Το βράδυ της 10ης Ιουνίου του 1987 η Εθνική ομάδα μπάσκετ έχει νικήσει τη Γαλλία στο Ευρωμπάσκετ της Αθήνας και βρίσκεται στις 8 καλύτερες ομάδες της Ευρώπης. Ο Νίκος Γκάλης σε μια μυθική δήλωση για το αν αποτελεί η νίκη αυτή την πιο μεγάλη στιγμή της καριέρας του αναφέρει εμφατικά: «Είναι, μέχρι το επόμενο παιχνίδι...».
Τα αποτελέσματα του α' τριμήνου της Motor Oil δεν ήταν απλά καλύτερα των εκτιμήσεων της Αγοράς, αλλά τα καλύτερα αποτελέσματα που έβγαλε ο όμιλος στην εισηγμένη ιστορία του (εισαγωγή στις 6 Αυγούστου 2001) στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η διύλιση εκμεταλλεύθηκε το ευνοϊκό διεθνές περιβάλλον αλλά και την ευνοϊκή ισοτιμία ευρώ/δολαρίου πηγαίνοντας τα επιμέρους EBITDA διύλισης εκεί που δεν είχαν πάει ποτέ (148 εκατ. ευρώ) ενώ η αυξημένη ζήτηση καυσίμων (+23% βενζίνη +12% ντίζελ) και πετρελαίου θέρμανσης έστειλαν τα επιμέρους λειτουργικά κέρδη στα 33 εκατ. ευρώ, επίσης ρεκόρ για ξεκίνημα χρόνιας. Τα περιθώρια διύλισης έχουν ενισχυθεί σημαντικά στο β' τρίμηνο ενώ η ζήτηση αναμένεται να υποστηριχθεί και από την αυξημένη ζήτηση σε αεροπορικά καύσιμα λόγω της έντασης της τουριστικής περιόδου.
Οι Ανανεώσιμες Πηγές έκαναν πλέον αισθητή την εμφάνιση τους στην κατάσταση αποτελεσμάτων προσθέτοντας 15 εκατ. ευρώ στα λειτουργικά αποτελέσματα του Ομίλου έναντι μόλις 1 εκατ. ευρώ στο ξεκίνημα του 2021. Η συνολικά εγκατεστημένη δυναμικότητα ανήλθε σε 279MW έναντι 59MW ενώ έως το τέλος της χρονιάς αναμένεται να προστεθούν άλλα 84ΜW.
Τα δημοσιευμένα αποτελέσματα έχουν ενισχυθεί από διαφορές αποτίμησης αποθεμάτων κατά 129 εκατ. ευρώ έναντι 42 εκατ. ευρώ πέρυσι και 11 εκατ. ευρώ στο δ’ τρίμηνο του 2021. Τα χρηματοοικονομικά έξοδα παραμένουν ψηλά - απόρροια και της αύξησης του δανεισμού - στα 31 εκατ. ευρώ έναντι 38 εκατ. ευρώ στο δ’ τρίμηνο και μόλις 5 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο του 2021. Τέλος, οι αποσβέσεις αναμενόμενα αυξήθηκαν περιλαμβάνοντας τις επενδύσεις στις ΑΠΕ και κινούνται πλέον με ρυθμό 43 εκατ. ευρώ στο τρίμηνο έναντι στο αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η τελική γραμμή του α’ τριμήνου στα 97 εκατ. ευρώ σε προσαρμοσμένη βάση (+247%) και 197 εκατ. ευρώ μαζί με τα οφέλη αποτίμησης των αποθεμάτων.
Όλα αυτά που έχει πετύχει η εταιρία έχουν ωστόσο ένα κόστος. Ο καθαρός δανεισμός βρίσκεται στα 1,75 δισ. ευρώ με αυξητικές τάσεις λόγω της αύξησης των αναγκών σε κεφάλαια κίνησης (559 εκατ. ευρώ στο α’ τρίμηνο) και των σκοπούμενων επενδυτικών δράσεων που έχει στην πορεία της φετινής και επόμενης χρονιάς ο όμιλος επηρεάζοντας και την διανομή του μερίσματος.
Το προτεινόμενο μέρισμα πέρυσι διαμορφώθηκε σε 0,9 ευρώ ανά μετοχή με το υπολειπόμενο 0,7 ευρώ να κόβεται στις 27 Ιουνίου από τη μετοχή. Αν και τα νούμερα της φετινής χρήσης υποδεικνύουν μια ισχυρή χρήση στην τελική γραμμή ο αυξημένος βαθμός των κεφαλαιουχικών αναγκών ίσως δεν επιτρέψει την αναλογική αύξηση του μερίσματος. Η Motor oil θα πρέπει στο κοντινό διάστημα να πληρώσει 77,6 εκατ. ευρώ σε μερίσματα, να εμφανίσει στον ισολογισμό της το 30% της Ελλάκτωρ μειώνοντας τα διαθέσιμα της κατά 182 εκατ. ευρώ και να τρέξει και το υπόλοιπο των κεφαλαιουχικών δαπανών της χρονιάς, δηλ. 244 εκατ. ευρώ.
Το σύνολο βγαίνει 504 εκατ. ευρώ στην καλύτερη των περιπτώσεων και ακόμα και αν η Motor Οil καταφέρει να μετατρέψει όλο το λειτουργικό της κέρδος σε ρευστότητα στα επόμενα δύο τρίμηνα (έχει συμβεί στο παρελθόν) το καθαρό της χρέος θα μείνει στα επίπεδα του α’ τριμήνου. Επομένως το μέρισμα έχει μικρές δυνατότητες αύξησης καθώς πέρα από τις φετινές ανάγκες σε κεφάλαια ακολουθεί η απόκτηση της Άνεμος, η έναρξη της κατασκευής του εργοστασίου CCGT στην Κομοτηνή και η αγορά του FSRU στην Κόρινθο. Από την άλλη πλευρά δεν θα ήταν απίθανη η πώληση κάποιων μη οργανικών συμμετοχών που έχει η MOH στον ισολογισμό της.
Αν το EBITDA κλείσει φέτος στα 700 εκατ. ευρώ φέτος που δεν είναι πια μια αισιόδοξη εκτίμηση, η σχέση με το καθαρό χρέος θα διαμορφωθεί στις 2,5 φορές ενώ ο δείκτης επιχειρηματικής αξίας με βάση τις τρέχουσες τιμές στο ΧΑ διαμορφώνεται στις 5,4 φορές με τον ιστορικό μέσο όρο να βρίσκεται μεταξύ 5,5 και 6 φορών. Και για να είμαστε πιο «τίμιοι» στην προσέγγιση μας εξαιρώντας την αξία των μετοχών της Ελλάκτωρ που φαίνεται ότι θα ρευστοποιηθούν στο τέλος της περιόδου που ορίζει η συμφωνία με τους Ολλανδούς συν-μετόχους στον Ελλάκτωρ η σχέση του χρέους πέφτει στις 2,3 φορές ενώ της επιχειρηματικής αξίας στις 5,15 φορές. Αποτιμησιακά επομένως υπάρχει χώρος για να δούμε υψηλότερες τιμές στη μετοχή παρά το εντατικό πρόγραμμα επενδύσεων που έχει ο όμιλος μπροστά του.
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι μέσα σε δύο χρόνια η εικόνα της Motor oil έχει αλλάξει ριζικά από αυτό που ήταν πριν. Το δυναμικό στις ΑΠΕ με την προσθήκη της Άνεμος έχει πλέον μια ισχυρή υπόσταση, το διυλιστήριο έχει αλλάξει επίπεδο απόδοσης και τα μερίδια αγοράς λιανικής στην ενέργεια μαζί με τις επενδύσεις στην αγορά φυσικού αερίου έχουν μια υπολογίσιμη παρουσία. Οι επενδύσεις ακόμα δεν μας έχουν δείξει τι μπορεί να φέρουν στα αποτελέσματα και πιθανόν να απαιτείται κάποιος χρόνος για να έχουμε την πλήρη εικόνα.
Ένα τρίμηνο επομένως που είναι σημείο αναφοράς για την εταιρία. Όχι τόσο επειδή είναι το καλύτερο στην ιστορία της εταιρίας. Αλλά επειδή σε λίγο καιρό θα είναι το δεύτερο καλύτερο.
Πώς διαμορφώθηκαν τα βασικά μεγέθη κερδοφορίας της Motor Oil στο α' τρίμηνο
Πηγή: Beta Χρηματιστηριακή