Του Γιώργου Φιντικάκη
Κλείστε την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διαμηνύουν στον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών οι Βρυξέλλες, προκειμένου να κλείσει και ο φάκελος με τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις ύψους 750 εκατ. ευρώ, που βαρύνουν την εταιρεία.
Τρεις μήνες μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού και η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στους Ιταλικούς Σιδηροδρόμους δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Η υπόθεση βρίσκεται εδώ και καιρό κολλημένη για τον προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, παρ' ότι η δεσμευτική προσφορά των Ιταλών (45 εκατ. ευρώ) έχει γίνει αποδεκτή από τις 14 Ιουλίου. Όσο όμως καθυστερεί η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τόσο θα καθυστερεί η υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών, μαζί και η διαγραφή των 750 εκατ. ευρώ.
Σαν φυσικό επακόλουθο των παραπάνω, πριν από μερικές ημέρες η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν απέστειλε πολυσέλιδη επιστολή στον αρμόδιο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, ζητώντας αναλυτική ενημέρωση αφενός για την πορεία της ιδιωτικοποίησης αφετέρου για την υπόθεση των παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Συγκεκριμένα, με την επιστολή οι Βρυξέλλες ρωτούν μεταξύ άλλων πότε ακριβώς θα εγκρίνει την ιδιωτικοποίηση το Ελεγκτικό Συνέδριο, και ζητούν ένα πλάνο με τα επόμενα βήματα προκειμένου να κλείσει το ντιλ, που να περιλαμβάνει και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα υπογραφής της συμφωνίας αγοραπωλησίας μετοχών (SPA).
Πέντε εκκρεμότητες
Στη συνέχεια η Κομισιόν υπενθυμίζει στο αρμόδιο υπουργείο τα βασικά σημεία του φακέλου των κρατικών ενισχύσεων που βαρύνουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ρωτώντας αν κάτι έχει αλλάξει. Τα θέματα που θίγει ειδικότερα η επιστολή αφορούν :
- Τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ που έχουν συσσωρευτεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για την περίοδο 2007-2010, ποσό που θεωρείται παράνομη κρατική ενίσχυση. Το ποσό σήμερα μαζί με τις προσαυξήσεις ανέρχεται σε 750 εκατ. ευρώ.
- Τις μετατάξεις 620 υπαλλήλων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες, ύψους 120 εκατ. ευρώ.
- Τις δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου που έκανε το Δημόσιο στη ΤΡΑΙΝΟΣΕ ύψους 60 εκατ. ευρώ το 2009 και 65 εκατ. ευρώ το 2011.
- Την αποζημίωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη διεξαγωγή της υποχρεωτικής δημόσιας υπηρεσίας μεταφοράς επιβατών για τα έτη 2011-2013, ύψους 143 εκατ. ευρώ.
- Τις διεταιρικές συμβάσεις (SLA's) ανάμεσα σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ για την προμήθεια τροχαίου υλικού, τη συντήρηση, το λίζινγκ τροχαίου υλικού, την εκπαίδευση προσωπικού, την ενοικίαση γραφείων, κ.ο.κ.
Στην επιστολή της, η Κομισιόν ζητά να ενημερωθεί αν έχει αλλάξει κάτι σε σχέση με τα παραπάνω, και αν ισχύει κάτι τέτοιο, τότε απαιτεί από την κυβέρνηση αναλυτική τεκμηρίωση.
Επίσης σαφές είναι από την επιστολή ότι μόλις η ελληνική πλευρά απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματα, τότε η Κομισιόν θα προχωρήσει στο οριστικό κλείσιμο του φακέλου των 750 εκατ. ευρώ.
Άλλωστε αμέσως μόλις το Ελεγκτικό Συνέδριο δώσει το "οκ", κυβερνητικά στελέχη πρόκειται να μεταβούν στις Βρυξέλλες προκειμένου και να κλείσει ο φάκελος. Αν ωστόσο η Κομισιόν δεν ανάψει το τελικό πράσινο φως για την διαγραφή των κρατικών ενισχύσεων, τότε όπως είναι λογικό, δεν θα προχωρήσει και το ντιλ με τους Ιταλούς..
Θυμίζουμε ότι η ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane ήταν η μόνη εταιρεία που τον Ιούλιο υπέβαλε δεσμευτική προσφορά για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ουδείς ωστόσο γνωρίζει ποια εταιρεία τελικώς θα ελέγχει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η ελληνική εταιρεία είναι πιθανό να αλλάξει και πάλι ιδιοκτήτη καθώς η ιταλική κυβέρνηση εξετάζει τη διαδικασία πώλησης της Ferrovie Dello Stato Italiane.