Μέχρι στιγμής το 23% των εταιρειών του S&P 500 έχουν ανακοινώσει αποτελέσματα τρίτου τριμήνου για το 2021, με το 84% αυτών να έχουν ανακοινώσει κέρδη ανά μετοχή- EPS – πάνω από τις εκτιμήσεις και το 75% να έχουν αναφέρει έσοδα πάνω από τις εκτιμήσεις.
Για το τρίτο τρίμηνο του 2021, ο μικτός ρυθμός αύξησης κερδών για τον S&P 500 είναι 32,7%. Αν ο ρυθμός αυτός δεν διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των αποτελεσμάτων απ? όλες τις εταιρείες, τότε το τρέχον τρίμηνο θα σηματοδοτήσει τον τρίτο υψηλότερο ρυθμό αύξησης κερδών σε ετήσια βάση από το 2010.
Η αναλογία Forward P/E για τον S&P 500 είναι 21,0, επίσης πάνω από τον μέσο όρο των τελευταίων 5 ετών- 18,3- και πάνω από τον μέσο όρο της δεκαετίας,16,4.
Αυτοί οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι σαφέστατα άνω του μέσου όρου όμως ας μην ξεχνάμε ότι ως έναν βαθμό αποτελούν προϊόν σύγκρισης με τα χαμηλότερα κέρδη του 2020 λόγω της αρνητικής επίδρασης της πανδημίας COVID-19 σε έναν αριθμό βιομηχανιών.
Επιπλέον δεν θα πρέπει να διαφύγει της προσοχής μας το γεγονός ότι όσον αφορά τις μέχρι στιγμής εκτιμήσεις για τα κέρδη του τέταρτου τριμήνου του 2021, 8 εταιρείες έχουν μειώσει τις εκτιμήσεις τους για τα κέρδη ανά μετοχή, ενώ τέσσερις μόνο εταιρείες έχουν δώσει θετικές εκτιμήσεις EPS.
Εννοείται ότι το συγκεκριμένο στοιχείο θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον όταν ολοκληρωθούν τα αποτελέσματα, καθώς αν η αναλογία παραμείνει ως έχει, δεν θα είναι και ο καλύτερος οιωνός για το επόμενο τρίμηνο.
Μέχρι στιγμής πάντως οι αναλυτές αναμένουν αύξηση κερδών άνω του 20% για το τέταρτο τρίμηνο και αύξηση κερδών άνω του 40% για ολόκληρο το έτος. Μένει να δούμε αν θα επιβεβαιωθούν, καθώς δεν λείπουν οι απογοητευτικές τριμηνιαίες εκθέσεις.
Η Snap Inc και η Intel για παράδειγμα ώθησαν τους τομείς των επικοινωνιών και της τεχνολογίας χαμηλότερα την Παρασκευή, καθώς απέδωσαν τα χαμηλότερα από τα αναμενόμενα κέρδη σε μια σειρά κρίσιμων παραγόντων που δεν αναμένεται να βελτιωθούν άμεσα, όπως είναι τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού.
Όσον αφορά για παράδειγμα τον αμερικανικό πολυεθνικό τεχνολογικό κολοσσό με τα δημοφιλή προϊόντα όπως το Snapchat ή το Spectacles, από τη στιγμή που ένα πλήθος αγαθών έχουν «κολλήσει» σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είναι λογικό τα διαφημιστικά έσοδα να έχουν πληγεί, καθώς δεν έχει νόημα η διαφήμιση σε αγαθά που προς το παρόν δεν μπορούν να πουληθούν.
Χαρακτηριστικές και οι εκτιμήσεις της Toshiba όσον αφορά τις ελλείψεις στις κονσόλες PlayStation 5 και Xbox, οι οποίες θα είναι δύσκολο να βρεθούν τις γιορτές παρά την εκτίναξη της ζήτησης , ενώ υπάρχουν φόβοι πως οι ελλείψεις μπορεί να διατηρηθούν μέχρι και το 2023.
Το γαϊτανάκι των προειδοποιήσεων
Πολλές πολυεθνικές, από την Unilever Plc έως τον κατασκευαστή λιπαντικών WD-40 Co προειδοποιούν για τις δυσκολίες εφοδιασμού που αντιμετωπίζουν. Και το χειρότερο από όλα είναι ότι δεν αναμένεται μια άμεση αλλαγή του σκηνικού ούτε στο χάος των εφοδιαστικών αλυσίδων αλλά ούτε στο κόστος των πρώτων υλών.
Για παράδειγμα σύμφωνα με στοιχεία της ναυτιλιακής βάσης δεδομένων του Bloomberg, η συσσώρευση πλοίων έξω από τα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς που αποτελεί και τη μεγαλύτερη πύλη της Αμερικής για το θαλάσσιο εμπόριο, και του Λος Άντζελες πρόκειται να επιδεινωθεί.
Ήδη την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε νέο ρεκόρ καθυστερήσεων με 80 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως από την Ασία να περιμένουν στα ανοιχτά της Νότιας Καλιφόρνια.
Η περιοχή «αναμονής» ανεβαίνει και στη Σιγκαπούρη, την τρίτη μεγαλύτερη περιοχή στον κόσμο παρουσίας πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ η αλυσίδα εφοδιασμού έχει χειροτερέψει ακόμα περισσότερο στα λιμάνια του Χονγκ Κονγκ και Σενζέν μετά τον τυφώνα Κομπασού την περασμένη εβδομάδα.
Ακόμα και το λιμάνι του Βανκούβερ στον Καναδά εμφανίζει τον υψηλότερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων σε αναμονή ενώ και το λιμάνι του Βλαδιβοστόκ στη Ρωσία εμφανίζει 11 πλοία γεμάτα κινεζικό φορτίο σε αναμονή.
Οι εταιρείες όμως δεν αντιμετωπίζουν μόνο τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και
- το υψηλότερο κόστος στην ενέργεια το οποίο θα φανεί κυρίως στα αποτελέσματα του τέταρτου τριμήνου
-το υψηλότερο κόστος στις πρώτες ύλες, τη συσκευασία και τις μεταφορές.
Όσοι παρακολουθούν προσεκτικά τις συνεντεύξεις Τύπου πολλών διευθύνοντων συμβούλων, όπως για παράδειγμα του διευθύνοντα συμβούλου της Nestle, θα έχουν παρατηρήσει ότι καταθέτουν τον εξής προβληματισμό: Παρά το γεγονός ότι η μετακύλιση του κόστους στον καταναλωτή θα προστατεύσει την μακροπρόθεσμη κερδοφορία, εντούτοις παραμένει το ερώτημα πόσο γρήγορα μπορούν να μετακυλίσουν τις αυξήσεις αυτές στους πελάτες τους και πάνω από όλα μέχρι ποιο σημείο.
Βλέπετε, οι εταιρείες συνήθως αυξάνουν τις τιμές σταδιακά, καθώς αν μετακυλήσουν τις αυξήσεις κόστους πολύ γρήγορα, οι καταναλωτές θα στραφούν σε φθηνότερα προϊόντα ή θα αναβάλλουν τις αγορές τους. Επιπλέον υπάρχουν και «κλειδωμένες» τιμές μέσω συμβολαίων για κάποια προϊόντα. Γ' αυτό ακριβώς η έναρξη μιας πληθωριστικής περιόδου συνήθως βλάπτει περισσότερο την κερδοφορία.
Και δυστυχώς ο πληθωρισμός στις ανεπτυγμένες οικονομίες εμφανίζει τον ταχύτερο ρυθμό από το 2008 , πάνω από το 4%. Οι καταναλωτές δε στις αναδυόμενες αγορές έχουν αντιμετωπίσει μέχρι τώρα τον μεγαλύτερο πληθωρισμό.
Έτσι μια σειρά εταιρειών όπως η Nestle και η Danone προειδοποιούν ότι αναμένουν ακόμη υψηλότερους ρυθμούς πληθωρισμού, ενώ τα περιθώρια θα μειωθούν φέτος, δεδομένης της χρονικής καθυστέρησης που απαιτείται για να μετακυλήσουν το υψηλότερο κόστος.
Η Danone μάλιστα ανακοίνωσε ότι αναμένει το κόστος να αυξηθεί περίπου κατά 9% το δεύτερο εξάμηνο του έτους, ενώ και η P&G αναμένει 2,3 δισ. δολάρια σε έξοδα το 2021 και εκ των πραγμάτων ήδη έχει αρχίσει να αυξάνει τις τιμές σε πολλά προϊόντα της.
Όπως όμως παρατήρησε και η FED σε πρόσφατη έκθεση της για την οικονομία των ΗΠΑ, πολλές εταιρείες επιδεικνύουν μεγαλύτερη ικανότητα να μεταφέρουν αυξήσεις κόστους στους πελάτες εν μέσω ισχυρής ζήτησης. Τι θα γίνει όμως όταν οι αυξήσεις των τιμών περάσουν το κρίσιμο εκείνο σημείο που «ελέγχει» την καταναλωτική διάθεση;
Aς απολαύσουμε λοιπόν τα αποτελέσματα του τρέχοντος τριμήνου, καθώς το τέταρτο ενδεχομένως να μας βάλει σε περιπέτειες.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.