Αναδιάρθρωση και ιδιωτικοποίηση για την αεροπορική TAP
AP
AP

Αναδιάρθρωση και ιδιωτικοποίηση για την αεροπορική TAP

Η κρατική εταιρεία holding Parpublica της Πορτογαλίας προσέλαβε δύο ανεξάρτητους εκτιμητές, την Ernst & Young και την πορτογαλική τράπεζα Banco Finantia, για να αποτιμήσουν την αξία του κρατικού αερομεταφορέα ΤΑΡ πριν από το εγχείρημα ιδιωτικοποίησης του.

Η ΤΑΡ βρίσκεται σε πρόγραμμα αναδιάρθρωσης που αποτελεί μέρος του πακέτου διάσωσης αξίας 3,2 δισ. ευρώ που έχουν εγκρίνει οι Βρυξέλλες. Το πλάνο αναδιάρθρωσης περιλαμβάνει τη συρρίκνωση του στόλου της, χιλιάδες απολύσεων και μειώσεις αποδοχών για τους περισσότερους εργαζόμενους της εταιρείας.

Η κυβέρνηση της Πορτογαλίας στοχεύει να ξεκινήσει την πώληση τον Ιούλιο και ο σχεδιασμός της είναι να διατηρήσει μια στρατηγική συμμετοχή στην αεροπορική εταιρεία.

Τουλάχιστον τρεις μεγάλοι παίκτες στον χώρο των αερομεταφορών - η ΙΑG, μητρική της British Airways, η Lufthansa και ο όμιλος Air France, KLM - έχουν δείξει ενδιαφέρον για την ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ που ενδεχομένως να ξεκινήσει και αυτόν το μήνα. Η ΙΑG κατέχει ήδη την ισπανική αεροπορική εταιρεία Iberia.

Σύμφωνα με τον Πορτογάλο υπουργό υποδομών Joao Galamba, η διατήρηση του αεροδρομίου της Λισαβόνας ως κόμβου καθώς και του στρατηγικού ρόλου του κράτους στην ΤΑΡ θα είναι όροι-κλειδιά στην ιδιωτικοποίηση και θα παίξουν μεγαλύτερο ρόλο από το τίμημα της πώλησης.

Η ΤΑΡ είναι σημαντική για την Πορτογαλία γιατί από τον κόμβο της Λισαβόνας μεταφέρει το μεγαλύτερο κομμάτι των επισκεπτών στην χώρα, ενισχύοντας την ανάκαμψη του τουρισμού. 

Η κυβέρνηση δεν συζητά την πλήρη ιδιωτικοποίηση της ΤΑΡ, δηλαδή την πώληση του 100%. Επιθυμεί μια στρατηγική συμμετοχή στην ΤΑΡ γιατί οι πτήσεις της συνδέουν την παγκόσμια διασπορά των Πορτογάλων και είναι το μεγαλύτερο υπερατλαντικό δίκτυο που εξυπηρετεί την αγορά της Βραζιλίας, τις ηφαιστειογενείς νήσους Αζόρες και τη Μαδέρα, ομάδα νήσων στον Ατλαντικό ωκεανό που ανήκουν στην Πορτογαλία.
 
Στο πρώτο τρίμηνο φέτος, η ΤΑΡ μείωσε τις ζημιές της πάνω από το ήμισυ στα 57,4 εκατ. ευρώ καθώς ο όγκος των επιβατών που μετέφερε ξεπέρασε τα προ-πανδημίας επίπεδα.

Τον Ιούνιο, η απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού στη ζημιογόνο ITA Airways της Ιταλίας έδωσε νέα δυναμική στο κύμα συγκεντρωτισμού στην αεροπορική αγορά της Ευρώπης με τους αναλυτές να αναμένουν απορροφήσεις και άλλων μεσαίου μεγέθους εταιρειών.

Η επιχειρηματική κίνηση της Lufthansa θα κριθεί από το αν πετύχει να γυρίσει την ΙΤΑ, τη διάδοχο της Alitalia, κερδοφόρα τα επόμενα χρόνια. Ανοιξε πάντως το δρόμο για νέες κινήσεις από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να εξαγοράσουν εθνικούς αερομεταφορείς που έχουν χτυπηθεί από τον ανταγωνισμό.

Εταιρείες όπως η ΤΑΡ της Πορτογαλίας που διασώθηκε από την κυβέρνηση την περίοδο της πανδημίας και η σκανδιναβική SAS που προσπαθεί να εξέλθει από πτώχευση έχουν ταλαιπωρηθεί από τον ανταγωνισμό αερομεταφορέων χαμηλού κόστους, όπως τη Ryanair και τη Wizz Air.