέματα που έπρεπε να επιλυθούν για την απόλυτα σύννομη λειτουργία της λαϊκής αγοράς, τα οποία αποτέλεσαν βασικό εμπόδιο στα σχέδια για το Farmers Republic, δεν έχουν ακόμη εκλείψει.)
Της Αντιόπης Σχοινά
Όταν το παρεμπόριο των βιολογικών προϊόντων υπολογίζεται, από πηγές προσκείμενες προς τους θεσμούς, ετησίως στα 180 εκατ. ευρώ, προσπάθειες στεγασμένων βιολογικών αγορών στα πρότυπα του εξωτερικού, και ειδικότερα των Farmers market είναι καταδικασμένες να αποτύχουν.
Αν σε αυτές τις συνθήκες προσθέσει κανείς την απίστευτη γραφειοκρατία και τον κυκεώνα αδειοδότησης μιας τέτοιας προσπάθειας, είναι σαφές γιατί η πρώτη στεγασμένη λαϊκή αγορά στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι προσπάθησε επί δύο χρόνια, τελικά έκλεισε και στρέφει το βλέμμα σε εναλλακτικούς δρόμους προώθησης των ελληνικών βιολογικών προϊόντων.
Ειδικότερα, το Farmers Republic, η «Δημοκρατία των Αγροτών», που αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή ένα φιλόδοξο project του oικονομολόγου Δημήτρη Κουτσολιούτσου, ανηψιού του γνωστού από τη Folli Follie Δ. Κουτσολιούτσου, δεν είχε την αναμενόμενη εξέλιξη.
Το κομμάτι της γραφειοκρατίας ήταν κάτι που από την πρώτη στιγμή ο ίδιος είχε στηλιτεύσει, καθώς είχε χρειαστεί ένας χρόνος «παρουσίας» σε δημόσιες υπηρεσίες και 72 διαφορετικές άδειες προκειμένου να ξεκινήσει το εγχείρημα.
Τα θέματα ωστόσο που έπρεπε να επιλυθούν για την απόλυτα σύννομη λειτουργία της λαϊκής αγοράς και προϋπόθεταν μια Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Αγροτικής Ανάπτυξης δεν έχουν ακόμη εκλείψει και ας έχουν περάσει δύο χρόνια από την ψήφιση του σχετικού νόμου (ν. 4235/2014, ΦΕΚ Α' 32.
Νέα δράση στο εξωτερικό
Έτσι, το σχέδιο για την εταιρεία βλέπει πλέον την εξαγωγή κυρίως τυποποιημένων βιολογικών προϊόντων, καθώς το όλο εγχείρημα άφησε «προίκα» πολύ καλές επαφές με παραγωγούς που έχουν ποιοτικά προϊόντα και η εξαγωγή τους δεν μπορεί να γίνει κατά μόνας.
Έτσι, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Liberal, οι επενδύσεις σε logistics της εταιρείας θα χρησιμοποιηθούν προς ένα άλλο κοινοπρακτικό μοντέλο με παραγωγούς όχι φρέσκων, αλλά τυποποιημένων προϊόντων, όπως όσπρια, λάδια, κρασιά, μέλι, ζυμαρικά κ.α.
Η προσωπική ενασχόληση του Δ. Κουτσολιούτσου με τις αγορές του εξωτερικού έχει ανοίξει δρόμους για την εκμετάλλευση των επενδύσεων που έγιναν και ήδη τυπώνονται, όπως λένε οι πληροφορίες του Liberal, ετικέτες Farmers Republic, για να ντύσουν τα πρώτα προς εξαγωγή υπό την ομπρέλα της εταιρείας προϊόντα.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως αν όλα πάνε σύμφωνα με τον προγραμματισμό και δεν υπάρξουν εκπλήξεις από το οικονομικοπολιτικό περιβάλλον στη χώρα, τότε αρχές Μάρτη το αργότερο τα προϊόντα Farmers Republic θα ταξιδεύουν προς Ελβετία, Αγγλία αλλά και άλλες χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα προϊόντα θα κατευθυνθούν προς οργανωμένες αλυσίδες και ειδικά σημεία πώλησης βιολογικών προϊόντων αλλά και σε οργανωμένες λαϊκές αγορές. Είναι σαφές δε ότι στα προϊόντα με την ετικέτα Farmers Republic θα ανήκουν πιστοποιημένα και ελεγμένα προϊόντα υψηλής ποιότητας.