Δεν έπεσε και ως κεραυνός εν αιθρία η προειδοποίηση της ΙΑΤΑ ότι η επιδημία του κορονοϊού θα μπορούσε να στερήσει τις αεροπορικές εταιρίες από έσοδα από 63 έως και 113 δισ. δολάρια το 2020. Αυτό που ανησύχησε περισσότερο, είναι ότι η πρόβλεψη της διεθνούς ένωσης αερομεταφορέων υπερτριπλασιάστηκε σε σχέση με την προηγούμενή της εκτίμηση, πριν τρεις μόλις εβδομάδες όταν είχε προβλέψει απώλειες 29 δισ. δολαρίων για την παγκόσμια αγορά. Ο αριθμός γίνεται πλέον υπολογίσιμος, αν και όχι μη διαχειρίσιμος για την αεροπορική αγορά η οποία είχε εκτίμηση εσόδων της τάξης των 872 δις. δολαρίων για το 2020.
Και όπως εκτιμούν οι αναλυτές του κλάδου, η επίδραση του κορονοϊού στις αερομεταφορές, θα είναι ένα στοίχημα που για τις εταιρείες θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό, από το βάθος του στρατηγικού σχεδιασμού τους και την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Δηλαδή για τους παίκτες με ισχυρά δεδομένα και ευέλικτα αντανακλαστικά.
Όπως ήταν αναμενόμενο στο διεθνές περιβάλλον, ο αντίκτυπος της ανακοίνωσης της ΙΑΤΑ προκάλεσε αναστάτωση, ιδιαίτερα καθώς συνδυάστηκε με την κατάρρευση της βρετανικής αεροπορική εταιρείας χαμηλού κόστους Flybe, η οποία τέθηκε σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Βέβαια, η Flybe δεν «έπεσε έξω» λόγω του κορονοϊού, αλλά λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετώπιζε τελευταία, και τα οποία την είχαν οδηγήσει από τν Ιανουάριο στα πρόθυρα της χρεωκοπίας. Απλά, η επιδημία της έδωσε τη χαριστική βολή.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της IATA Μπράιαν Πιρς σημείωσε σχετικά, πως «υπάρχουν πολλές αεροπορικές εταιρίες που έχουν σχετικά περιορισμένα περιθώρια κέρδους και υψηλό χρέος. Έτσι, ένα σοκ στις ταμειακές ροές, όπως αυτό, θα μπορούσε σίγουρα να οδηγήσει ορισμένες σε πολύ δύσκολη κατάσταση». Ακόμη και αρκετά μεγαλύτερες εταιρείες χαμηλού κόστους, όμως, όπως η αμερικανική Southwest αναπροσαρμόζουν τις προβλέψεις τους, με την τελευταία να εκτιμά μείωση των λειτουργικών εσόδων κατά 200-300 εκατ. δολάρια για το πρώτο τρίμηνο.
Την ίδια στιγμή, παίκτες με «στρατηγικό βάθος», όπως η Lufthansa προχώρησαν σε δραστικά μέτρα, για να αποφύγουν παράπλευρες απώλειες. Ο γερμανικός κολοσσός των αερομεταφορών προχώρησε σε αναστολή του 25% του πτητικού του έργου για τον μήνα Μάρτιο (κρατώντας στο έδαφος 150 από τα 770 αεροσκάφη της) ακυρώνοντας παράλληλα και πτήσεις προς περιοχές που έχουν πληγεί από τον ιό.
Σύμφωνα με αναλυτές πρόκειται για ένα μείγμα στρατηγικής, που αφενός προφυλάσσει τη φήμη της εταιρείας, αφετέρου συμμαζεύει τα λειτουργικά έξοδα σε μια περίοδο που η ζήτηση εμφανίζει κάμψη. Βέβαια όπως σημειώνουν οι ίδιοι, η Lufthansa, εξ αιτίας των οικονομικών της δεδομένων έχει την δυνατότητα μιας τέτοιας προσαρμογής την οποία δεν έχουν εταιρείες με ασθενέστερα οικονομικά και κυρίως χωρίς το «ταμείο» που θα αποδειχθεί πολύτιμο εφόδιο, μέχρι την υποχώρηση της επιδημίας.
Όπως επιβεβαιώνει και έκθεσης της Scope Ratings, «οι αεροπορικές εταιρείες θα βασίζονται στα ρευστά διαθέσιμά τους και θα αναζητούν τρόπους αύξησης του κεφαλαίου τους μέσω πιστωτικών διευκολύνσεων ή ιδιωτικών χρηματοδοτικών μέσων, μειώνοντας παράλληλα τις δαπάνες» την κρίσιμη περίοδο μέχρι την υποχώρηση της επιδημίας.
Οι αναλυτές βλέπουν πάντως και ένα θετικό «αντιστάθμισμα» για πολλές αεροπορικές από τη μείωση του κόστους των καυσίμων. Η μέση τιμή καυσίμου αεροσκαφών τζετ, έχει υποχωρήσει ήδη κατά 30% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019 σύμφωνα με τα στοιχεία της ΙΑΤΑ (καθώς οι τιμές πετρελαίου μειώθηκαν στα 50 δολάρια το βαρέλι) γεγονός το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να δώσει σημαντικές ανάσες για τα ταμεία των αεροποριών την επόμενη περίοδο.