Του Απόστολου Σκουμπούρη
Αντανακλώντας «πιστά» την επιχειρηματική πορεία της εταιρείας τα τελευταία χρόνια, η μετοχή της Παπουτσάνης έκλεισε χθες σε νέα υψηλά τουλάχιστον δέκα ετών, έχοντας κέρδη περί το 25% εντός του 2019, τη στιγμή που το 2019 είχε κάνει ράλι +92%, ενώ το 2017 είχε ενισχυθεί άνω του 30%!
Έχοντας καταφέρει να γλιτώσει τη χρεοκοπία και το κλείσιμο στις αρχές αυτής της δεκαετίας, ισορρόπησε τα τελευταία χρόνια σταματώντας την αιμορραγία μέσω ενός μεγάλου προγράμματος εξυγίανσης, γύρισε στην κερδοφορία πέρυσι, ενώ πλέον ο στόχος είναι η συνετή ανάπτυξη, η διεύρυνση πωλήσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και η ισχυροποίηση των κερδών.
Σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που έχει υποστεί ιστορική αποβιομηχάνιση και οι παραγωγικές επιχειρήσεις κάθε είδους έχουν λιγοστέψει σε ανησυχητικό βαθμό, ασφαλώς η «επιστροφή» μιας εταιρείας με 150 χρόνια ιστορία που απασχολεί 130 εργαζόμενους στη Ριτσώνα της Εύβοιας και διατηρεί ένα από τα πιο σύγχρονα εργοστάσια σαπουνιού στην Ευρώπη, είναι εξαιρετικά θετικό γεγονός.
Μετά από πολλά χρόνια ταλαιπωρίας και συρρίκνωσης, η εταιρεία παρουσιάζει διαρκώς βελτιούμενη εικόνα, αυξάνοντας την παραγωγή της, εμπλουτίζοντας τα προϊόντα της, έχοντας μάλιστα καλές επιδόσεις στις εξαγωγές.
Την τελευταία 10ετία από το 2010 και εντεύθεν έχουν επενδυθεί περί τα 35 εκατ. ευρώ, με τα περίπου 4 εκατ. ευρώ εξ αυτών να λαμβάνουν χώρα τη διετία 2017-2018 και αφορούσαν νέα αυτοματοποιημένη γραμμή συσκευασίας καλλυντικών, νέα γραμμή παραγωγής ξενοδοχειακών σαπουνιών κ.α.
Παράλληλα, εδώ και αρκετά χρόνια επανήλθε η ιστορική ονομασία Παπουτσάνης, δεδομένου ότι πρωτύτερα και για αρκετά χρόνια η επιχείρηση είχε μετονομαστεί (απολύτως ατυχώς) σε Plias!
Πλέον, η εταιρεία με το ιστορικό της όνομα όπως ιδρύθηκε το 1870, αποτελεί την κορυφαία ελληνική εταιρεία στον τομέα της και μεταξύ των τριών μεγαλύτερων παραγωγών σαπουνιών στην Ευρώπη. Διαθέτει τη μεγαλύτερη μονάδα παραγωγής του είδους στη Νοτιανατολική Ευρώπη, απολύτως καθετοποιημένη και μία από τις πιο εξελιγμένες τεχνολογικά σε όλη την Ευρώπη.
Τα σχέδια για τα επόμενα χρόνια
Χθες ήταν η πρώτη συνέντευξη τύπου που έδωσε η διοίκηση της επιχείρησης εδώ και πολλά χρόνια, ενώ σ'' αυτήν το παρών έδωσε ο νέος (από την 1η Φεβρουαρίου) διευθύνων σύμβουλος Μιχάλης Παναγής, προερχόμενος από τη Σελόντα και πρωτύτερα από τη Eurodrip με εγνωσμένα θετικά αποτελέσματα.
Σύμφωνα με τον κ. Παναγή, το 2019 αναμένεται ανάπτυξη και στους τέσσερις τομείς δραστηριότητας της εταιρείας με ενίσχυση των επώνυμων προϊόντων, αύξηση των εξαγωγών ξενοδοχειακών προϊόντων και στόχευση σε νέες αγορές και συνεργασίες.
Στο ίδιο πλαίσιο, η εταιρεία συνεχίζει το επενδυτικό της πρόγραμμα με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων της. Σύμφωνα με τον Μενέλαο Τασόπουλο, εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Παπουτσάνης ΑΒΕΕ, εκτός από τα 4 εκατ. ευρώ που επενδύθηκαν την τελευταία διετία για την καθετοποίηση της γραμμής καλλυντικών και πλαστικών, προγραμματίζονται νέες επενδύσεις περί τα 1,2 εκατ. το 2019.
Όπως ανέφερε, η εταιρεία συζητά την υλοποίηση κάποιων νέων επιχειρηματικών σχεδίων τα οποία πιθανότατα να χρειαστούν επιπλέον επενδύσεις στοχευμένες.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην περαιτέρω ενίσχυση της εξωστρέφειας, μέσω εμβάθυνσης των συνεργασιών με πολυεθνικές εταιρείες και πολύ ισχυρούς παίκτες στην αγορά των καλλυντικών και ισχυροποίησης του υπάρχοντος δικτύου διανομής.
Κεντρικό όχημα για το άνοιγμα σε νέες αγορές και αύξηση των πωλήσεων είναι η σειρά Olivia, τα καλλυντικά προϊόντα περιποίησης σήματος και μαλλιών.
Πρώτες αγορές -στόχοι είναι οι ΗΠΑ και ο Καναδάς. Στην Αμερική, μέσω στρατηγικής συνεργασίας με τοπική εταιρεία, η Παπουτσάνης «βρίσκεται» σε περίπου 400 σημεία πώλησης, κυρίως φαρμακεία, με στόχο στο τέλος του ''19 να έχουν διπλασιαστεί.
Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία προχώρησε, σε συνεργασία με την πολωνική σαπωνοποιία Betasoap και στην ίδρυση θυγατρικής εταιρείας στην Πολωνία η οποία θα εμπορεύεται τα προϊόντα της ελληνικής εταιρείας σ'' όλη τη γύρω περιοχή. Μέσω της νέας στρατηγικής συνεργασίας με την Betasoap Sp. z o.o., η «Παπουτσάνης» στοχεύει, ταυτόχρονα, να διεισδύσει στην αγορά καλλυντικών της Ρωσίας και της Κοινοπολιτείας Ανεξάρτητων Κρατών.
Τι έδειξαν τα αποτελέσματα του 2018
Μπορεί η κερδοφορία να είναι «φτωχή» για μια επιχείρηση με τέτοιο εκτόπισμα και παραγωγή, όμως υπάρχει σημαντική αύξηση στον κύκλο εργασιών και εν γένει βελτίωση και σε άλλες «γραμμές» μεγεθών.
Ο κύκλος εργασιών της Παπουτσάνης το 2018 έδρασε στα 24,2 εκατ. ευρώ έναντι 20,8 εκατ. το 2017, μια αύξηση 16,7%. Τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε 1,06 εκατ. ευρώ, έναντι 0,54 εκατ. ευρώ το 2017, ενώ τα κέρδη μετά φόρους διαμορφώθηκαν σε 1,1 εκατ. ευρώ έναντι 0,42 εκατ. ευρώ το 2017.
Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) άγγιξαν τα 2,9 εκατ. ευρώ, έναντι 2,3 εκατ. ευρώ το 2017, αυξημένα κατά 24,5%.
Η βελτίωση της κερδοφορίας επηρέασε θετικά και τις λειτουργικές ταμειακές ροές οι οποίες ανήλθαν σε 3,6 εκατ. ευρώ το 2018, έναντι 2,4 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 49%.
Ο καθαρός τραπεζικός δανεισμός (τραπεζικά δάνεια μείον ταμειακά διαθέσιμα) κατήλθε σε 6,36 εκατ. ευρώ έναντι 6,88 εκατ. ευρώ το 2017, παρουσιάζοντας μείωση συγκριτικά με τον κύκλο εργασιών και το ενεργητικό της εταιρείας. Πιο αναλυτικά, ο καθαρός δανεισμός αντιστοιχεί στο 26% του κύκλου εργασιών της Παπουτσάνης το 2018, έναντι 33% το 2017, και στο 16% του συνολικού ενεργητικού της, έναντι 19% το 2017.
Η Παπουτσάνης σε αριθμούς
Ιστορία 150 χρόνων.
Εισηγμένη στο Χ.Α. από το 1972.
Παράγει περισσότερα από 100 εκατομμύρια προϊόντα ετησίως.
Εξαγωγές σε πάνω από 25 χώρες σε όλο τον κόσμο.
Το 59% της παραγωγής διοχετεύεται στην Ελλάδα και το 41% στο εξωτερικό.
Το 34% του κύκλου εργασιών προέρχεται από τον τομέα των ξενοδοχειακών προϊόντων ((Olivia, Skin Essentials, Karavaki) και τα ξενοδοχειακά προϊόντα Κορρέ -σε συνεργασία με την ομώνυμη εταιρεία.
Το 29% του κύκλου εργασιών προέρχεται από τις παραγωγές για τρίτους, ήτοι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.