Του Απόστολου Σκουμπούρη
Είσοδος σε νέες αγορές που τα τσιγάρα από την Ε.Ε. έχουν αβαντάζ, δημιουργία νέων σημάτων, πλήρης εκσυγχρονισμός όλης της λειτουργίας και του προφίλ της εταιρείας αλλά και ενίσχυση της καλλιέργειας ελληνικών ποικιλιών καπνού, είναι οι προτεραιότητες του επενδυτικού πλάνου της καπνοβιομηχανίας ΣΕΚΑΠ που παρουσιάστηκε την Τετάρτη. Μετά από πολλά χρόνια σιωπής, απουσίας και συρρίκνωσης, η συνέντευξη τύπου της Τετάρτης ήταν η πρώτη στην Αθήνα άμα της ανάληψης της ευθύνης της επιχείρησης από τον όμιλο του Ιβάν Σαββίδη και αυτό δεν έγινε τυχαία.
Στη συνέντευξη τύπου μίλησαν o πρόεδρος του δ.σ. της ΣΕΚΑΠ, κ. Arthur Davidyan, ο αντιπρόεδρος και εντεταλμένος συμβούλου κ. Constantin Galanidi, ο διευθυντής παραγωγής Κώστας Παπαϊωάννου και ο marketing manager Χαράλαμπος Παπαδόπουλος.
Στη συνέντευξη τύπου δεν έλειψαν οι αιχμές για την «υποδοχή» που είχε μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις των τελευταίων ετών όχι μόνο για τη Βόρεια Ελλάδα αλλά συνολικά για τη χώρα.
Συνολικά έχουν δαπανηθεί 35 εκατ. ευρώ και όπως επισήμανε ο κ. Arthur Davidyan «ξέρετε σε άλλες χώρες οι νέοι επενδυτές είναι καλοδεχούμενοι. Ειδικά όταν ιδιωτικοποιείται μια εταιρεία. Είχαμε και έχουμε όραμα, αλλά δεν βρήκαμε θετικό περιβάλλον. Από τότε που αναλάβαμε την εταιρεία έχουμε αναγκαστεί να αλλάξει πολλές φορές επενδυτικό πλάνο, λόγω των συνεχών αλλαγών. Διαρκείς αλλαγές σε ΦΠΑ και ειδικό φόρο κατανάλωσης, τεράστια γραφειοκρατεία, ζητήματα με τα τελωνεία, διαρκείς απεργιακές κινητοποιήσεις». Μάλιστα επισήμανε ότι αρκετές φορές τα προϊόντα της εταιρείας εγκλωβίζονται – λόγω των απεργιών στο λιμάνι Θεσσαλονίκης, χωρίς να μπορούν να τα πάρουν έστω πίσω, με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται λόγω του ήλιου και των άλλων συνθηκών.
«Καινούρια» ΣΕΚΑΠ, με νέα προϊόντα, σε νέες αγορές
Όπως ελέχθη, στην εταιρεία λαμβάνει χώρα τη διετία 2014-2016 μια νέα, ολιστική προσέγγιση σε όλους τους τομείς δράσεις, από την παραγωγή, τις εγκαταστάσεις, το προσωπικό, τη διανομή, το desing, το... αμπαλάρισμα, τη δημιουργία νέων σημάτων και την είσοδο σε νέες αγορές. Γίνεται μια αναδιάρθρωση στα σήματα της ΣΕΚΑΠ με βασικές αλλαγές στο design των σημαντικών σημάτων όπως GR International, BF και COOPER, ενώ ταυτόχρονα γίνεται λανσάρισμα σημάτων της μητρικής εταιρείας Donskoy Tabak: SENATOR σε πολυτελή μεταλλική κασετίνα και KISS σε format SLIM.
Μια από τις βασικές κατευθύνσεις της δραστηριότης της εταιρείας είναι η ανάπτυξη των εξαγωγών. Τα μηνύματα από το 2015 είναι ενθαρρυντικά καθώς το 59,5% του συνολικού κύκλου εργασιών ήταν από πωλήσεις στο εξωτερικό. Κατόπιν άδειας της μητρικής εταιρείας, η ΣΕΚΑΠ παράγει και στέλνει στην Ρωσία τσιγάρα όπως Aroma Rich, Continent, Nasha Marka, Donskoy Tabak, επίσης και το δικό μας σήμα το COOPER. Μάλιστα, όπως ελέχθη, στους Ρώσους αρέσουν οι γεύσεις των ελληνικών καπνών. Για πρώτη φόρα τα ελληνικά τσιγάρα βρίσκονται στις αγορές του Τουρκμενιστάν, Πορτογαλίας, Κόσσοβο, Λιβύης, Κορέας, Ουκρανίας.
Επίσης, αναπτύχθηκαν καινούρια σήματα της ΣΕΚΑΠ εστιαζόμενα μόνο σε εξαγωγές όπως ARISTA, SEKAP PREMIUM GOLD, αλλά και καινούρια είδη οικογενειών COOPER και BROOKS. Παράλληλα, το ερευνητικό τμήμα της εταιρείας «δοκιμάζει» και πειραματίζεται διαρκώς για τη δημιουργία καινούριων χαρμανιών όσο για την εσωτερική τόσο και για την εξωτερική αγορά.
Τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας
Η εταιρεία έχοντας την τελευταία 3ετία κάνει μεγάλη αναδιάρθρωση σε μέσα παραγωγής, εγκαταστάσεις και προσωπικό, πέτυχε το 2015 να επιστρέψει στα κέρδη (1,1 εκατ. ευρώ), μετά από μια ζημιογόνα 5ετία. Παράλληλα, η αύξηση πωλήσεων στο εξωτερικό δείχνει ότι η εταιρεία έχει καλό ρυθμό διείσδυσης σε χώρες που έως πρότινος δεν είχε παρουσία.
Τα EBITDA διαμορφώθηκαν στα 4,1 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 58% σε σχέση με το 2014. Τα τελευταία 10 χρόνια ο δείκτης αυτός δεν έχει ξεπεράσει το 8%, ενώ σήμερα είναι 18,3%. Μάλιστα, από το 2013 έως το 2015 το μετοχικό κεφάλαιο αυξήθηκε κατά 25 εκατ. ευρώ, ενώ όλες οι υποχρεώσεις απέναντι από τις τράπεζες, προμηθευτές και αγρότες της ΣΕΚΕ έχουν εκπληρωθεί.
Επενδύσεις και εκσυγχρονισμός
Έχει εγκατασταθεί εξοπλισμός για την συσκευασία των τσιγάρων σε κασετίνες SENATOR, εκσυγχρονίστηκε η γραμμή παραγωγής καπνού σε σακουλάκια - ITM SAK, η οποία επιτρέπει τη συσκευασία περισσότερων μεγεθών και διαφορετικού βάρους. Σε συνεργασία με την εταιρεία GD, που έχει τον κυρίαρχο ρόλο παραγωγής εξοπλισμού σε διεθνές επίπεδο, υλοποιήθηκε εκσυγχρονισμός γραμμής συσκευασίας μεγάλων πακέτων (23-25 τεμ. τσιγάρων). Παράλληλα έχουν υλοποιηθεί έργα εγκατάστασης καινούριας γραμμής SLIM.
Νέο σήμα το Cooper Jack στην τιμή των 3,60 ευρώ
Από σήμερα η εταιρεία ΣΕΚΑΠ λανσάρει ένα νέο σήμερα με την επωνυμία Cooper Jack, που μια φιλόδοξη πρόταση, με καινούριο desing, ιδιαίτερο χαρμάνι, με στόχο τόσο τους παραδοσιακούς – κλασικούς καπνιστές, όσο και νέους. Θα πωλείται 3,60 ευρώ το πακέτο.
Σήμερα το προσωπικό της εταιρείας αποτελείται από 172 άτομα, ενώ όλα τα τελευταία χρόνια έχει λάβει χώρα μεγάλη αναδιάρθρωση, αλλαγές καθηκόντων, μετατάξεις κ.λπ. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει ένα ετήσιο πρόγραμμα εκπαίδευσης, με στόχο την καλύτερη παραγωγικότητα και την πιο σωστή λειτουργία. Φέτος, θα εκπαιδευτούν 43 υπάλληλοι της ΣΕΚΑΠ στις εγκαταστάσεις της μητρικής εταιρείας Donskoy Tabak στην Ρωσία.
Όπως ελέχθη στη συνέντευξη τύπου και αναφορικά με τους νέους αυστηρούς κανόνες για το κάπνισμα, η ΣΕΚΑΠ τηρεί στο ακέραιο και 100% το νομικό καθεστώς, ενώ τακτικά και με επιτυχία διενεργείται τελωνιακός έλεγχος για τη χρήση των φορολογικών ταινιών. Επιπλέον, ανανεώθηκαν επιτυχώς πιστοποιητικά - διαπίστευση εργαστηρίου ISO 17025, ενώ εντός του τρέχοντος έτους ξεκίνησε προετοιμασία και μετάβαση σε νέο πρότυπο ποιότητας ISO 9001:2015.
Ιστορικό
Θυμίζουμε ότι η ΣΕΚΑΠ ιδρύθηκε το 1975 στην Ξάνθη με στόχο να ενισχύσει τους καπνοπαραγωγούς της περιοχής και να αξιοποιήσει τα προϊόντα τους, ενώ το 2015 είχε μερίδιο αγοράς 4%, με βασικά σήματα τα GR, BF και Cooper. Τον Ιούλιο του 2013 μέσω της συναλλαγής με τους βασικούς μετόχους της Αγροτικής Τράπεζας και του ΣΕΚΕ το το 84,5% της καπνοβιομηχανίας μεταβιβάστηκε στην εταιρεία Donskoy Tabak η οποία ανήκει στον όμιλο Agrokom του Ιβάν Σαββίδη. Το ποσό της συναλλαγής ήταν 5 εκατ. ευρώ.