Ο Elon Musk παίζει μονίμως με τη φωτιά - Κάποια στιγμή μπορεί και να καεί...

Ο Elon Musk παίζει μονίμως με τη φωτιά - Κάποια στιγμή μπορεί και να καεί...

Σαν ένα είδος υπερήρωα, ο Elon Musk ασχολείται με ό,τι του έρθει στο κεφάλι και τελικά τα καταφέρνει, και όταν δεν τα καταφέρνει δεν παθαίνει τίποτα. Ακόμα και οι υπερήρωες όμως, έχουν αδύνατα σημεία και μερικές φορές πέφτουν από την κορυφή. Ίσως να μην το καταλαβαίνει, αλλά μπορεί να πλησιάζει η ώρα που θα ξαναγίνει κοινός θνητός.

Κάθε χρόνο που περνάει, ο Elon Musk βρίσκεται όλο και περισσότερο στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Εκεί που το 2010, όταν ξεκίνησε η χρηματιστηριακή πορεία της Tesla, αντιμετώπιζε τη δυσπιστία του μεγαλύτερου μέρους του επενδυτικού κοινού, και πάρα πολλοί «ειδικοί» προέβλεπαν μονίμως την αποτυχία του, τώρα βρίσκεται δικαιωματικά «από πάνω» μετά τις μεγάλες επιχειρηματικές και τεχνολογικές επιτυχίες με την Tesla και την SpaceX. Με την πάροδο του χρόνου, ο Musk, που ποτέ δεν φοβόταν να εκφράσει την άποψή του, έφθασε να μιλάει σχεδόν ασταμάτητα, για διάφορα θέματα, πολύ συχνά άσχετα με τις επιχειρήσεις του και άλλες φορές σχετικά με αυτές αλλά με τρόπο που αγγίζει τα όρια της «χρηματιστηριακής νομιμότητας».

Τυπικό παράδειγμα είναι οι συνεχείς δημόσιες δηλώσεις του για τα κρυπτονομίσματα, σχετικά με την αξία τους και τη χρησιμότητά τους. Τους τελευταίους μήνες έχει προκαλέσει με τις δηλώσεις του τεράστιες διακυμάνσεις στις τιμές των διαφόρων κρυπτονομισμάτων, στην αρχή ανεβάζοντάς τα, και εδώ και λίγες μέρες προκαλώντας σημαντική πτώση τους.

Δεν θα ασχοληθούμε με την ουσία των δηλώσεών του, είναι εξάλλου πασίγνωστες και έχουν γραφτεί πάρα πολλά σχετικά άρθρα. Πέρα από τις «κρυπτοδηλώσεις» του, πολλές φορές έχει προκαλέσει μεγάλο θόρυβο με αναρτήσεις του στο Twitter σχετικά με θέματα της Tesla, προκαλώντας ποικίλες αντιδράσεις, και των επενδυτών αλλά και των αρχών.

Εξαιτίας κάποιων τέτοιων δηλώσεων αναγκάστηκε να αφήσει τη θέση του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου της, μετά από παρέμβαση της αμερικανικής επιτροπής κεφαλαιαγοράς, η οποία του επέβαλε και πρόστιμο 20.000.000 δολαρίων. Πολλές φορές έχει αναγκαστεί να ανακαλέσει δηλώσεις του, ενώ η αξιοπιστία των προβλέψεών του για τις μελλοντικές επιδόσεις της Tesla δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, πολύ συχνά υπόσχεται πράγματα που τελικά γίνονται πολύ αργότερα από τις εκτιμήσεις του. Χαρακτηριστικές είναι οι μόνιμα αισιόδοξες δηλώσεις του για το πότε θα κυκλοφορήσει το ηλεκτρικό της ημιφορτηγό, το Cybertruck, το οποίο βέβαια ακόμα δεν ξέρουμε πότε θα γίνει, όπως και οι επίσης υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις του για το πότε θα είναι πλήρως λειτουργικό το περίφημο σύστημα πλήρως αυτόνομης οδήγησης.

Παραδόξως κατά πολλούς, ο Musk δεν έχει ζημιωθεί από την αναξιοπιστία πολλών δηλώσεών του, την υπεραισιοδοξία των προβλέψεών του, ούτε από το γεγονός πως πολλές δημόσιες παρεμβάσεις του θα μπορούσαν άνετα να θεωρηθούν προσπάθειες χειραγώγησης των μετοχών της Tesla, ή, τώρα τελευταία, των κρυπτονομισμάτων.

Φαίνεται πως η μεγάλη επιτυχία της Tesla και της εταιρείας που κατασκευάζει διαστημικούς πυραύλους, της SpaceX, σε συνδυασμό με τη συνεχή – μέχρι πρότινος – άνοδο της τιμής της μετοχής της Tesla, του έχουν εξασφαλίσει μία ιδιότυπη ασυλία. Όσοι έχουν ποντάρει εναντίον της μετοχής της Tesla, δεν έχουν καταφέρει πολλά, ενώ οι χρηματιστηριακές αρχές, παρ’ ότι μάλλον δεν τον συμπαθούν τόσο πολύ, δεν έχουν καταφέρει να τον στριμώξουν. Όσο για τις ανταγωνίστριες εταιρείες, δεν φαίνεται να πείθουν ακόμα τις αγορές πως μπορεί να δημιουργήσουν δυσκολίες στην Tesla, η οποία εκτιμάται πως βρίσκεται αρκετά μπροστά τους τεχνολογικά.

Είναι λοιπόν ο Elon Musk άτρωτος; Η Tesla θα συνεχίσει για καιρό ακόμα να θεωρείται η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία, με τις αντίστοιχες χρηματιστηριακές επιδόσεις που τον έχουν φέρει στις πρώτες θέσεις των πλουσιότερων ανθρώπων του πλανήτη; Ο ίδιος θα συνεχίσει να κάνει όποια δήλωση θέλει χωρίς καμία ουσιαστική συνέπεια;

Όσο παράξενο και αν φαίνεται, ίσως έχει έρθει η ώρα που ο Musk θα πάψει να «κερδίζει» συνέχεια. Μέχρι τώρα μπορούμε να πούμε πως το γεγονός πως η αυτοκινητοβιομηχανία του ήταν η μόνη που κατασκεύαζε και πουλούσε με επιτυχία ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τον έκανε απαραίτητο σε πολλούς. Απαραίτητο στις Η.Π.Α. διότι αν για κάποιον λόγο αυτός απομακρυνόταν από το τιμόνι της Tesla, δεν υπήρχε άλλη αμερικανική εταιρεία με καλές επιδόσεις στον δρόμο προς την ηλεκτροκίνηση και η ισχυρότερη χώρα του κόσμου δεν μπορούσε να ρισκάρει κάτι τέτοιο.

Απαραίτητο στην Κίνα, η οποία του έστρωσε κόκκινο χαλί προκειμένου να χτίσει σε χρόνο ρεκόρ το εργοστάσιο στη Σαγκάη και να δείξει σε όλο τον κόσμο πως τα πιο προηγμένα αυτοκίνητα του κόσμου μπορούν άνετα να κατασκευαστούν εκεί. Απαραίτητο στις χρηματιστηριακές αγορές, ως παράδειγμα του πόσο καλά μπορεί να πάει μία επιχείρηση που δεν θα μπορούσε να σταθεί στα πόδια της χωρίς τις συνεχείς αυξήσεις κεφαλαίου, οι οποίες πολύ δύσκολα θα γίνονταν εκτός χρηματιστηρίου.

Τα πράγματα έχουν αλλάξει λίγο όσον αφορά αυτούς τους παράγοντες. Η Κίνα έχει ήδη προχωρήσει πολύ στον τομέα της κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων και έχει αρχίσει να αλλάζει την στάση της απέναντι στην Tesla. Τους τελευταίους μήνες έχουν αρχίσει να εμφανίζονται παράπονα από τους πελάτες της εταιρείας.

Η Tesla δεν φάνηκε να τα παίρνει πολύ σοβαρά αλλά η στάση των αρχών και οι διαμαρτυρίες της κοινής γνώμης ανάγκασαν τους παράγοντες της εταιρείας να απολογηθούν δημοσίως, δείχνοντας πως ο παρατεταμένος «μήνας του μέλιτος» με την Κίνα μάλλον έχει τελειώσει. Οι χρηματιστηριακές αγορές έχουν βρει αρκετές άλλες τεχνολογικά πρωτοπόρες εταιρείες, ενώ οι χρηματιστηριακές αρχές μετά την ανάληψη της ηγεσίας της SEC από τον Gary Gensler δύσκολα θα του χαριστούν αν συνεχίσει να κινείται με τον ίδιο τρόπο. Σχετικά με την τεχνολογική της πρωτοπορία απέναντι σε όλες τις ανταγωνίστριες αυτοκινητοβιομηχανίες, δεν ξέρουμε για πόσο θα διατηρηθεί, δεδομένων των τεράστιων επενδύσεων στις οποίες έχουν προχωρήσει την τελευταία διετία σχεδόν όλες.

Ειδικά στις Η.Π.Α., η Ford και η General Motors έχουν κάνει μεγάλα βήματα προόδου, μειώνοντας κατά πολύ το χάσμα που τις χώριζε μέχρι πρότινος από την Tesla.

 Ίσως το πιο χαρακτηριστικό στιγμιότυπο που δείχνει πως τα πράγματα αλλάζουν είναι η φωτογραφία του προέδρου Biden στο τιμόνι του πλήρως ηλεκτρικού ημιφορτηγού της Ford, το οποίο οδήγησε προ ημερών όταν επισκέφθηκε το εργοστάσιο της εταιρείας.

Η φωτογραφία,  μαζί με την ενθουσιώδη αντίδραση του προέδρου όταν ρωτήθηκε για τις εντυπώσεις του, θα πρέπει να θορυβήσει τον Musk, γιατί δείχνει πως δεν είναι πλέον μόνος του στην κορυφή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Αν δεν έχει ζαλιστεί από την δόξα, θα πρέπει να αρχίσει να σκέφτεται πως ίσως ήρθε η ώρα για μία αλλαγή συμπεριφοράς. Αν έχει ζαλιστεί όσο φαίνεται μερικές φορές, ίσως πέσει λίγο απότομα.   

  

Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.