Του Γιώργου Φιντικάκη
Δεκαπέντε περίπου αντλίες πρατηρίων στις εκατό κλέβουν, έναντι μόλις τεσσάρων στα εκατό, που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό πριν από μια τετραετία.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα έρευνας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου που παρουσιάστηκε σήμερα για τις παράνομες πρακτικές στην αγορά καυσίμων, απ'' όπου προκύπτει ότι οι προβληματικές παραδόσεις είναι εστιασμένες στα πρατήρια με χαμηλές τιμές.
Στην έρευνα που διεξήχθη στην Αττική για το διάστημα από 22 Αυγούστου έως και 3 Οκτωβρίου, συλλέχθηκαν 150 δείγματα από ισάριθμα πρατήρια, προκειμένου το Πολυτεχνείο να συγκρίνει τις ποσότητες που ζητήθηκαν με εκείνες που παραλήφθηκαν. Το αποτέλεσμα έδειξε ότι το 85,5% των παραδόσεων ήταν αποδεκτές, ενώ το 14,5% προβληματικές. Μάλιστα εξ αυτών των τελευταίων προβληματικών παραδόσεων, οι αποκλίσεις από την αναμενόμενη ποσότητα έφτασαν μέχρι και το 9,5%. Όσο για το που εντοπίστηκαν οι μεγαλύτερες αποκλίσεις, η έρευνα έδειξε ότι αφορούσε κυρίως τα πρατήρια με τις χαμηλότερες τιμές πώλησης.
Έχει ενδιαφέρον ότι όλες οι περίεργες αυτές αποκλίσεις καταγράφονται από τα συστήματα εισροών- εκροών, τα οποία και έχουν εγκατασταθεί στα περισσότερα σημεία διακίνησης. Ωστόσο το σύστημα εισροών- εκροών παρ'' ότι έχει εγκατασταθεί στο 99% των πρατηρίων, στην πράξη δεν λειτουργεί, όπως είπε ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπορίας Εταιρειών Πετρελαιοειδών. Τα στοιχεία που αποστέλλουν οι πρατηριούχοι δεν τυγχάνουν επεξεργασίας, ούτε αξιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπ. Οικονομικών, ενώ δεν έχουν πιστοποιηθεί και τα λογισμικά των συστημάτων.
Στην ουσία, όλος ο μέχρι σήμερα σχεδιασμός για την πάταξη του λαθρεμπορίου παραμένει γράμμα κενό περιεχομένου. Έπειτα από ψήφιση πάμπολλων νόμων, σύσταση αναρίθμητων επιτροπών, και έκδοση υπουργικών αποφάσεων, η εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου χωλαίνει, αφού:
- Τα στοιχεία από το σύστημα εισροών εκροών που στέλνουν τα πρατήρια δεν αξιοποιούνται.
- Το σύστημα δεν λειτουργεί στις φορολογικές αποθήκες αν και έχει εγκατασταθεί από το Μάιο του 2016.
- Εκκρεμούν οι αποφάσεις για τους σταθμούς αεροπορικών καυσίμων καθώς η ισχύουσα απόφαση είναι ανεφάρμοστη.
- Εκκρεμεί η έκδοση ΚΥΑ για μαρίνες, εργοτάξια, χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων ΚΤΕΛ και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, όπως επίσης για τις προδιαγραφές και τη διαδικασία εγκατάστασης GPS στα βυτιοφόρα.
Συνολικά σύμφωνα με τον κ. Αληγιζάκη οι απώλειες εσόδων από το λαθρεμπόριο καυσίμων εκτιμώνται σε 250-300 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Σύμφωνα με άλλη έρευνα που παρουσιάστηκε στην ίδια εκδήλωση, αυτή του ΙΟΒΕ, προκύπτει ότι οι αυξήσεις της φορολογίας στα καύσιμα θα οδηγήσουν σε άνοδο των τιμών, μείωση της κατανάλωσης και των εσόδων του Δημοσίου. Σαν αποτέλεσμα θεωρείται βέβαιο ότι δεν θα επιτευχθούν οι στόχοι του προϋπολογισμού, ενώ οι επιπτώσεις θα είναι ακόμη δυσμενέστερες εφόσον συνυπολογιστεί η αύξηση του λαθρεμπορίου και η μείωση της οικονομικής δραστηριότητας.
Διαβάστε ακόμα:
- ΙΟΒΕ: Πριμ στο λαθρεμπόριο φέρνουν οι νέοι φόροι στα καύσιμα