Του Γιώργου Φιντικάκη
Διορία μέχρι το Νοέμβριο του 2017 πήρε η κυβέρνηση για να παρουσιάσει το σχέδιο πώλησης του περίπου 40% των λιγνιτικών μονάδων και ορυχείων της ΔΕΗ, προκειμένου η διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί ως τον Ιούνιο του 2018.
Τα παραπάνω αναφέρει σε ενημερωτικό του σημείωμα το υπουργείο Ενέργειας για το οριστικό περιεχόμενο της «ενεργειακής» συμφωνίας με τους δανειστές, επικαλούμενο την καταδίκη της Ελλάδας από το Ευρωδικαστήριο αναφορικά με την μονοπωλιακή πρόσβαση της ΔΕΗ στον λιγνίτη.
Σύμφωνα με αυτό τον οδικό χάρτη, ως τα μέσα Μαΐου είναι προαπαιτούμενο να έχουν κοινοποιηθεί στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν (DG Competition) όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την εξειδίκευση των μέτρων, προκειμένου ως το Νοέμβριο να διεξαχθεί έρευνα αγοράς (market test), και αφού οριστικοποιηθούν, αμέσως μετά να νομοθετηθούν.
Νωρίτερα η ΔΕΗ θα έχει αποτυπώσει τα προς πώληση περιουσιακά στοιχεία (μονάδες και ορυχεία) με την βοήθεια συμβούλου, κατ εντολήν του υπουργείου Οικονομικών. Όσο για την διεξαγωγή των πρώτων διαγωνισμών, αυτή προβλέπεται μέχρι τον Ιούνιο του 2018.
Στο ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου αναφέρεται ότι οι δυνητικοί επενδυτές δεν θα μπορούν να συνδέονται με κανένα τρόπο με την ΔΕΗ (αποκλείεται δηλαδή η συμμετοχή της ίδιας ή θυγατρικής της σε κοινοπρακτικό σχήμα), ενώ θα πρέπει να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία στην αγορά ενέργειας και τα αναγκαία κεφάλαια.
Ταυτόχρονα όμως επιτρέπεται να λάβουν μέρος στους διαγωνισμούς επενδυτικά σχήματα στα οποία συμμετέχουν εταιρείες του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, καθώς επίσης και Περιφέρειες ή τοπικοί φορείς. Διατύπωση που μοιάζει φωτογραφική και που έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την αμέσως προηγούμενη αναφορά ότι όποιος συμμετέχει σε διαγωνισμούς πρέπει να έχει τα αναγκαία κεφάλαια και την εμπειρία στην αγορά ενέργειας. Άραγε ποια Περιφέρεια και ποιος Δήμος της χώρας διαθέτει όχι μόνο τα κεφάλαια, αλλά και το know how για να διεκδικήσει μονάδες και ορυχεία της ΔΕΗ; Είναι προφανής η απάντηση.
Συνεχίζονται οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ
Άλλο κεφάλαιο της συμφωνίας αφορά στις υποχρεωτικές δημοπρασίες πώλησης ενέργειας από την ΔΕΗ στον ανταγωνισμό που από το Δεκέμβριο αλλάζουν, αλλά διαμορφώνονται σε χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα που είχαν απαιτήσει οι δανειστές. Αρχικά οι θεσμοί ζητούσαν υπερβολικά υψηλές ποσότητες δημοπράτησης (μέχρι 46% του συνολικού όγκου κατανάλωσης της προηγούμενης χρονιάς και στη συνέχεια μέχρι 33%), τελικά ωστόσο οι δημοπρατούμενες ποσότητες περιορίσθηκαν σε πιο χαμηλά και ρεαλιστικά επίπεδα (16% για το 2017, 19% για το 2018 και 22% για το 2019). Ωστόσο, συμπεριλήφθηκε όρος στη συμφωνία, ότι μετά την εφαρμογή της πώλησης μονάδων και ορυχείων λιγνίτη οι ποσότητες θα μειωθούν.
Μνημόνιο για τα ληξιπρόθεσμα χρέη σε ΔΕΗ
Στο κεφάλαιο της είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών της ΔΕΗ, που είναι το νούμερο ένα πρόβλημα της εταιρείας, εισάγεται ένα «Μίνι Μνημόνιο» για την επιχείρηση. Καθιερώνεται ένα είδος συνδιοίκησης αναφορικά με τη συγκράτηση των οφειλών αφού ως προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση, θα υποβληθεί από την ΔΕΗ στους δανειστές ένα σχετικό Πλάνο Δράσης χρονικά ορόσημα για τον περιορισμό των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών και πληθώρα δεσμευτικών δράσεων, τόσο για την ίδια την επιχείρηση, όσο και για το Δημόσιο. Σε αυτές τις δράσεις ξεχωρίζουν η διαδικασία ταυτοποίησης και λήψης μέτρων κατά των στρατηγικών κακοπληρωτών στη βάση των προβλέψεων του ελληνικού κώδικα του συστήματος διανομής που έχει εκδοθεί από τη ΡΑΕ με προστασία των ευάλωτων πελατών, η υποχρεωτική εκκαθάριση όλων των οφειλών του Δημοσίου μέχρι το τέλος του 2017, καθώς και λεπτομερές πλάνο για την επίλυση του προβλήματος των ρευματοκλοπών. Προβλέπει επίσης ένα ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του προγράμματος εγκατάστασης των έξυπνων και πιθανόν προπληρωμένων μετρητών, αλλά και την αναθεώρηση της συχνότητας έκδοσης λογαριασμών ρεύματος (προφανώς ανά μήνα αντί για ανά δίμηνο όπως κάνει σήμερα η ΔΕΗ καθώς το ποσό είναι μικρότερο, και άρα και η πληρωμή ευκολότερη).
Σε βάθος 5ετίας η είσπραξη των ΥΚΩ
Τακτοποιείται σε βάθος 5ετίας η εκκρεμότητα με τις χρεώσεις για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που διεκδικεί η ΔΕΗ από το παρελθόν, προκειμένου να αποφευχθούν αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρισμού. Το ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου θυμίζει ότι από το 2012 και μετά, οι χρεώσεις ΥΚΩ είχαν πάψει να επιμερίζονται στα τιμολόγια, προκειμένου αυτά να μην αυξηθούν υπέρμετρα, με αποτέλεσμα όμως τη συσσώρευση οφειλών προς τη ΔΕΗ. Η εκκρεμότητα αυτή των παρελθόντων ετών θα τακτοποιηθεί σε βάθος 5ετίας, έως το 2022, και αφού πρώτα τον Ιούνιο η ΡΑΕ πάρει από τους διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ), τα στοιχεία με τις χρεώσεις των προηγούμενων ετών.
ΔΕΣΦΑ
Μέχρι τα τέλη του 2017 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ. Έχει αποφασισθεί τα ΕΛΠΕ να πουλήσουν το 35% της εταιρείας, και το ΤΑΙΠΕΔ το 31%, με το Δημόσιο να διατηρεί το υπόλοιπο 34%. Ήδη έχει προχωρήσει η διαδικασία πρόσληψης συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ για την ιδιωτικοποίηση. Η συμφωνία προβλέπει δύο προδιαγραφές. Αφενός ο δυνητικός επενδυτής να είναι Ευρωπαίος Διαχειριστής ή να κατέβει σε σύμπραξη με επενδυτή από τρίτη χώρα για λόγους ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού, τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αφετέρου, μετά την ιδιωτικοποίηση, ο ΔΕΣΦΑ να λειτουργεί με το μοντέλο του πλήρους ιδιοκτησιακού διαχωρισμού.
Φυσικό αέριο
Η συμφωνία με τους θεσμούς προβλέπει την υποβολή έως το Σεπτέμβριο 2017 ενός οδικού χάρτη για την ολοκλήρωση της απελευθέρωσης της αγοράς φυσικού αερίου. Σύμφωνα με διάφορα προσχέδια της συμφωνίας που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η ΔΕΠΑ καλείται να αποχωρήσει από την συμμετοχής της στις ΕΠΑ και τις ΕΔΑ, δηλαδή την δραστηριότητα της λιανικής στο αέριο.
Target Model
Η συμφωνία προβλέπει να υποβληθεί άμεσα στους θεσμούς ένας οδικός χάρτης για την προσαρμογή της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού στους κανόνες της ενοποιημένης ευρωπαϊκής αγοράς, στο πλαίσιο του Μοντέλου Στόχου (Target Model). Η εφαρμογή του Target Model πρέπει να ξεκινήσει από την 1η/1/2018, ήδη η ΡΑΕ δουλεύει τους κώδικες, ενώ προχωρά σε συνεργασία με τον ΛΑΓΗΕ και η δημιουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.