Μεγαλώνουν οι προσδοκίες το 2016 για τις κατασκευαστικές

Μεγαλώνουν οι προσδοκίες το 2016 για τις κατασκευαστικές

Της Αντιόπης Σχοινά

Επιστροφή στα πάτρια εδάφη μπορεί να σημάνει το 2016 για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, αν οι προγραμματισμοί για τα μεγάλα έργα υποδομών δεν μείνουν στα χαρτιά και αρχίσουν να δημοπρατούνται έργα που η αγορά αναμένει εδώ και καιρό.

Μετά από μια μακρά περίοδο στασιμότητας που οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι είχαν επικεντρωθεί στην υλοποίηση υφιστάμενων συμβάσεων, αλλά και στην ενίσχυση των δραστηριοτήτων τους σε ξένες αγορές, με βασικές αυτές της Μέσης Ανατολής και των Βαλκανίων, φαίνεται πως πλέον μπορούν να στραφούν και στα εσωτερικά.

Τα έργα που περιμένουν

Μεγάλα έργα τα οποία αναμένονταν εδώ και χρόνια, όπως το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το αεροδρόμιο στο Καστέλι, η Σιδηροδρομική Εγνατία, ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, τα μεγάλα ΣΔΙΤ, η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας - Περάματος, ο οδικός άξονας Πάτρας - Πύργου και η αξιοποίηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.

Είναι σαφές ότι μπορεί η νέα χρονιά να αποτελέσει εφαλτήριο για την έναρξη αυτών των έργων ωστόσο, τα περισσότερα από αυτά θα χρειαστούν ωρίμανση και σίγουρα αρκετό χρόνο αποπεράτωσης. Σε κάθε περίπτωση πάντως ο προϋπολογισμός αυτών των έργων είναι πολύ μεγάλος.

Μόνο τα δύο έργα στην Κρήτη, το αεροδρόμιο στο Καστέλι και ο ΒΟΑΚ έχουν προϋπολογισμό περί τα 3,5 δισ. ευρώ. Ειδικά το Καστέλι θεωρείται αρκετά ώριμο μιας και η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών έχει οριστεί στις 23 Φεβρουαρίου.

--- ΤΟ KΑΣΤΕΛΙ. Ξεκινάει από 850 εκατ., και μαζί με τις επιπλέον υποδομές φτάνει τα 1,5 δισ. ευρώ, «μαγνητίζοντας» όλους τους εγχώριους και πολλούς ξένους ισχυρούς ομίλους.

Σύμφωνα με το τελικό σχέδιο, η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης θα είναι 35 χρόνια και θα αφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αερολιμένα Κρήτης, που θα αναπτυχθεί σε έκταση 6.000 στρεμμάτων.

Θα περιλαμβάνει διάδρομο προσαπογειώσεων μήκους 3,2 χλμ (με δυνατότητα επέκτασης στα 3,8 χλμ και πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου), τρεις συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο συνδετήριους με το στρατιωτικό αεροδρόμιο, 400 στρ. για ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων (εμπορικά κέντρα κλπ), βιοκλιματικό κτήριο αεροσταθμού, ταινιόδρομους επιβατών, 5 σταθερές θέσεις MARS ταυτόχρονης εξυπηρέτησης 10 αεροσκαφών, 25 επιπλέον θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, σύστημα αποθήκευσης και διανομής καυσίμων με υπόγειο δίκτυο τροφοδοσίας, πύργο ελέγχου, πάρκινγκ 1.000 οχημάτων, ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης αποβλήτων κ.α.

Στη σύμβαση περιλαμβάνονται επιπλέον δύο διασυνδετήριοι οδικοί άξονες (18 χλμ και 6 χλμ) με την Χερσόνησο και τον δρόμο Hράκλειο-Aρκαλοχώρι-Bιάννος.

--- ΒΟΡΕΙΟΣ ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΚΡΗΤΗΣ. Είναι έργο μεγάλης σημαντικότητας για την Κρήτη αλλά και επείγουσα ανάγκη προκειμένου το νησί να σταματήσει να θρηνεί θύματα στον απίστευτα κακό δρόμο που διαθέτει σήμερα. Το κόστος ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ και αναζητείται φόρμουλα υλοποίησης.

--- ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ. Αποτελεί ένα τεράστιο project με κόστος που υπολογίζεται περί τα 5 δισ. ευρώ και εκτείνεται από Ηγουμενίτσα μέχρι Αλεξανδρούπολη, καλύπτοντας όλη τη Βόρεια πλευρά της χώρας,

Όσον αφορά στους μεγάλους οδικούς άξονες, δύο είναι τα χαρακτηριστικά της χρονιάς. Πρώτον θα πρέπει να επιταχυνθεί κατακόρυφα ο ρυθμός των εργασιών σε αυτούς, καθώς δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για άλλες καθυστερήσεις. Δεύτερον θα δημοπρατηθούν μικρότερα τμήματα τα οποία όμως έχουν σημαντικούς προϋπολογισμούς και συμπληρώνουν μεγάλα έργα.

Παράλληλα, αναμένεται η σημαντική επιτάχυνση των διαδικασιών για την προκήρυξη νέων έργων ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου - Ιδιωτικού Τομέα), καθώς μέσω αυτών αναμένεται να απελευθερωθεί το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων του περίφημου πακέτου Γιούνκερ, που συμφωνήθηκε πριν από λίγους μήνες με τους δανειστές.

Μετρό

Και βέβαια η χρονιά έχει μεγάλο ενδιαφέρον για το Μετρό όπως προείπαμε, καθώς από το Φθινόπωρο παρουσιάστηκε το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών για κάλυψη των αναγκών σε Μετρό για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Για τη μεν πρώτη ο σχεδιασμός περιλαμβάνει το τμήμα Άλσος Βεΐκου-Γουδή, και τα τμήματα Γουδή-Μαρούσι, Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη, Άλσος-Βεϊκου-Περισσός και Μαρούσι-Εθνική Οδός με κόστος 3,35 δισ. ευρώ.

Στη Θεσσαλονίκη έχουν ενταχθεί οι 2 μεγάλες επεκτάσεις, ο νέος κλάδος προς Ευκαρπία (Δημοκρατίας-Ευκαρπία) και η επέκταση της βασικής γραμμής από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι το Κορδελιό, με κόστος που εκτιμάται στα 900 εκατ. ευρώ.

Απουσία μεγάλων έργων το 2015

Τα στοιχεία του Πανελλήνιου Σύνδεσμου Τεχνικών Εταιρειών (ΣΑΤΕ) για το 2015 δείχνουν τη μεγάλη σημασία που μπορεί να έχει η νέα χρονιά, καθώς το 2015 αποτέλεσε ένα από τα ελάχιστα έτη κατά το οποίο απουσίασαν οι μεγάλες συμβάσεις έργων.

Ειδικότερα, όπως γνωστοποίησε, κατά τον προηγούμενο χρόνο δημοπρατήθηκαν συνολικά 200 έργα. Από αυτά, ανατέθηκαν τα 150, συνολικού προϋπολογισμού της τάξεως των 800 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στα υπόλοιπα 50 αυτά αντιμετώπισαν καθυστερήσεις και αναβολές.