Σκεφτείτε ένα ρομπότ να σερφάρει 24 ώρες το 24ωρο στο διαδίκτυο – και κυρίως στα social media - με αποστολή να συλλέγει για λογαριασμό σας κάθε λογής επενδυτική πληροφορία. Στη συνέχεια θα αναλύει τα δεδομένα για να ξεσκαρτάρει τις σοβαρές ειδήσεις από τα τρολ και θα σας ενημερώνει για το πως διαμορφώνεται το επενδυτικό κλίμα, πριν επενδύσει τα χρήματά σας στα πιο hot assets. Μπορεί και να μην σας ενημερώνει καν, αν εσείς του δώσετε το ελεύθερο να παίξει το ρόλο του προσωπικού σας χρηματιστή…
Κάπως έτσι θα είναι το trading στο μέλλον αν κρίνουμε από τα όσα συμβαίνουν σήμερα. Εσείς το μόνο που θα έχετε να κάνετε είναι να πιστέψετε ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να «διαβάσει» τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να εντοπίσει τις καλύτερες επενδυτικές ευκαιρίες. Θα πρέπει επίσης να πιστέψετε ότι τα όσα λέγονται στο διαδίκτυο μπορούν να αντικαταστήσουν τις αναλύσεις και εκτιμήσεις των ειδικών.
Πριν από περίπου πέντε χρόνια, πολύ πριν η πανδημία αναγκάσει ολόκληρο τον πλανήτη να κοινωνικοποιείται μέσω του διαδικτύου, ο ειδικός στη μελέτη σύνθετων συστημάτων και δικτύων, επιστήμονας Γιόχαν Μπόλεν, είχε καταλήξει στο συμπέρασμά ότι η καλή ανάλυση των στοιχείων που λαμβάνει κανείς από το twitter μπορεί να προβλέψει την επίδοση του δείκτη Dow Jones με ακρίβεια 87,6%. Την ίδια ώρα, εκτιμάται ότι οι προβλέψεις των διαφόρων «γκουρού» των αγορών έχουν ποσοστό επιτυχίας από 22% έως 52%.
Επομένως τα χρηματιστήρια θα μπορούσαν να μεταφερθούν στα social media και να τελειώνουμε… Δεν είναι όμως τόσο απλά τα πράγματα και η «μάχη της Gamestop» το αποδεικνύει καθώς η μάζα τελικά δεν άντεξε και η μετοχή της βρίσκεται στα 52 δολάρια από τα 347 δολάρια που είχε φτάσει στα τέλη Ιανουαρίου. Μην ξεχνάμε ότι η «τρελή» άνοδος της μετοχής ήταν αποτέλεσμα της απόφασης μιας κοινότητας μικροεπενδυτών να την αγοράσουν μαζικά και όχι κάποια επιχειρηματική εξέλιξη.
Εσείς, λοιπόν, ποιος θα ακολουθήσετε; Τους αναλυτές επενδυτικών οίκων ή τον – εκκωφαντικό πολλές φορές – θόρυβο των social media και του διαδικτύου; Ακόμα, βέβαια και αν πιστέψει κανείς στα social media, είναι δύσκολο να παρακολουθεί όλες τις συζητήσεις, τα trends σε ειδικές πλατφόρμες και τα άρθρα σε εξειδικευμένα sites, για να λάβει την «σωστή» επενδυτική απόφαση.
Γι’ αυτό υπάρχει η τεχνητή νοημοσύνη και τα ρομπότ που λέγαμε προηγουμένως. Ο επενδυτικός οίκος VanEck προχωρά στη δημιουργία ενός ETF που θα επενδύει στις μετοχές για τις οποίες γίνεται ο μεγαλύτερος ντόρος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και θα βασίζεται στον δείκτη Buzz NextGen AI US Sentiment Leaders Index.
Ο Buzz Index ή «δείκτης ντόρου» καταγράφει όλο το υλικό που δημοσιεύεται σε μέσα όπως το twitter και το StockTwits, και αφορούν μετοχές, καθώς επίσης δημοσιεύματα σε διάφορα blog και ιστοσελίδες. Reddit, Twitter, LinkedIn και Facebook, τα μεγάλα ονόματα των social media που «ψαρεύονται» στοιχεία, ενώ το… ρομπότ συλλέγει επίσης δεδομένα από ιστοσελίδες όπως οι FT, το MarkeWatch, το Barron’s, οι New York Times, το Yahoo Finance και πολλές άλλες.
Εντοπίζει τις 75 αμερικανικές μετοχές για τις οποίες παρατηρείται το μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον στο διαδίκτυο και ταυτόχρονα το κλίμα είναι bullish. Εκατομμύρια δεδομένα αναλύονται μέσω τεχνικών «μηχανικής μάθησης» και «τεχνητής νοημοσύνης» και αλγόριθμοι μεταφράζουν τα ευρήματα σε επενδυτικές πληροφορίες.
Η προσπάθεια διερεύνησης της σχέσης του ντόρου των social media με μια σειρά κοινωνικών και οικονομικών φαινομένων έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο σήμερα – και πολύ περισσότερο εξαιτίας της πανδημίας – έχει λάβει τρομακτικές διαστάσεις. Την τελευταία τριετία αρκετοί έχουν προσπαθήσει να μελετήσουν τη συσχέτιση των όσων λέγονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για διάφορες μετοχές και την επίδοση των μετοχών αυτών στο χρηματιστήριο, όμως τώρα αποτελεί κυρίαρχη τάση.
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ήταν θέμα χρόνου να κυριαρχήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στις αγορές, καθώς εκεί βρίσκεται και κοινωνικοποιείται η μεγάλη μάζα των μικροεπενδυτών. Μέχρι πριν την πανδημία, ωστόσο, δεν είχαμε δει μαζική είσοδο 20άρηδων και 30άρηδων επενδυτών στα χρηματιστήρια. Αυτό άλλαξε τους τελευταίους μήνες για να φτάσουμε σε φαινόμενα τύπου WallStreetBets και Gamestop. Η άγνοια κινδύνου των εν λόγω επενδυτών αλλά και η μεγαλύτερη διάθεση ανάληψης ρίσκου λόγω ηλικίας είναι παράγοντες που ταράζουν τα νερά στις αγορές, όμως όπως και να’ χει διαμορφώνουν ένα νέο φαινόμενο που μπορεί να λάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις στο μέλλον.
Στην περίπτωση που έχει δίκιο ο Μπόλεν, αν κάποιος επενδυτής καταφέρει να «διαβάσει» σωστά τον ντόρο που γίνεται στο διαδίκτυο γύρω από διάφορες μετοχές, έχει ιδιαίτερα αυξημένες πιθανότητες να νικήσει την αγορά. Πόσω μάλλον σήμερα που τα social media έχουν εξελιχθεί σε «στρατηγείο» των ερασιτεχνών επενδυτών...