Του Γιώργου Φιντικάκη
Από την εποχή που κορυφαίοι υπουργοί αναθεμάτιζαν τις αποκρατικοποιήσεις μέχρι την πλήρη αναδίπλωση της κυβέρνησης στο θέμα αυτό, έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν σταματήσει οι αγκυλώσεις, οι αντιδράσεις, η διαχρονική απροθυμία κυβερνητικών αξιωματούχων και της διοίκησης να τις φέρει σε πέρας, παράγοντες που στερούν από την οικονομία σημαντικά οφέλη. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν σταματήσει οι αγκυλώσεις, οι αντιδράσεις, η διαχρονική απροθυμία κυβερνητικών αξιωματούχων και της διοίκησης να τις φέρει σε πέρας, παράγοντες που στερούν από την οικονομία σημαντικά οφέλη.
Αν και έχουν ολοκληρωθεί η πώληση των ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΕΕΣΣΤΥ, ΔΕΣΦΑ, μαζί με την παραχώρηση 14 αεροδρομίων, εκκρεμούν το Ελληνικό, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η Εγνατία Οδός, τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΗ, η ΔΕΠΑ, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ, κάποιες εκ των οποίων βρίσκονται ακόμα σε πολύ πρώιμο στάδιο ωρίμανσης.
Τη μικτή αυτή εικόνα, που οι δανειστές γνωρίζουν πολύ καλά, παρουσίασε χθες στο κουαρτέτο η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ τη σκυτάλη παίρνει σήμερα ο υπ. Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος με ατζέντα τα «κόκκινα» δάνεια, την προστασία της α' κατοικίας, αλλά και τις αποκρατικοποιήσεις.
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2019, ο φετινός στόχος εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα όμως με την τριμηνιαία κατανομή τους, η είσπραξη του 97% του ποσού τοποθετείται χρονικά στο 4ο τρίμηνο του 2019, ενώ 77% του ποσού αυτού εκτιμάται ότι θα προέλθει από διαγωνισμούς που δεν έχουν ακόμα ολοκληρωθεί.
Οι εκκρεμότητες πολλές. Στο Ελληνικό για παράδειγμα, το υπ. Οικονομικών κατέθεσε τροπολογία για το αδειοδοτικό καθεστώς των καζίνο, ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία τέτοιου χώρου στο πρώην αεροδρόμιο, μόλις το Δεκέμβριο. Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται από ημέρα σε ημέρα, και η χορήγηση άδειας καζίνο αποτελεί προαπαιτούμενο για την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στο Ελληνικό.
Στην πώληση των ΕΛΠΕ, παρ' ότι η διαγωνιστική διαδικασία θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί από τον Οκτώβριο, δύο εμπόδια τη τρέναραν. Το πρώτο αφορούσε το αν ο αγοραστής θα έπρεπε να απευθύνει δημόσια πρόταση και προς τους υπόλοιπους μετόχους και το δεύτερο σχετίζονταν με την αιφνιδιαστική κίνηση του Δημοσίου να επιδιώξει την αύξηση του μεριδίου του στην εταιρεία holding, θυγατρική των ΕΛΠΕ, για τα δικαιώματα ερευνών και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων. Η ημερομηνία υποβολής προσφορών τοποθετείται μέσα στο Μάρτιο.
Στη ΔΕΠΑ, το νομοσχέδιο του υπ. Ενέργειας για τον διαχωρισμό της «ΔΕΠΑ Εμπορίας» από τη «ΔΕΠΑ Υποδομών» δεν έχει ακόμη κατατεθεί στη Βουλή. Αν και η εκκίνηση του διαγωνισμού για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της «ΔΕΠΑ Εμπορίας» ήταν για τον περασμένο Οκτώβριο, η πολύπλοκη διαδικασία μάλλον οδηγεί σε προσφορές μετά το Μάρτιο.
Στα περιφερειακά λιμάνια, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δεν έχει ακόμη καταθέσει στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις παραχωρήσεις των Οργανισμών Λιμένων, ενώ στην Εγνατία Οδό, τα πάντα εκκρεμούν, από την κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων, έως την τιμολογιακή τους πολιτική.
Τέλος στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, εκκρεμεί η έγκριση από τη Βουλή της συμφωνίας επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης, δίχως την οποία δεν γίνεται να ξεκινήσει η πώληση του 30% του αερολιμένα.
Όσο για τις ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, τα μειοψηφικά ποσοστά δεν πρόκειται να πωληθούν από αυτή την κυβέρνηση.
Κάπως έτσι η επίτευξη του στόχου εσόδων για το 2019 καθίσταται αβέβαιη, γεγονός που φυσικά επιτείνεται από τη διεξαγωγή των φετινών εκλογών και της προεκλογικής περιόδου που ατύπως έχει ήδη ξεκινήσει. Το λογικό θα ήταν το θέμα να «καίει» την κυβέρνηση, αφού οι αγορές, στις οποίες και θέλει σύντομα να βγει με 5ετές ομόλογο, δίνουν πολύ μεγάλο βάρος στις αποκρατικοποιήσεις. Δεν είναι όμως καθόλου σίγουρο ότι ενόψει εκλογών, υπάρχει η ανάλογη πολιτική βούληση για επιτάχυνση των διαδικασιών.