Οι άνθρωποι πίσω από το «θαύμα» της επικοινωνίας

Οι άνθρωποι πίσω από το «θαύμα» της επικοινωνίας

Όταν πριν από 172 χρόνια, στις 24 Μαρτίου του 1844 ο Σάμιουελ Μορς έστελνε το πρώτο μήνυμα μέσω τηλεγραφικής γραμμής από την Ουάσιγκτον στη Βαλτιμόρη, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι οι τηλεπικοινωνίες θα φτάσουν στο σημερινό… υπερβατικό σημείο να ενώνουν όλο τον πλανήτη και να κάνουν όλη την Υφήλιο ένα μεγάλο χωριό.

Δέκα χρόνια αργότερα ο τηλέγραφος ήταν διαθέσιμος στο κοινό, ενώ 21 χρόνια αργότερα, στις 17 Μαΐου 1865 ιδρύθηκε στο Παρίσι ο Παγκόσμια Τηλεγραφική Ένωση από 20 κράτη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.

Έτσι, η 17η Μαΐου καθιερώθηκε έκτοτε και εορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Τηλεπικοινωνιών, σε ανάμνηση της ίδρυσης της Ένωσης, που πλέον ονομάζεται Παγκόσμια Τηλεπικοινωνιακή Ένωση (ITU). Η εν λόγω Ένωση, είναι ένας διεθνής οργανισμός όπου κράτη, κυβερνήσεις και ιδιωτικός τομέας συντονίζουν τα παγκόσμια τηλεπικοινωνιακά δίκτυα και υπηρεσίες.

Όλη αυτή η διαδρομή που «πατά» σε τρεις αιώνες, από τον αρχικά… πρωτόγονο τηλέγραφο, στο πρώτο τηλέφωνο, την πλατιά εξάπλωσή του ανά τον κόσμο, τις ραδιοσυχνότητες, έως τις σημερινές δορυφορικές επικοινωνίες και το Internet έχει έναν κοινό παρονομαστή: Την άσβεστη και ακατανίκητη ανάγκη του ανθρώπου για επικοινωνία, μια ανάγκη που συναντάται ανά τους αιώνες, από την πρώτη ημέρα που έζησε πάνω στη γη.

Σήμερα, η επανάσταση του διαδικτύου και η ψηφιακή τεχνολογία είναι η μεγαλύτερη επανάσταση από την εποχή του Γουτεμβέργιου και την ανακάλυψη της τυπογραφίας. Η περαιτέρω ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών και εν γένει των μέσων επικοινωνίας των ανθρώπων πάνω στη γη είναι ένα ποτάμι που δεν γυρίζει πίσω. Πλέον όλος ο πλανήτης έχει γίνει ένα μεγάλο χωριό. Οι αποστάσεις εκμηδενίζονται και οι ταχύτητες τρέχουν ιλιγγιωδώς…

Για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας, δεν ισχύει το… αν δε βγεις από την αυλή του σπιτιού σου δεν έχεις δει τίποτα! Ακόμη και κάποιος που μπορεί να μην έχει βγει από την αυλή του σπιτιού του, μπορεί να έχει «γνωρίσει» όλο τον πλανήτη, να «γευτεί», να συνομιλήσει με κουλτούρες και πολιτισμούς εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά.

Πίσω όμως από τα εν πολλοίς… δεδομένα για πολλούς σημερινά (ή χθεσινά) επιτεύγματα, υπάρχουν… άνθρωποι. Μπορεί ένα μικρό παιδί ή ένας βοσκός στο χωριό να μην ξέρει πως ακριβώς «ταξιδεύει» το μήνυμα που στέλνει από κινητό, όμως πίσω από όλες τις (ακόμη και τις πιο εξελιγμένες) υπηρεσίες υπάρχουν άνθρωποι.

Άνθρωποι που δημιούργησαν και… έστησαν όλο αυτό το σύστημα, που το συντηρούν, το εξελίσσουν, το διαμορφώνουν, το αλλάζουν. Στην Ελλάδα, «πατέρας» της επικοινωνίας, είναι ο όμιλος ΟΤΕ που εδώ και περισσότερα από 67 χρόνια, «συνδέει» όλη τη χώρα, από τα ακριτικά χωριά έως τις πόλεις, από τα απομακρυσμένα βουνά έως τα νησιά. Στην 67χρονη ιστορία του ΟΤΕ, τους «δρόμους» της επικοινωνίας της Ελλάδας τις υπηρέτησαν εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενοι του ομίλου. Άνθρωποι σε… γραφεία, αλλά και άνθρωποι σε υπόγεια, σε χαντάκια, σε κολώνες, σε χαράδρες! 

H απάντηση του Σήφη Παπακώστα, ενός εκ των εναεριτών του ΟΤΕ, είναι κάτι παραπάνω από αφοπλιστική: «Η πιο δύσκολη ειδικότητα στον ΟΤΕ είναι η δουλειά γραφείου»!

Οι άνθρωποι, πίσω από τον όμιλο ΟΤΕ

H σημερινή ημέρα, εύλογα είναι αφιερωμένη στους τεχνικούς και όλους τους εργαζόμενους του ΟΤΕ που – κυρίως όχι σε γραφείο – εργάζονται καθημερινά για να φαίνονται… δεδομένες οι υπηρεσίες επικοινωνίας! Τι είναι η καλωδιακή βλάβη; Πως φτάνει το τηλέφωνο και το Ιnternet σε κάθε νησί; Πόσες κλήσεις δέχεται καθημερινά το τεχνικό Κέντρο Εξυπηρέτησης Πελατών του Ομίλου ΟΤΕ; Γιατί έφτασαν οι εναερίτες τεχνικοί έως την κορυφή του Ολύμπου;

Τηλεφωνία και internet από τη Θάσο έως τη Γαύδο

Στην Ελλάδα υπάρχουν 6.000 νησιά, νησίδες και βραχονησίδες, διαμορφώνοντας ένα τοπίο ιδιαίτερης ομορφιάς, μοναδικό στον κόσμο. Από το σύνολο αυτών των νησιών κατοικούνται τα 117 και από αυτά, μόλις 79 έχουν πληθυσμό πάνω από 100 κατοίκους. Πώς φτάνουν οι υπηρεσίες τηλεφωνίας και internet σε κάθε νησιωτικό σύμπλεγμα και πως επηρεάζονται από αυτή τη μοναδική μορφολογία;

Στη σταθερή τηλεφωνία, εκτός από το τηλεφωνικό δίκτυο που καλύπτει το σύνολο της χώρας, ο ΟΤΕ προσφέρει ευρυζωνικές υπηρεσίες ADSL σε πάνω από 95% των υφιστάμενων τηλεφωνικών συνδέσεων, ενώ με την ταχεία ανάπτυξη της VDSL προσφέρει πολύ γρήγορο internetέως 50 Mbps. Ο όμιλος διαθέτει ένα τεράστιο υποθαλάσσιο δίκτυο 3.500 χιλιομέτρων, το οποίο ξεκινά από τα παραθαλάσσια αστικά κέντρα του και φτάνει έως τα τελευταία ακριτικά νησιά. Τα περισσότερα νησιά διασυνδέονται με υποθαλάσσια καλώδια, τόσο μεταξύ τους όσο και με την ηπειρωτική Ελλάδα, για να εξασφαλίζεται απρόσκοπτη επικοινωνία, ενώ κάποια διασυνδέονται και μέσω ραδιοζεύξεων.

Στα νησιά ο πληθυσμός δεν είναι σταθερός καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, με αποτέλεσμα «οι βλάβες στα νησιά, το καλοκαίρι αυξάνονται αρκετά», σύμφωνα με τον τεχνικό του ΟΤΕ. Παρ' όλο που η επιβάρυνση του δικτύου είναι ανομοιογενής, στα δίκτυα δεν υπάρχει εποχικότητα. Κύριο στοίχημα για τον ΟΤΕ είναι να φροντίζει ώστε τα δίκτυά του να «αντέχουν» σαν να είναι κάθε μέρα το full της τουριστικής σαιζόν. Ιδιαίτερα το χειμώνα, οι εργασίες πρέπει να ολοκληρωθούν σε περιθώρια που καθορίζονται και από τα περιορισμένα δρομολόγια, διαφορετικά ο τεχνικός μπορεί να μείνει εγκλωβισμένος για μέρες σε ένα νησί.

Πάρτε μια γεύση από τις ιδιαιτερότητες των τηλεπικοινωνιών στα νησιά μέσα από το video.

Επιδιόρθωση τηλεπικοινωνιακής βλάβης τη νύχτα

Μια… μικροβλάβη σε ότι αφορά τη σύνδεση στο internet ένα βράδυ και στη δυσκολία πρόσβασης στο… facebook είναι ενοχλητική, όμως δε συγκρίνεται με μια βλάβη (τηλεφωνική ή άλλη) σε ένα νοσοκομείο, μια δημόσια υπηρεσία, μια τράπεζα κ.ο.κ.

Πρόκειται για βλάβες που μπαίνουν σε απόλυτη προτεραιότητα, είτε είναι νύκτα, είτε πρωί, είτε βράδυ, είτε βρέχει, είτε… χιονίζει. Ειδικά η εργασία τη νύχτα κάνει τη δουλειά των τεχνικών πιο δύσκολη, καθώς η έλλειψη φωτός δυσχεραίνει την έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά λεπτή εργασία με τα τηλεπικοινωνιακά καλώδια και συστήματα.

Οι τεχνικοί τηλεπικοινωνιών του ομίλου ΟΤΕ είναι… εντεταλμένοι να φροντίζουν καθημερινά για την απρόσκοπτη επικοινωνία μας, ακόμα και με τις πιο δύσκολες συνθήκες. Διαθέτουν την απαραίτητη κατάρτιση, την εκπαίδευση, τον κατάλληλο εξοπλισμό και την κατάλληλη εμπειρία για να διορθώσουν κάθε βλάβη, όσο δύσκολη κι αν είναι, όσο μακριά κι αν βρίσκεται, ανεξάρτητα από την ημέρα και την ώρα που εκδηλώθηκε.

Πάρτε μια γεύση από μια βραδινή επιδιόρθωση βλάβης, στο video.

Ξενάγηση στον υπόγειο καλωδιακό κόσμο των τηλεπικοινωνιών και του ΟΤΕ

Πίσω από τα όμορφα smart phone, πίσω από τις συνδέσεις internet, πίσω από τα μηνύματα, τις selfies και όλα τα υπόλοιπα των social media, υπάρχει ένας ολόκληρος υπόγειος (τεχνολογικός) κόσμος. Μέσα στη γη, περνούν δίκτυα που φιλοξενούν έως και 2.400 συνδρομητές σε ένα καλώδιο!

Γιατί όμως κάποιες φορές καθυστερεί η επιδιόρθωση ενός καλωδίου; Η διαδικασία επιδιόρθωσης μιας καλωδιακής βλάβης είναι από τη φύση της χρονοβόρα και απαιτεί ιδιαίτερη τεχνογνωσία και εξειδικευμένο εξοπλισμό.

Όπως χαρακτηριστικά σημειώνει ο τεχνικός Δημήτρης Πανάγος, «υπάρχει ένας ολόκληρος κόσμος κάτω από τη γη» και μέσα από αυτόν φτάνει σε εμάς η τηλεφωνία, το γρήγορο internet, η συνδρομητική τηλεόραση κ.λπ. Η επιδιόρθωση μιας καλωδιακής βλάβης έχει συγκεκριμένα βήματα. Πρώτα εντοπίζεται το σημείο από όπου περνά το τηλεπικοινωνιακό δίκτυο στο οποίο έχει εκδηλωθεί βλάβη.

Στη συνέχεια γίνονται χωματουργικές εργασίες για την πρόσβαση στην καλωδίωση και ακολουθεί έλεγχος και εντοπισμός του καλωδίου που έχει παρουσιάσει βλάβη. Ο εντοπισμός αυτός, γίνεται ανάμεσα σε εκατοντάδες, ή και χιλιάδες καλώδια που περιλαμβάνει το κεντρικό τηλεπικοινωνιακό δίκτυο. Οι τεχνικοί επιδιορθώνουν ή αντικαθιστούν το φθαρμένο καλώδιο και επανενώνουν την καλωδίωση. Έπειτα, η καλωδίωση στεγανοποιείται πολύ προσεκτικά, αφού δεν πρέπει να περνά υγρασία ή σκόνη και στο τέλος γίνεται ο απαραίτητος έλεγχος επαναφοράς του δικτύου.

Η βλάβη «κλείνει» οριστικά με το πέρας των χωματουργικών εργασιών, που επαναφέρουν το σημείο που εμφανίστηκε η βλάβη στην αρχική του κατάσταση. Τα παραπάνω βήματα συχνά επιβαρύνονται από επιπλέον δυσκολίες όπως πλημμυρισμένα φρεάτια, παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω στις σχάρες πρόσβασης κ.λπ., που καθυστερούν την επιδιόρθωση. Η επιδιόρθωση μιας καλωδίωσης «είναι σαν εγχείριση. Είναι μια «βρώμικη» δουλειά αλλά πρέπει να την κάνεις καθαρά».

Πάρτε μια γεύση από τον υπόγειο καλωδιακό κόσμο του ΟΤΕ και τη διαδικασία επιδιόρθωσης καλωδιακής βλάβης στο video:


Εξυπηρέτηση πελατών COSMOTE: Οι άνθρωποι στην άλλη άκρη της γραμμής

Το κέντρο εξυπηρέτησης πελατών, το γνωστό… 13888 λειτουργεί όλο το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο, ενώ δέχεται ετησίως 4,5 εκατ. κλήσεις, αριθμός που μεταφράζεται σε περίπου 16.000 κλήσεις την ημέρα!

Όπως εξηγεί η  Ελένη Δεληβάνη που εργάζεται πάνω από τρία χρόνια στο τμήμα, «κάθε εκπρόσωπος διαχειρίζεται περίπου 1.500 επαφές με πελάτες σε μηνιαία βάση. Από αυτές πάνω από το 70% επιλύονται άμεσα. Από τη στιγμή που μπαίνεις στο Κέντρο και φοράς τα ακουστικά, πρέπει να είσαι απόλυτα συγκεντρωμένος. Είσαι εσύ και ο πελάτης, που έχεις στην άλλη άκρη της γραμμής», επισημαίνει η Ελένη.

Το 13888 απαντά για τα… πάντα. Πληροφορίες σταθερής και κινητής, χρήση προϊόντων και υπηρεσιών, internet, ΟΤΕ TV, καθοδήγηση για τη σωστή σύνδεση και λειτουργία εξοπλισμού όπως modem/router, ή αποκωδικοποιητή τηλεόρασης κ.ο.κ.

Τα περιστατικά που μπορεί να προκύψουν είναι πολλά και διαφορετικά, οπότε κάθε εκπρόσωπος του Κέντρου Εξυπηρέτησης Πελατών πρέπει να είναι σωστά καταρτισμένος και ενημερωμένος για τις τεχνολογικές εξελίξεις. Η COSMOTE έχει δημιουργήσει μια ομάδα πιστοποιημένων εκπαιδευτών, οι οποίοι υλοποιούν εκπαιδευτικά προγράμματα με θεματολογία προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις των πελατών αλλά και μία ομάδα έμπειρων και εξειδικευμένων εκπροσώπων που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών. Αυτός είναι ο λόγος, για τον οποίο τα τρία τελευταία χρόνια ο Όμιλος ΟΤΕ διακρίνεται τόσο για την εκπαίδευση των εκπροσώπων τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, όσο και για την εξυπηρέτηση των πελατών της, στα «Εθνικά Βραβεία Εξυπηρέτησης Πελατών», του Ελληνικού Ινστιτούτου Εξυπηρέτησης Πελατών.

Μια γεύση από την καθημερινότητα των εργαζόμενων στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Πελατών του Ομίλου ΟΤΕ, μέσα από τα μάτια της Ελένης, στο video.

Στην κορυφή του Ολύμπου οι εναερίτες OTE-COSMOTE

Τι σχέση μπορεί να έχει το… κρέμασμα σε κολώνες και η επιδιόρθωση βλαβών με την… ανάβαση στην κορυφή του Ολύμπου;

Και όμως, σύμφωνα με το πρόγραμμα ενίσχυσης των δεξιοτήτων των εναεριτών για το δύσκολο έργο που επιτελούν, έχει… Πρόκειται για πρόγραμμα που έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά για τους εναερίτες και αναρριχητές ΟΤΕ & COSMOTE.

Το περασμένο καλοκαίρι οι εναερίτες του ομίλου ΟΤΕ βρέθηκαν στο Λιτόχωρο Πιερίας, που αποτέλεσε τη βάση τους πριν την ανάβαση στην υψηλότερη κορυφή της Ελλάδας. Εκεί συναντήθηκαν με τον κ. Άρη Θεοδωρόπουλο, έναν από τους πρώτους και πιο αναγνωρισμένους επαγγελματίες εκπαιδευτές ορειβασίας & αναρρίχησης, με εκτεταμένη δράση στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται κάθε χρόνο σε διαφορετική περιοχή της Ελλάδας και αποτελεί σημαντικό πυλώνα του εκπαιδευτικού προγράμματος για τους τεχνικούς των εταιρειών ΟΤΕ-COSMOTE. Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να παρέχει όχι μόνο γνώσεις και δεξιότητες, αλλά και μια συνολική εμπειρία επίτευξης στόχων, ομαδικότητας και συναδελφικότητας.

Οι δυσκολίες πρόσβασης μέσα από λίμνες, ποτάμια και δάση και οι απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες στα ορεινά, όπου βρίσκονται πολλοί σταθμοί βάσης σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στις τηλεπικοινωνίες και επιβάλλουν τακτικές εκπαιδεύσεις σε δύσβατες περιοχές.

Περιγράφοντας την εμπειρία συμμετοχής του, ο εναερίτης ΟΤΕ-COSMOTE Σήφης Παπακώστας λέει: «ήταν μια μοναδική εμπειρία μεταξύ συναδέλφων. Το σημαντικότερο, όμως,  στοιχείο είναι πως βάζει τον εαυτό σου να καταλάβει ποια είναι τα όριά σου». Πως νοιώθουν άραγε όσοι κάνουν μια τέτοια δουλειά, τόσο διαφορετική από τις δικές μας και σίγουρα πιο απαιτητική σε σωματικό σθένος και αντοχές; Η απάντηση του Σήφη αφοπλιστική, δείχνοντας το πάθος που διαθέτουν οι εναερίτες για το ιδιαίτερο επάγγελμά τους: «Η πιο δύσκολη ειδικότητα στον ΟΤΕ είναι η δουλειά γραφείου».

Μια γεύση από την ειδική εκπαίδευση των εναεριτών του ΟΤΕ και της COSMOTE στον Όλυμπο στο video.

*Όλα τα φωτορεπορτάζ των παραπάνω θεμάτων, είναι του Γιάννη Κόντου: yanniskontos.com