Αποπληθωρισμό για 37ο διαδοχικό μήνα εμφάνισε η ελληνική οικονομία το Μάρτιο.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, μείωση 1,5% προκύπτει από τη σύγκριση του Γενικού ?είκτη Τιµών Καταναλωτή (Γ?ΤΚ) του µηνός Μαρτίου 2016, προς τον αντίστοιχο ?είκτη του Μαρτίου 2015, έναντι µείωσης 2,1%, που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014.
Ο Γενικός ?είκτης κατά τον µήνα Μάρτιο 2016 σε σύγκριση µε τον Φεβρουάριο 2016, παρουσίασε αύξηση 1,3%, έναντι αύξησης 2,4%, που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Παράλληλα, ο µέσος ?είκτης του δωδεκαµήνου Απριλίου 2015 – Μαρτίου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο ?είκτη του δωδεκαµήνου Απριλίου 2014 – Μαρτίου 2015 παρουσίασε µείωση 1,4%, έναντι µείωσης 1,6%, που σηµειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούµενο δωδεκάµηνο.
Ανάλυση µεταβολών ?είκτη Τιµών Καταναλωτή µηνός Μαρτίου 2016
I. Σύγκριση Μαρτίου 2016 µε Φεβρουάριο 2016
Η αύξηση του Γενικού ?είκτη Τιµών Καταναλωτή κατά 1,3% τον µήνα Μάρτιο 2016 σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο ?είκτη του Φεβρουαρίου 2016, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές των δεικτών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 22,6% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω επαναφοράς µέρους των τιµών των ειδών ένδυσης και υπόδησης στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειµερινές εκπτώσεις.
β) Κατά 0,4% της οµάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στο πετρέλαιο θέρµανσης.
γ) Κατά 2,3% της οµάδας «?ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιµών στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειµερινές εκπτώσεις.
δ) Κατά 1,1% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο.
ε) Κατά 0,8% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιµών στα είδη ατοµικής φροντίδας και επαναφοράς των προσωπικών ειδών στα επίπεδα πριν από τις γενικές χειµερινές εκπτώσεις.
2. Από τις µειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,4% της οµάδας «?ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στο αρνί και κατσίκι, νωπά ψάρια, νωπά φρούτα και στα νωπά λαχανικά. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στο ελαιόλαδο.
β) Κατά 0,3% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω µείωσης των τιµών στα αλκοολούχα ποτά (µη σερβιριζόµενα).
ΙΙ. Σύγκριση Μαρτίου 2016 µε Μάρτιο 2015
Η µείωση του Γενικού ?είκτη Τιµών Καταναλωτή κατά 1,5% τον µήνα Μάρτιο 2016 σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο ?είκτη του Μαρτίου 2015, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές:
1. Από τις µειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,4% της οµάδας «?ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, χοιρινό, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, γιαούρτι και στα τυριά. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιµών στο ψωµί και δηµητριακά, µοσχάρι, ψάρια γενικά, έλαια και λίπη, αποξηραµένα φρούτα και ξηροί καρποί, πατάτες, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιµα και στον καφέ-κακάο-τσάι.
β) Κατά 5,2% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω µείωσης των τιµών των ειδών ένδυσης και υπόδησης.
γ) Κατά 4,9% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα ενοίκια κατοικιών, πετρέλαιο θέρµανσης, φυσικό αέριο και στον ηλεκτρισµό. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα στερεά καύσιµα.
δ) Κατά 1,2% της οµάδας «?ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης.
ε) Κατά 4,9% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως στις τιµές αγοράς αυτοκινήτων, καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη), πετρέλαιο κίνησης, άλλα καύσιµα, συντήρηση και επισκευή εξοπλισµού προσωπικής µεταφοράς και στις συνδυασµένες µεταφορές επιβατών. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο, οδικές µεταφορές επιβατών και στις εγκαταστάσεις διοδίων και παρκόµετρων.
στ) Κατά 2,0% της οµάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισµό-υπολογιστές, είδη για παιχνίδια και αθλητισµό, παιχνίδια και χόµπι και στις εφηµερίδες-βιβλία-χαρτικά είδη.
ζ) Κατά 1,3% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
η) Κατά 2,6% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα κουρεία- κοµµωτήρια-είδη ατοµικής φροντίδας, προσωπικά είδη και στην ασφάλιση οχηµάτων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,1% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα τσιγάρα.
β) Κατά 3,6% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα φαρµακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
γ) Κατά 2,6% της οµάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
Εναρμονισμένος δείκτης
Ο Εναρµονισµένoς ?είκτης Τιµών Καταναλωτή (Εν?ΤΚ) του µηνός Μαρτίου 2016 σε σύγκριση µε τον αντίστοιχο ?είκτη του Μαρτίου 2015 παρουσίασε µείωση 0,7%, έναντι µείωσης 1,9% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2015 προς το 2014.
Ο Εν?ΤΚ κατά τον µήνα Μάρτιο 2016 σε σύγκριση µε τον Φεβρουάριο 2016 παρουσίασε αύξηση 1,1%, έναντι αύξησης 1,9% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Ο µέσος Εν?ΤΚ του δωδεκαµήνου Απριλίου 2015 – Μαρτίου 2016 σε σύγκριση προς τον ίδιο ?είκτη του δωδεκαµήνου Απριλίου 2014 – Μαρτίου 2015 παρουσίασε µείωση 0,6%, έναντι µείωσης 1,6%, που σηµειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούµενων δωδεκαµήνων.