Η μεγάλη αντεπίθεση στην οικονομία ξεκινά. Έπειτα από μια διετία παράλληλων κρίσεων, από την πανδημία και τα ελληνοτουρκικά μέχρι τις πυρκαγιές, έχει έρθει η ώρα της οικονομίας και των επενδύσεων. Όλο το βάρος πέφτει εκεί. Ο,τι αστοχίες και αν συνέβησαν με τον ανασχηματισμό, η οικονομία πρέπει να φύγει μπροστά.
Το πρώτο σήμα το δίνουν οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη. Το 3,6% αναθεωρείται και εκτινάσσεται σε 4%-4,5%. Το στηρίζουν η καλή πορεία του τουρισμού, της κατανάλωσης, η έξαρση της οικοδομικής δραστηριότητας. Το δεύτερο σήμα έρχεται από τις επενδύσεις. Ενέργεια, υποδομές, πληροφορική, στην πρώτη γραμμή. Το σημερινό υπουργικό εγκρίνει το mega project των 5 δισ για την απολιγνιτοποίηση, εντός ημέρας κληρώνει για τη ΔΕΠΑ Υποδομών και αύριο για το ΔΕΔΔΗΕ.
Επίσης, σήμερα ψηφίζεται το νέο Ασφαλιστικό, μια πολύ μεγάλη μεταρρύθμιση που αφορά απευθείας την αγορά, καθώς μετατοπίζει μέρος των εισφορών σε επενδύσεις, σπάζοντας αγκυλώσεις ετών. Έπειτα είναι το ξεκίνημα στις κατασκευές, το Ελληνικό, το μετρό, ο ΒΟΑΚ, το Καστέλι, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τα δεκάδες ΣΔΙΤ.
Αυτά είναι που θα κρίνουν την κυβέρνηση Μητσοτάκη, ανεξάρτητα από τις όποιες παραλείψεις και τα λάθη, όπως με τις πυρκαγιές ή τον ανασχηματισμό. Αυτά ζητά η κοινωνία, τίποτα λιγότερο, τίποτα περισσότερο. Το πολιτικό τοπίο παραμένει ξεκάθαρο και η κυβέρνηση διατηρεί ένα δημοσκοπικό προβάδισμα 10 μονάδων, που της επιτρέπει να υλοποιεί μεταρρυθμίσεις, όπως αυτές στην εκπαίδευση, όπου μετά τη βάση εισαγωγής ακολουθούν η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και το κλείσιμο μη βιώσιμων τμημάτων Σχολών. Άλλωστε για τις μεταρρυθμίσεις ψηφίστηκε και αν τις κάνει τίποτα δεν έχει να φοβηθεί.
Αυτή την αλλαγή σελίδας σηματοδοτεί ο Σεπτέμβριος με όλο το βάρος να μετατοπίζεται στην οικονομία, από τη μια με την αντιμετώπιση της πανδημίας ώστε να μην ξανακυλίσει, από την άλλη με επενδύσεις που θα κινητοποιήσουν κεφάλαια.
Τα σινιάλα πολλά. Το πρώτο έρχεται από την αναθεώρηση του ΑΕΠ. Χθες ο Θεόδωρος Σκυλακάκης μίλησε για φετινό ρυθμό ανάπτυξης προς το 4% ή και ψηλότερα (από 3,6%), ενώ άλλοι, όπως η Εθνική βλέπουν ακόμη και άνω του 5%. Κατανάλωση και οικοδομή έχουν πάρει τα πάνω τους, αλλά η μεγάλη ανατροπή έρχεται από τον τουρισμό. Τον Ιούλιο οι αφίξεις ανήλθαν στο 65,5% του ίδιου μήνα το 2019 - ποσοστό διπλάσιο από το αντίστοιχο των ανταγωνιστών μας Ισπανών – για τον Αύγουστο υπάρχει πεποίθηση ότι τα έσοδα ξεπέρασαν το 80% εκείνων προ διετίας, ενώ για το Σεπτέμβριο τα στοιχεία μιλούν για πληρότητες άνω του 70%.
Το δεύτερο σινιάλο έρχεται από τις επενδύσεις. Αναμφίβολος πρωταγωνιστής η ενέργεια που θα μονοπωλεί για καιρό το οικονομικό ενδιαφέρον. Σήμερα το υπουργικό συμβούλιο εγκρίνει ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά project αυτής της κυβέρνησης, την ανάπλαση των παλαιών λιγνιτικών πεδίων της ΔΕΗ. Συστήνεται εταιρεία που θα αναλάβει την εξυγίανση και αναβάθμιση 164.000 στρεμμάτων λιγνιτικών ζωνών σε Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη με επενδύσεις ύψους 5 δισ ευρώ. Από σύγχρονες μονάδες τηλεθέρμανσης και την έναρξη κατασκευής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Ε65 που αίρει την απομόνωση της Δ.Μακεδονίας από τα μεγάλα οικονομικά κέντρα, μέχρι το πρώτο mega project για την παραγωγή υδρογόνου στην Ελλάδα. Τεχνολογία με την οποία καλύφθηκε με ενέργεια όλο το «Ολυμπιακό Χωριό» στους Αγώνες του Τόκιο.
Το άλλο μεγάλο deal της ημέρας αφορά την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, όπου σήμερα το απόγευμα κατατίθενται οι προσφορές και οι εκτιμήσεις μιλούν για τίμημα από τα ξένα funds που τη διεκδικούν, 700 και 800 εκατ ευρώ. Το άκρως ενδιαφέρον αυτό ενεργειακό διήμερο κλείνει αύριο Παρασκευή με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Εάν επαληθευτούν οι πληροφορίες από τραπεζικές και χρηματιστηριακές πηγές που μιλούν για τίμημα που μπορεί και να ξεπεράσει τα 1,7 δισ ευρώ, θα πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα deals που έχουν ποτέ επιτευχθεί στην Ελλάδα.
Το παιχνίδι ανοίγει για τα καλά και στις κατασκευές, τον άλλο κλάδο που θα μας απασχολεί διαρκώς από εδώ και πέρα. Τα πρώτα έργα του Ε65 πήραν μπροστά πριν από μια μόλις εβδομάδα, ένα μήνα πριν ξεκίνησαν τα κατασκευαστικά στην Γραμμή 4 του Μετρό (Άλσος Βεΐκου-Γουδί), αρχές 2022 πιάνουν επιτέλους δουλειά οι πρώτες μπουλντόζες στο Ελληνικό, ενώ από του χρόνου εντείνονται οι εργασίες στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Το μεγάλο στοίχημα για αυτό το οικονομικό επιτελείο είναι να απορροφήσει τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, το οποίο χρηματοδοτεί αρκετά από τα παραπάνω εμβληματικά έργα. Το φθινόπωρο εκκινούν μέσω του Ταμείου δράσεις 1,4 δισ. και ενεργοποιούνται επενδυτικά δάνεια που θα μας φέρουν άλλα 5,4 δισ. πρόσθετη ρευστότητα, όπως εξήγησε χθες ο Θ.Σκυλακάκης. Εξ αυτών των έργων, τα 1,2 δισ ευρώ αφορούν την προσαρμογή της Ελλάδας στην κλιματική κρίση, που φέτος έκανε αισθητή την παρουσία της με 4 φαινόμενα μέσα σε ένα χρόνο. Τον μεσογειακό κυκλώνα, τον παγετό, το χιόνι και τον πρωτοφανή καύσωνα που πυροδότησε τις καταστροφικές πυρκαγιές.
Η οικονομία ήταν από την πρώτη στιγμή που εξελέγη αυτή η κυβέρνηση το μεγάλο της στοίχημα. Στη διετία που μεσολάβησε, προέκυψαν η πανδημία, τα ελληνοτουρκικά, οι πυρκαγιές, παρ' όλα αυτά η οικονομία όχι μόνο κρατήθηκε όρθια αλλά έδειξε και μεγαλύτερες αντοχές απ' όσες κανείς περίμενε. Τώρα ήρθε η ώρα της. Και από τις επιδόσεις της σε αυτήν θα κριθεί η κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές.