Του Γιώργου Φιντικάκη
Την παράταση κατά ένα μήνα, για τις 17 Νοεμβρίου αντί για τις 17 Οκτωβρίου, ενέκρινε τελικά η Κομισιόν, σχετικά με την ημερομηνία υποβολής προσφορών στο διαγωνισμό πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.
Εξέλιξη που είχε ήδη διαφανεί όταν στο πλαίσιο της ΔΕΘ, πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, άφηναν ανοικτό το ενδεχόμενο να ικανοποιηθεί το αίτημα ενός εκ των διεκδικητών, της κοινοπραξίας CHN Energy- ομίλου Κοπελούζου, για μετάθεση κατά ένα με δύο μήνες, των ημερομηνιών για τη κατάθεση προσφορών στο διαγωνισμό.
Ενός διαγωνισμού για τον οποίο η κυβέρνηση είχε ανεβάσει ψηλά τον πήχη, ωστόσο κινδυνεύει να περάσει από κάτω, καθώς η συνεχής άνοδος στις τιμές των ρύπων, (20,75 ευρώ ο τόνος, χθες), έχουν χαμηλώσει αρκετά τις προσδοκίες για υψηλά τιμήματα.
Με ή χωρίς παράταση, ο προβληματισμός σε υπουργείο Ενέργειας και ΔΕΗ για το προσδοκώμενο τίμημα, είναι έντονος. Αν και οι υποψήφιοι επενδυτές έχουν «ξεσκονίσει» τα οικονομικά στοιχεία των προς πώληση λιγνιτικών μονάδων Μελίτη 1 και Μεγαλόπολη 3 και 4, η αρχική εκτίμηση περί αρνητικής έως πολύ υψηλού ρίσκου επένδυσης ενισχύεται συνεχώς. Βασικός παράγοντας είναι το CO2, το κόστος του οποίου, από 5 ευρώ ο τόνος πέρυσι τέτοια εποχή, έχει εκτοξευθεί φέτος σε πάνω από τα 20 ευρώ ο τόνος, με τις προβλέψεις να το ανεβάζουν και στα 30 ευρώ ως τα τέλη του έτους.
Δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι επενδυτές που προβληματίζονται- στο διαγωνισμό συμμετέχουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Seven Energy (Τσεχία), Μυτιληναίος, CHN Energy (Κίνα) - όμιλος Κοπελούζου, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, και ΕΡΗ (Τσεχία)- αλλά και η διοίκηση της ΔΕΗ.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Ενέργειας, η επιχείρηση αναζητά κίνητρα για αντιστάθμιση του υψηλού αυτού επενδυτικού ρίσκου, προκειμένου να πετύχει ο διαγωνισμός και να εισπράξει το μέγιστο δυνατό τίμημα, αφού διαφορετικά γνωρίζει πως θα αναβιώσουν σενάρια για πώληση υδροηλεκτρικών.
Στη λογική αυτή, ΔΕΗ και ΥΠΕΝ επεξεργάζονται να ενσωματωθεί στο διαγωνισμό, πρόβλεψη για κάποιου είδους «ρήτρας λιγνιτικών ΑΔΙ». Δηλαδή μια φόρμουλα, σύμφωνα με την οποία, θα διασφαλίζονται οι υποψήφιοι για είσπραξη είτε κάποιου επιπλέον εφάπαξ ποσού, είτε ενός ποσοστού από τα ΑΔΙ που θα παίρνουν οι μονάδες, αν και εφόσον αυτά εγκριθούν.
Δίχως να είναι σαφές αν κάτι τέτοιο είναι εφαρμόσιμο, εντούτοις αποσκοπεί στο να δώσει επιπλέον κίνητρο στους υποψηφίους αγοραστές των μονάδων, προκειμένου να αυξήσουν όταν θα έρθει η ώρα, τα τιμήματά τους.
Διότι ακριβώς επειδή το τίμημα θα καθορισθεί από τα δικαιώματα CO2, και δεδομένου ότι οι όποιες συζητήσεις και αποφάσεις για τα «λιγνιτικά ΔΙ», έχουν ακόμη δρόμο μπροστά τους, η φόρμουλα που συζητούν Μεσογείων και Χαλκοκονδύλη θεωρείται απαραίτητη.
Ο ίδιος ο επικεφαλής της ΔΕΗ Μ. Παναγιωτάκης είχε συνδέσει παλαιότερα την επιτυχή έκβαση του διαγωνισμού με τα ποσοστά συμμετοχής του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή τα επόμενα χρόνια και την ένταξη των λιγνιτικών μονάδων στον μηχανισμό επάρκειας Ισχύος, που σημαίνει την ετήσια αποζημίωσή τους έναντι της διαθεσιμότητας ισχύος που παρέχουν στο σύστημα.