Του Κωνσταντίνου Μαριόλη
Μετά από πολύμηνες καθυστερήσεις που είχαν ως αποτέλεσμα τη συντήρηση στρεβλώσεων στην αγορά, αλλά ακόμη και την αύξηση των «κόκκινων» δανείων τους τελευταίους μήνες, το υπουργείο Οικονομίας έθεσε σε διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.
Παραμένουν, ωστόσο, ανοιχτά ορισμένα σημεία καθοριστικής σημασίας για την αποτελεσματικότητα του νόμου, ενώ, όπως εκτιμούν τραπεζικά στελέχη, ο μηχανισμός πολύ δύσκολα θα τεθεί σε πλήρη ισχύ πριν από το καλοκαίρι, καθώς θα πρέπει να αναπτυχθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα και να δοκιμαστεί η λειτουργικότητά της.
Σύμφωνα με πληροφορίες του liberal.gr, τα ανοιχτά θέματα σχετίζονται με το κατώτατο όριο οφειλών των 20.000 ευρώ και την εξαίρεση των οφειλών για ΦΠΑ και παρακρατούμενους φόρους από τη δυνατότητα «κουρέματος». Από τη μία, θεωρείται δεδομένη η επιθυμία των Θεσμών να συμπεριληφθούν και οι οφειλές ΦΠΑ στον μηχανισμό. Οι τράπεζες από την πλευρά τους, έχουν εισηγηθεί την αύξηση του κατώτατου ορίου συνολικού χρέους που θα τίθεται προς ρύθμιση.
Οι επόμενες ημέρες είναι κρίσιμες για την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι όλα τα εκκρεμή ζητήματα θα έχουν κλείσει μέσα στην επόμενη εβδομάδα, έτσι ώστε να μην υπάρξουν νέες καθυστερήσεις και να φτάσουμε στην ψήφιση του νόμου.
Σε ότι αφορά τη νομική κάλυψη για τα στελέχη που θα υπογράφουν τις αναδιαρθρώσεις δανείων, η σχετική διάταξη δεν υπάρχει στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, ωστόσο αναμένεται να συμπεριληφθεί σε άλλο νομοσχέδιο. Μένει να δούμε αν το πλαίσιο κάλυψης από ποινικές ευθύνες θα ικανοποιήσει τις τράπεζες.
Ένα από τα βασικά σημεία του κειμένου αφορά στα κριτήρια επιλεξιμότητας, καθώς δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι εταιρείες με συνολικό χρέος προς ρύθμιση άνω των 20.000 ευρώ, οι οποίες θα πρέπει να εμφανίζουν θετικό αποτέλεσμα προ φόρων τουλάχιστον σε μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις.
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν ότι ο νόμος αποτελεί ένα πολύ βασικό κομμάτι για τη διευθέτηση οφειλών, ωστόσο, χαρακτηρίζουν το νόμο «επιλεκτικό». Και αυτό γιατί υποστηρίζουν ότι χιλιάδες επιχειρήσεις δεν θα καταφέρουν να αξιοποιήσουν τον μηχανισμό διευθέτησης οφειλών καθώς μέσα στην κρίση έχουν εμφανίσει διαδοχικές χρήσεις με ζημιές. Προσθέτουν δε, ότι οι προϋποθέσεις υπαγωγής είναι ιδιαίτερα αυστηρές αλλά και ο... όγκος των απαιτούμενων εγγράφων μεγάλος, αν και αυτό είναι το λιγότερο που ενδιαφέρει αυτή τη στιγμή του οφειλέτες.
Σημειώνεται πως το «παράθυρο» που αναμένεται να ανοίξει με την ψήφιση του νόμου, μέσα στο προσεχές διάστημα, θα παραμείνει ανοικτό μέχρι το τέλος του 2018. Αυτό σημαίνει ότι μία επιχείρηση που θα εμφανίσει θετικό αποτέλεσμα το 2017 (ενώ είχε αρνητικές χρήσεις τα προηγούμενα χρόνια) θα έχει τη δυνατότητα να ρυθμίσει τις οφειλές της μέσα στο 2018.
Η «βιώσιμη» λύση θα επιβάλλεται στη μειοψηφία όταν θα υπάρχει η συναίνεση της πλειοψηφίας (60%) των πιστωτών. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούν να υπαχθούν οφειλές που γεννήθηκαν μετά την 31/12/2016. Μια επιχείρηση δεν μπορεί να υπαχθεί στο Νόμο αν το 85% των συνολικών οφειλών της ανήκει σε έναν πιστωτή. Μπορούν να υποβάλλουν κοινή αίτηση περισσότεροι του ενός οφειλέτες, εφόσον είναι συνοφειλέτες ή νομικά πρόσωπα που έχουν σχέση μητρικής - θυγατρικής ή συντάσσουν ενοποιημένες χρηματοοικονομικές καταστάσεις.
Προϋποθέσεις
Στο Νόμο μπορούν να υπαχθούν οι επιχειρήσεις που πληρούν μια από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
- έχουν οφειλές από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα με καθυστέρηση τουλάχιστον 3 μηνών, κατά την 31/12/2016
- έχουν οφειλές από δάνειο ή άλλη αιτία σε τράπεζα που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016
- έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις Εφορίες
- έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές προς φορείς κοινωνικής ασφάλισης
- έχουν εκδώσει επιταγές που σφραγίστηκαν
- έχουν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις εις βάρος τους, λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων από τρίτους (π.χ. προμηθευτές κλπ)
Κριτήρια επιλεξιμότητας
«Θετικά αποτελέσματα» σε τουλάχιστον μία από τις τρεις τελευταίες χρήσεις θα πρέπει να έχει ο οφειλέτης για να μπει στον εξωδικαστικό συμβιβασμό. Πιο αναλυτικά:
1.Ο οφειλέτης που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 4308/2014 (Α' 251) κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών του παρόντος νόμου, εφόσον έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων σε μία (1) τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις (3) χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4.
2.Ο οφειλέτης που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 4308/2014 (Α' 251) κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών του παρόντος νόμου, εφόσον πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις σε μία (1) τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις (3) χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης του άρθρου 4:
(α) έχει θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, ή
(β) έχει θετική καθαρή θέση (equity).