Του Γιώργου Φιντικάκη
Τον παλιό καλό ΣΥΡΙΖΑ θυμίζει η χθεσινή απόφαση της επιτροπής του υπ. Ναυτιλίας ότι από εδώ και πέρα καμία επένδυση της Cosco στον ΟΛΠ δεν θα προχωρά αν δεν πάρει πρώτα την έγκριση από τα αρμόδια αρχαιολογικά συμβούλια του υπουργείου Πολιτισμού.
Ξυπνώντας μνήμες 2016, τότε που ο Αρ. Μπαλτάς ανακάλυπτε αρχαία στο Ελληνικό, ο Θ.Δρίτσας ύψωνε τη γροθιά του στην πώληση του ΟΛΠ, και ο Χρ. Σπίρτζης ευχόταν να μη καρποφορήσει ο διαγωνισμός στα περιφερειακά αεροδρόμια, η Επιτροπή Σχεδιασμου και Ανάπτυξης Λιμένων του υπ. Ναυτιλίας, έκανε ό,τι μπορούσε για να παραπέμψει το master plan των Κινέζων στις ελληνικές καλένδες.
Σε αυτή τη λογική, η επιτροπή πρώτα ακύρωσε όλες τις λεγόμενες "πρόσθετες" επενδύσεις του πλάνου της Cosco στον ΟΛΠ, ύψους 580 εκατ. ευρώ, και μετά απεφάνθη ότι κάθε έργο απ' όσα δεν απέρριψε, θα χρειάζεται στο εξής έγκριση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπ. Πολιτισμού.
Στην ουσία αυτό σημαίνει ότι η τύχη της κάθε επενδυτικής κίνησης των Κινέζων στο λιμάνι θα εναπόκειται πλέον στις διαθέσεις των αρχαιολόγων, με ότι κινδύνους αυτό συνεπάγεται για προσκόμματα, και παλινδρομήσεις.
Τους φόβους ενισχύει το γεγονός ότι μέλος της Επιτροπής Νεωτέρων Μνημείων που θα γνωμοδοτεί σύμφωνα με τη χθεσινή απόφαση του υπ. Ναυτιλίας για άδειες και εγκρίσεις, είναι ο καθηγητής και υποψήφιος με το ΣΥΡΙΖΑ, δήμαρχος Πειραιά Νίκος Μπελαβίλας, ο οποίος έχει ταχθεί ξεκάθαρα εναντίον της όποιας επένδυσης της Cosco μπορεί να αλλοιώνει το υφιστάμενο καθεστώς στο λιμάνι και τη πόλη. Οσοι δεν τον θυμούνται, είναι ο ίδιος που πρωτοστατούσε στις αντιδράσεις κατά του Ελληνικού.
Σύμφωνα με την απόφαση του υπ. Ναυτιλίας, από εδώ και στο εξής, κάθε μικρό ή μεγαλύτερο έργο στον ΟΛΠ θα πρέπει πρώτα να περνά από επιτροπές αρχαιολογίας διαφορετικών βαθμίδων, με άγνωστη κατάληξη για το μεγάλο επενδυτικό σχέδιο των Κινέζων, που βάσει συμφωνίας οφείλει να έχει υλοποιηθεί ως τον Αυγουστο του 2021.
Τους Κινέζους όμως τους "καίει" το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Στη σύμβαση του 2016 με το Δημόσιο, η Cosco είχε συμφωνήσει να αποκτήσει έναντι 368,5 εκατ. ευρώ το 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς, αλλά αυτό να γίνει σε δύο φάσεις. Πρώτα το 51% έναντι 280,5 εκατ ευρώ, και εν συνεχεία, αφού θα ολοκλήρωνε εντός 5ετίας συγκεκριμένες επενδύσεις ύψους 293,7 εκατ. ευρώ, θα έπαιρνε και το επιπλέον 16%. Γι' αυτόν το λόγο, οι Κινέζοι κατέθεσαν τότε σε ειδικό λογαριασμό υπέρ του Δημοσίου, ένα επιπλέον ποσό 88 εκατ. που αντιστοιχούσε σε αυτό ακριβώς το 16%. Οσο λοιπόν θα καθυστερεί η ολοκλήρωση των έργων, ούτε το Δημόσιο θα μπορεί να εισπράξει τα 88 εκατ. ευρώ, ούτε η Cosco να αποκτήσει το επιπλέον ποσοστό, αφήνοντας στην ουσία, ημιτελή τη μεταξύ τους συμφωνία, και δημιουργώντας προυποθέσεις δικαστικών προσφυγών.
Ποια έργα κόπηκαν
Σημειωτέον ότι η Cosco είχε ανακοινώσει το 2016 κατά την επίσκεψη Αλ. Τσίπρα στο Πεκίνο πως θα επένδυε συνολικά 650 εκατομμύρια ευρώ στο λιμάνι και όχι μόνο τα 350 για τα οποία έχει συμβατικά δεσμευτεί.
Τα πρόσθετα αυτά έργα, ύψους 354 εκατ ευρώ, είναι που κόπηκαν χθες σε μεγάλο βαθμό από την επιτροπή του υπ. Ναυτιλίας. Συγκεκριμένα ακυρώθηκε η κατασκευή εμπορικού κέντρου (Mall) στο λιμάνι του Πειραιά, η δημιουργία 6άστερου ξενοδοχείου, η κατασκευή νέων αποθηκών logistics στην πρώην περιοχή ΟΔΔΥ, έκτασης 80.000 τμ, καθώς και δύο χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων πλησίον του λιμανιού των οχηματωγών (roro).
Η κινεζική πλευρά διαμηνύει ότι μόλις πάρει το τελικό κείμενο στα χέρια της, θα προσφύγει πιθανότατα στη Διαιτησία, αφού θεωρεί αφενός ότι η ενίσχυση του ρόλου των αρχαιολογικών συμβουλίων συνεπάγεται καθυστερήσεις, αφετέρου ότι το masterplan είναι ενιαίο και δεν μπορεί να τρέξει τμηματικά. Φέρνει ως παράδειγμα το νέο σταθμό υποδοχής επιβατών κρουαζιέρας, που θα φιλοξενεί ένα εμπορικό κέντρο 22.000 τμ, δίχως τον οποίο δεν μπορεί να δοθεί η χρηματοδότηση που έχει εξασφαλιστεί από τα κοινοτικά κονδύλια μέσω της Περιφέρειας, ύψους 120 εκατ ευρώ, για την κατασκευή της επέκτασης του λιμένα κρουαζιέρας, η οποία με τη σειρά της είναι ανάμεσα στις υποχρεωτικές επενδύσεις.
Στη χθεσινή της πάντως απόφαση η επιτροπή έκρινε ότι η κατασκευή επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας δεν είναι δυνατόν να αξιολογηθεί, καθώς εκρεμμεί η εξέταση της πρότασης από το ΚΑΣ. Για τη κατασκευή ναυπηγοεπισκευής για Mega Yachts, απεφάνθη ότι δεν είναι δυνατή η λήψη απόφασης προ της εκδόσεως της απόφασης του ΣτΕ για το αν αυτή είναι επιτρεπτή. Για τη μετατροπή αποθηκών σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, η επιτροπή δεν έλαβε απόφαση, καθώς εκρεμμούν οι αντίστοιχες μελέτες από το υπ. Πολιτισμού μετά από γνωμοδότηση του ΚΑΣ. Το ίδιο έκανε και με τη κατασκευή 5άστερου ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε.
Φωτογραφία: intimenews.gr