Του Απόστολου Σκουμπούρη
Το ετοίμαζε εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια, το δοκίμασε μέσω 3.000 «εθελοντών» - χρηστών σε Ελλάδα και Κύπρο όλο το τελευταίο τετράμηνο και πλέον, η MLS παρουσιάζει το σημαντικότερο και μεγαλύτερο project στην 29χρονη ιστορία της.
Ο λόγος για τη νέα, λίαν φιλόδοξη πλατφόρμα MAIC™ (MLS Artificial Intelligence Center), η οποία αποτελεί την πρώτη - αυτού του τύπου - Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Τεχνητής Νοημοσύνης και Αναγνώρισης Φωνής.
Σε μια περίοδο όπου η τεχνική νοημοσύνη είναι μια επιστήμη που κατακτά ολοένα και μεγαλύτερα κομμάτια της καθημερινότητας των ανθρώπων, αποτελώντας το κεντρικό «στοίχημα» όλων των εταιρειών υψηλής τεχνολογίας και κυρίαρχο όχημα της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, η βορειοελλαδίτικη εισηγμένη εταιρεία, κάνει το επόμενο σημαντικό της βήμα.
Από χθες η πλατφόρμα λανσάρεται επίσημα στα Ελληνικά, στην Ελληνική και Κυπριακή αγορά ταυτόχρονα, ενώ εντός του 2019 θα λανσαριστεί σε εφτά ακόμη ευρωπαϊκές γλώσσες και ισάριθμες αγορές.
Η MAIC είναι μια «έξυπνη» συσκευή σταθερής – οικιακής βάσης, που αλληλεπιδρά με τον χρήστη καθώς χρησιμοποιεί τεχνολογίες αναγνώρισης φωνής για την εκτέλεση ενεργειών όπως πραγματοποίηση κλήσεων, αποστολής sms ή e-mails, αναζήτηση στο Internet ή στο YouTube, GPS και πληροφορίες για τα κοντινά φαρμακεία, νοσοκομεία, τράπεζες, πρατήρια καυσίμων κ.ο.κ., όλα με φωνητική εντολή στα ελληνικά.
Σύμφωνα με την MLS, η πλατφόρμα MAIC™ (www.maic.gr) παίζει μουσική (Ελληνική ή ξένη, όλων των ειδών, ανάλογα με τη διάθεσή του χρήστη), βρίσκει ραδιοφωνικούς σταθμούς από όλο τον κόσμο, αναπαράγει μουσικά και άλλα βίντεο, κινούμενα σχέδια, ενημερώνει για τον καιρό σε όλο τον κόσμο, δείχνει τις ειδήσεις, κρατάει υπενθυμίσεις, αναζητά σημεία ενδιαφέροντος κ.ο.κ.
Επίσης, μέσω της λειτουργίας Smarthome μπορεί να διαχειριστεί τις έξυπνες λάμπες σε οποιοδήποτε δωμάτιο του σπιτιού, να τις ανάψει και να τις σβήσει, να διαχειριστεί τις έξυπνες πρίζες του σπιτιού και κατ'' επέκταση τις οικιακές συσκευές που είναι συνδεδεμένες σε έξυπνη πρίζα, όπως για παράδειγμα, να ανάψει την καφετιέρα, να κλείσει τα παντζούρια, να διαχειριστεί μια έξυπνη τηλεόραση, να κάνει ρυθμίσεις και να πάρει πληροφορίες από έξυπνους θερμοστάτες.
Ο σχεδιασμός είναι να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από κοινά όλων των ηλικιών, αλλά και από ανθρώπους χωρίς μεγάλη εξοικείωση με την τεχνολογία.
Η πλατφόρμα χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής, όπως φωνητικές τεχνολογίες με αναγνώριση υπαγόρευσης σε πραγματικό χρόνο (ASR), επεξεργασία φυσικής γλώσσας (Natural Language Processing), μηχανική μάθηση, υπολογιστική γλωσσολογία, αυτόματη μετατροπή φωνής σε κείμενο (TTS) και αρκετές ακόμη εξειδικευμένες τεχνολογίες.
Όπως τονίζουν οι άνθρωποι της MLS, σήμερα στις ΗΠΑ περίπου 100 εκατομμύρια Αμερικανοί διαθέτουν στα σπίτια τους τέτοιες έξυπνες συσκευές, αρχής γενομένης από το λανσάρισμα της Alexa™ της Amazon™, το 2015.
Βεβαίως, το ερώτημα είναι αν θα «πιάσει» στην ελληνική αγορά η MAIC™, αν θα ταιριάξει με την κουλτούρα του Έλληνα, αν το timing είναι το «σωστό» καθώς πολλές υπέροχες ανακαλύψεις, άργησαν να βρουν την... αξία τους, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς.
Σε φάση εξωστρέφειας η εταιρεία
Δουλεύοντας αυτό το project εδώ και πολύ καιρό, η MLS είναι εύλογα και σε φάση εξωστρέφειας σε πολλά επίπεδα, αναζητώντας νέα κεφάλαια και νέους επενδυτικούς partners για την προώθησή του. Συμμετέχει σε road show σε Ελλάδα και εξωτερικό, ενώ ενισχύει τη ρευστότητα και τη μετοχική της βάση με αλλεπάλληλα placements.
Ο ίδιος ο κ. Καματάκης, ιδρυτής και πρόεδρος, επισήμανε προ διμήνου σε εκδήλωση στο Χ.Α. πως «θα γίνουνplacements, ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η μετοχική βάσης της εταιρείας και να αποκτήσει νέα ζωτικά για την ανάπτυξή της κεφάλαια».
Το 2018 η εταιρεία έδωσε το παρόν στα δύο επίσημα road shows της ΕΧΑΕ σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο, ενώ πραγματοποίησε και δικό της, ανεξάρτητο road show σε επενδυτές επίσης στο Λονδίνο το φθινόπωρο.
Μετά τα road shows και έως σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί δύο placements, με τον κ. Καματάκη να πουλά συνολικά - σε διαφορετικούς επενδυτές – το 6,2% των μετοχών του, περιορίζοντας το ποσοστό του πλέον κάτω από το 50%.
Το πρώτο placement έγινε στα τέλη του περασμένου Σεπτέμβρη (αμέσως μετά το 13ο road show της ΕΧΑΕ στο Λονδίνο), όταν πουλήθηκε το 3,30% της εισηγμένης, έναντι 4,33 ευρώ ανά μετοχή, με τη συνολική αξία της συναλλαγής στα 1,81 εκατ. ευρώ. Αγοραστής ήταν επενδυτική τράπεζα με έδρα το Λονδίνο.
Στις αρχές Δεκεμβρίου 2018 έγινε ένα ακόμη placement, καθώς άλλαξε χέρια το 2,9% των μετοχών, επίσης στα 4,33 ευρώ ανά μετοχή, ενώ αγοραστής φέρεται να είναι ισχυρός Έλληνας επιχειρηματίας. Συνολικά δηλαδή, στους δυόμισι τελευταίους μήνες ο κ. Καματάκης έχει περιορίσει το ποσοστό του στην εταιρεία από περίπου 55,2% σε49,17%. Το καλοκαίρι του 2018, ο οίκος FTSE Russell ενέταξε τη μετοχή της MLS στον Πανευρωπαϊκό δείκτη FTSE Emerging Europe Micro Cap.
Μετοχολόγιο και ξένες αγορές
Θυμίζουμε πως η MLS έχει δυνατούς «παίκτες» μειοψηφίας στο μετοχολόγιό της, όπως π.χ. ο Τάκης Κανελλόπουλος (όμιλος Τιτάν), η Τράπεζα Eurobank και ο σεΐχης του Κατάρ Khalid al Thani.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η ελληνική εταιρεία εισήλθε στην αγορά της Σερβίας τον περασμένο Μάιο, στην αγορά της Κύπρου τον Ιούνιο, ενώ στα τέλη Οκτωβρίου 2018 ανακοινώθηκε η είσοδος στην αγορά της Βουλγαρίας.
Η Βουλγαρία
Στα τέλη Οκτωβρίου 2018 ανακοινώθηκε και η είσοδος στην αγορά της Βουλγαρίας, η οποία πλέον είναι η 3η αγορά του εξωτερικού στην οποία εισέρχεται η ελληνική εταιρεία. Η MLS ετοίμαζε εδώ και καιρό την είσοδό της στην αγορά της Βουλγαρίας, που έχει πληθυσμό 7 εκατ. και «συγγενεύει» γεωγραφικά με την Ελλάδα.
Η MLS έχει αναπτύξει τη MAIC στη Βουλγαρική γλώσσα η οποία ενσωματώνεται τόσο στο MLS Easy™ όσο και στα Smartphones και Tablets της εταιρείας. Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που οι Βούλγαροι μιλάνε στα κινητά τους τηλέφωνα στη γλώσσα τους, είτε για να κάνουν κλήση, να στείλουν μήνυμα, να κάνουν φωνητική αναζήτηση στο Internet ή για να αποκτήσουν πρόσβαση σε τοπικές υπηρεσίες, όπως κοντινά φαρμακεία, τράπεζες και Parking.
Νέο υψηλόβαθμο στέλεχος από τη Media Markt
Θυμίζουμε πως πρόσφατα η MLS Innovation Inc ανακοίνωσε την ένταξη του κ. Δημήτρη Κατραβά στο δυναμικό της, στη θέση του Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου, κίνηση που εντάσσεται στο πλαίσιο της στρατηγικής ανάπτυξης με αιχμή τη νέα πλατφόρμα MAIC. Ο κ. Κατραβάς έχει 28 χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας, ενώ επί 12 χρόνια ήταν διευθύνων σύμβουλος της Media Markt Ελλάδος.