Οι δύο μεγαλύτερες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες των ΗΠΑ, η Verizon και η AT&T είχαν προγραμματίσει να ξεκινήσουν στις 5 Δεκεμβρίου του 2021 την εκτεταμένη λειτουργία των δικτύων 5G, που αναμένεται, σύμφωνα τουλάχιστον με τους περισσότερους ειδικούς, να αναβαθμίσουν κατά πολύ την ποιότητα και την ταχύτητα λειτουργίας των τηλεπικοινωνιών. Οι επενδύσεις που έχουν ήδη κάνει οι δύο μεγάλες αμερικανικές επιχειρήσεις και οι συνάδελφοί τους στην Ευρώπη και την Ασία είναι τεράστιες, καθώς ανέρχονται σε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για την κάθε μία. Αντίστοιχου ύψους είναι και οι επενδύσεις των εταιρειών που κατασκευάζουν τον τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό και τα εξαρτήματα που χρησιμοποιούνται για τα κινητά τηλέφωνα που θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν το 5G.
Στις αρχές του Νοεμβρίου όμως, η ομοσπονδιακή υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας των ΗΠΑ, η FAA, δημοσιοποίησε τους προβληματισμούς της σχετικά με τη μαζική λειτουργία των δικτύων 5G κοντά στα αεροδρόμια της χώρας.
Η υπηρεσία υποστήριξε πως τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα των δικτύων 5G που χρησιμοποιούν συχνότητες που ανήκουν στην περιοχή που από τους ειδικούς ονομάζεται μπάντα C, υπάρχει περίπτωση να παρεμβάλλονται στη λειτουργία κρίσιμων συστημάτων των εμπορικών αεροπλάνων, όπως π.χ. τα όργανα που μετρούν το ύψος στο οποίο πετά ένα αεροπλάνο και να προκαλούν δυσλειτουργίες σε αυτά. Λίγο μετά την FAA, παρενέβησαν και οι ενώσεις των αεροπορικών εταιρειών στις ΗΠΑ που εκπροσωπούν τις επιχειρήσεις που εκτελούν πτήσεις με επιβάτες ή με εμπορικά φορτία (cargo), μαζί με τις ενώσεις των εργαζομένων σε αυτές.
Με τη μεσολάβηση και του υπουργού Μεταφορών της κυβέρνησης Μπάιντεν, Πιτ Μπούτιγκιγκ, οι δύο μεγάλες τηλεπικοινωνιακές εταιρείες συμφώνησαν να καθυστερήσουν κατά έναν μήνα το χρονοδιάγραμμά τους, και βέβαια και τη μεγάλη διαφημιστική εκστρατεία που θα το συνόδευε.
Ο μήνας πέρασε και την 5η Ιανουαρίου θα έπρεπε να πατηθεί επιτέλους το κουμπί για το ξεκίνημα του 5G. Όμως ο υπουργός και η FAA ζήτησαν από τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες να καθυστερήσουν τα σχέδιά τους για ακόμα δύο εβδομάδες προκειμένου να συνεχιστούν οι μελέτες σχετικά με το ζήτημα των πιθανών παρεμβολών. Αρχικά οι δύο εταιρείες αρνήθηκαν, με επιστολή που έστειλαν από κοινού, την Κυριακή 2 Ιανουαρίου, οι πρόεδροι των διοικητικών συμβουλίων τους. Μία μέρα μετά όμως άλλαξαν γνώμη, ίσως γιατί, όπως ανέφερε το Bloomberg, οι αεροπορικές εταιρείες απείλησαν με προσφυγή στα δικαστήρια αλλά και γιατί, κατά πάσα πιθανότητα, παρενέβη και ο Λευκός Οίκος.
Η υπόθεση αυτή φαίνεται, εκ πρώτης όψεως τουλάχιστον, ως μία ανώδυνη καθυστέρηση στον δρόμο για την υιοθέτηση της πέμπτης έκδοσης των δικτύων κινητής τηλεφωνίας. Δεν είναι όμως απαραίτητα έτσι. Αν ήταν έτσι, δεν θα είχε ασχοληθεί η συντακτική επιτροπή του Bloomberg, η οποία δημοσιοποίησε την προηγούμενη εβδομάδα τις ανησυχίες της.
Η επιτροπή υποθέτει πως το ζήτημα είναι πολύ πιθανόν να λυθεί σύντομα, ανησυχεί όμως από τον τρόπο με τον οποίον χειρίζεται την υπόθεση η FAA. Όπως επισήμαναν τα μέλη της, οι προδιαγραφές του συστήματος είναι γνωστές εδώ και χρόνια, καθώς τις έχει επεξεργαστεί μία άλλη ομοσπονδιακή αρχή, η FCC (ομοσπονδιακή αρχή τηλεπικοινωνιών).
Προβληματίζονται από το γεγονός πως η FAA περίμενε μέχρι την τελευταία στιγμή για να εκφράσει τις αντιρρήσεις της, οι οποίες φαίνεται πως βασίζονται σε μία και μόνον τεχνική μελέτη, αμφισβητούμενης εγκυρότητας, και επισημαίνουν πως οι προδιαγραφές όσον αφορά τις συχνότητες μέσω των οποίων θα λειτουργούν τα συστήματα 5G είναι πολύ πιο αυστηρές στις ΗΠΑ απ’ ότι στις περισσότερες δυτικές χώρες.
Το σημαντικότερο ίσως είναι η διαφαινόμενη έλλειψη συντονισμού ανάμεσα στις διάφορες ομοσπονδιακές αρχές, η οποία χρεώνεται στην κυβέρνηση Μπάιντεν, η οποία ακόμα δεν έχει διορίσει όλους τους επικεφαλής αυτών των αρχών, πράγμα που προκαλεί σοβαρές δυσλειτουργίες σε αυτές. Αυτή η έλλειψη συντονισμού δημιουργεί μία περαιτέρω ανησυχία για μία πιθανή ουσιώδη χρονική παράταση της εκκρεμότητας.
Για να δούμε όμως λίγο και τι συνέπειες στην περίπτωση που το 5G ξεκινήσει αμέσως τη λειτουργία του και στην περίπτωση που αυτή θα καθυστερήσει και πέρα από τις δύο εβδομάδες. Ο κίνδυνος τον οποίον επικαλούνται η FAA και οι ενώσεις των αεροπορικών εταιρειών και των εργαζομένων σε αυτές, αναφέρεται σε πιθανές καθυστερήσεις πτήσεων, που θα ταλαιπωρούν τους επιβάτες και θα κοστίσουν αρκετά στην αεροπορική βιομηχανία.
Το κόστος αυτών των καθυστερήσεων θα είναι περίπου 1,6 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ομοσπονδιακής αρχής και των αεροπορικών εταιρειών. Χωρίς να υποτιμούμε την αξία των 1,6 δις δολαρίων, δεν μας φαίνεται σαν ένα ποσό που μπορεί να δημιουργήσει πραγματικά προβλήματα στις αεροπορικές εταιρείες.
Από την άλλη, μόνο το γεγονός πως η Verizon και η AT&T έχουν πληρώσει περίπου 80 δισεκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσουν, από το αμερικανικό δημόσιο, τη δυνατότητα χρήσης αυτών των συχνοτήτων, δείχνει πως η οικονομική ζημιά θα είναι πολύ μεγαλύτερη στην περίπτωση που η εκτεταμένη λειτουργία των δικτύων 5G καθυστερήσει πολύ πέρα από τις δύο εβδομάδες.
Πέρα από τα τεράστια ποσά που έχουν καταβάλει οι δύο μεγάλες τηλεφωνικές εταιρείες, είναι γνωστό πως πάρα πολλές τεχνολογικές επιχειρήσεις περιμένουν την έλευση των δικτύων 5G για να ξεκινήσουν την λειτουργία πολλών νέων συστημάτων τους και τη γενικότερη αναβάθμιση αυτού που αποκαλούμε Internet of Things (αμέτρητες συσκευές κάθε είδους συνδεδεμένες μεταξύ τους μέσω του διαδικτύου).
Δεν μας εκπλήσσει λοιπόν η ανησυχία των συντακτών του Bloomberg, οι οποίοι πιθανολογούμε πως φοβούνται πως τα γραφειοκρατικά ένστικτα που χαρακτηρίζουν αρκετούς από τους συνεργάτες του προέδρου, σε συνδυασμό με την πολύ επιφυλακτική στάση πολλών εξ αυτών απέναντι σε μεγάλες επιχειρήσεις, θα συνεχίσουν να προκαλούν προβλήματα στην προσπάθεια των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών να ξεκινήσουν τη λειτουργία του 5G.
Αν συμβεί κάτι τέτοιο, σίγουρα θα κοστίσει πολύ ακριβά στις δύο τηλεπικοινωνιακές εταιρείες αλλά και θα φέρει τις ΗΠΑ σε μειονεκτική θέση καθυστερώντας την τεχνολογική τους πρόοδο, την ώρα που πολλές άλλες χώρες θα τρέχουν. Ομολογουμένως, οι φόβοι αυτοί είναι πολύ πιθανόν να αποδειχθούν υπερβολικοί αλλά, για καλό και για κακό, δεν βλάπτει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη αυτής της υπόθεσης με αυξημένη προσοχή.