Κύπρος: Τέλος στην έκτακτη εισφορά στους μισθούς

Κύπρος: Τέλος στην έκτακτη εισφορά στους μισθούς

Σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση με την ελληνική, κινείται η κυπριακή κυβέρνηση, η οποία, παρότι βρίσκεται εδώ και ένα μήνα εκτός μνημονίου, συνεχίζει τις πολιτικές περικοπής δαπανών και μείωσης φόρων και εισφορών αντί να προχωρά σε αυξήσεις στην έμμεση και άμεση φορολογία.

Όπως ανακοίνωσε χθες Πέμπτη ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης, μιλώντας από το βήμα του 53ου Ετήσιου Συνεδρίου της Παγκύπριας Συντεχνίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΑΣΥΔΥ), από την 1η Ιανουαρίου του 2017 τερματίζεται η έκτακτη εισφορά 10% στο μισθολόγιο του δημοσίου και ημικρατικού τομέα, η οποία επιβλήθηκε το 2011 λόγω της οικονομικής κρίσης.

Αναφορικά με τη μεταρρύθμιση για το κρατικό μισθολόγιο ο πρόεδρος της Κύπρου εξήγησε ότι στόχος του σχετικού νομοσχεδίου είναι ο μισθός να προσαρμόζεται ανάλογα με την οικονομική ανάπτυξη.

Ο κ. Αναστασιάδης επανέλαβε ότι μέσα από τη μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα κοινός στόχος κυβέρνησης και ΠΑΣΥΔΥ είναι η κατάργηση του πελατειακού κράτους.

Διαβεβαίωσε δε τους κρατικούς υπαλλήλους ότι δεν θα χρειάζονται κομματική ταυτότητα ή παρέμβαση κρατικών αξιωματούχων για την ανέλιξή τους στο Δημόσιο.

Προχωρώντας σε μίνι απολογισμό του έργου της κυπριακής κυβέρνησης ο πρόεδρος της Κύπρου ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι μεταξύ των πρώτων αποφάσεων που λήφθηκαν ήταν η αυστηρή δημοσιονομική πειθαρχία και ο εξορθολογισμός των δημοσίων δαπανών. «Το χρεοκοπημένο αλλά σπάταλο κράτος έπρεπε να νοικοκυρευτεί» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Προς τούτο λήφθηκαν τα ακόλουθα μέτρα, όπως είπε:

"(α) Πιστή τήρηση της απόφασης για μείωση του αριθμού των υπηρετούντων στη Δημόσια Υπηρεσία, που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωσή της κατά 4,164 υπαλλήλους.
(β) Εξορθολογισμός αναχρονιστικών επιδομάτων
(γ) Κατάργηση αφορολόγητων επιδομάτων
(δ) Έλεγχος και μείωση των υπερωριών
(ε) Εξοικονομήσεις κατά Υπουργείο από επαναδιαπραγμάτευση ενοικίων και άλλων άστοχων δαπανών.
(στ) Κατάργηση πέντε ζημιογόνων ημικρατικών οργανισμών που είχαν εξαντλήσει τον προορισμό τους, χωρίς – και θέλω να το τονίσω – χωρίς τις όποιες απολύσεις ή και με πλήρη σεβασμό στα κεκτημένα δικαιώματα των εργαζομένων.
(ζ) Επαναδιαπραγμάτευση των όρων του συστήματος παραπομπής σε ιδιωτικά νοσηλευτήρια εσωτερικού και εξωτερικού επιδοτούμενων ασθενών, χωρίς να επηρεαστεί ούτε κατά έναν ο αριθμός των επηρεαζόμενων.
(η) Επαναδιαπραγμάτευση του ρωσικού δανείου, που απέφερε σημαντικά οφέλη, αφού πέραν της επιμήκυνσης μειώθηκε κατά 2 μονάδες το δανειστικό επιτόκιο.

Τα πιο πάνω, μαζί με τις μειώσεις του μισθολογίου στον δημόσιο τομέα με βάση πάντα τις αποφάσεις του 2011 και 2012, οδήγησαν στην εξάλειψη του ελλείμματος και στον ισοσκελισμό του προϋπολογισμού.

Στα μέτρα εξυγίανσης και διαχείρισης των δημόσιων οικονομικών περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων:

(α) Η υιοθέτηση του περί της Δημοσιονομικής Ευθύνης και του Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμου.
(β) Η σύσταση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου, ενός ανεξάρτητου φορέα με εξουσίες τον προληπτικό έλεγχο και τη δημόσια αλλά έγκαιρη και αποτελεσματική παρέμβαση για την αποτροπή τυχόν δημοσιονομικού εκτροχιασμού.
(γ) Με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου διασφαλίστηκε η επάρκεια των ρευστών διαθεσίμων του κράτους προς ικανοποίηση των προβλεπομένων αναγκών και της εξυπηρέτησης του δημόσιου χρέους.
(δ) Η καθιέρωση μιας νέας αυστηρής διαδικασίας για την παραχώρηση, έλεγχο και παρακολούθηση των παρεχομένων από το κράτος εγγυήσεων με διαδικασίες που ρυθμίστηκαν και τις οποίες επιβλέπει η Γενική Ελέγκτρια.
(ε) Η βελτίωση του συστήματος προσφορών για έργα ή προμήθειες του Δημοσίου και οι αυστηρότεροι έλεγχοι που διενεργούνται. Με την εν λόγω νομοθεσία καθορίζονται αυστηρότεροι όροι διαχείρισης των πόρων, προάγοντας παράλληλα τη λογοδοσία, την υπευθυνότητα αλλά και τη διαφάνεια σε όλες τις πτυχές των δημόσιων οικονομικών.
(στ) Η προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής μέσω των ακολούθων:
Ενοποίηση του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων με το τμήμα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας.
Σύσταση Μονάδας Παρακολούθησης Μεγάλων Φορολογουμένων που συνεισφέρουν το 40% των συνολικών εσόδων. Ταυτόχρονα, μέσα από νομοθετική ρύθμιση δίνεται η δυνατότητα στο κράτος δέσμευσης και κατάσχεσης τραπεζικών λογαριασμών για επιβεβαιωμένες φορολογικές υποχρεώσεις.
Εντατικοποίηση, την ίδια ώρα, και του ελέγχου των λεγόμενων ελεύθερων επαγγελμάτων ή των αδικημάτων ή των φοροδιαφευγόντων του λεγόμενου λευκού κολάρου.
(ζ) Η αξιόπιστη διαχείριση του δημόσιου χρέους απέφερε εξοικονομήσεις ύψους €253 εκ.
(η) Ο διορισμός Επιτροπών Εσωτερικού Ελέγχου – που είναι ένα από τα μέτρα που ελήφθησαν κατά Υπουργείο – στόχο είχε την αποτελεσματική διαχείριση των δημοσίων δαπανών και εφαρμογή των κανόνων χρηστής διοίκησης.
(θ) Εξοικονομήσεις από τον τερματισμό λειτουργίας ή τη μείωση του προσωπικού σε Πρεσβείες όπου η εκπροσώπηση της Κυπριακής Δημοκρατίας επιτυγχάνεται από Πρέσβεις της Κύπρου που έχουν την έδρα τους σε γειτονικά κράτη".

«Ως αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας δημοσιονομικής εξυγίανσης, αλλά και των εξοικονομήσεων, πετύχαμε, από το 2014, το κράτος να λειτουργεί, ουσιαστικά, με ισοσκελισμένο προϋπολογισμό και με ικανοποιητικό πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,5%, χωρίς – και θέλω να το τονίσω – να επιβληθεί η οποιαδήποτε πρόσθετη φορολογία ή να υπάρξει η οποιαδήποτε μείωση μισθών συντάξεων ή ωφελημάτων» επισήμανε ο Νίκος Αναστασιάδης.

«Δεν κρυφτήκαμε πίσω από το δάχτυλό μας ούτε πίσω από την τρόικα» δήλωσε στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και την εκπομπή «Ιστορίες» ο υπουργός Οικονομικών της Κυπριακής Δημοκρατίας Χάρης Γεωργιάδης. «Το λάθος ήταν ότι δεν μπήκε η Κύπρος σε πρόγραμμα στήριξης την ώρα που έπρεπε», ανέφερε μάλιστα ο κ. Γεωργιάδης, ενώ διευκρίνισε ωστόσο ότι ήταν «κατάντια που χρειαζόμασταν τα δεκανίκια της τρόικα».


ΠΗΓΗ: skai.gr