Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Μπορεί να μην έχει το μέγεθος της Air China, είναι όμως μια (σχετικά) νέα και ταχύτατα αναπτυσσόμενη εταιρεία αεροπορική εταιρεία η οποία πρόσφατα παρέλαβε τα υπερσύγχρονα Boeing 787-9 Dreamliner ξεκινώντας την επέκτασή της από το περιφερειακό επίπεδο στις αγορές της Ευρώπη. Ο λόγος για την Juneyao Airlines που από τον Ιούλιο του 2020 ξεκινά την απευθείας αεροπορική σύνδεση της Αθήνας με τη Σαγκάη, σε ένα δρομολόγιο που ίσως αποδειχθεί δυναμικότερο και απ'' αυτό του Πεκίνου.
Η συμφωνία για το δρομολόγιο κλείστηκε στο πλαίσιο της επίσκεψης του πρωθυπουργού στην Κίνα (σε συνάντηση του προέδρου της Juneyao, Zeal Hong Laing με τον γενικό γραμματέα Τουρισμού Κωνσταντίνο Λούλη και τον γενικό πρόξενο στη Σανγκάη, Βασίλη Κονιάκο) και το νέο δρομολόγιο έχει ήδη ανακοινωθεί ως «planned» από την εταιρεία.
Η Juneyao διαθέτει ένα στόλο 73 αεροσκαφών κυρίως Airbus της οικογένειας των Α320 και μέχρι πρότινος εξυπηρετούσε την περιφερειακή αγορά. Όλα αυτά όμως άλλαξαν από πέρυσι όταν η εταιρεία άρχισε να παραλαμβάνει τα νέα Β787 (θα αποκτήσει συνολικά 10) με τα οποία μπορεί να εξυπηρετήσει μακρινούς (long haul) προορισμούς. Έτσι στα δρομολόγιά της προστέθηκε η Μελβούρνη, το Κάιρο, το Ελσίνκι, ενώ ακολουθούν η Αθήνα και το Λονδίνο. Η στρατηγική ανάπτυξης της Juneyao, που ιδρύθηκε το 2005 και είναι μέλος της Star Alliance, έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα με την αεροπορική να ανακοινώνει κέρδη της τάξης των 116 εκατ. Δολαρίων στην τελευταία χρήση.
Κύκλοι του τουριστικού κλάδου, σημειώνουν ότι αν η διαμόρφωση ενός δρομολογίου μεταξύ πρωτευουσών (όπως το Αθήνα – Πεκίνο που ξεκίνησε το 2017 από την Air China) θέτει τις βάσεις για ουσιαστικές σχέσεις μεταξύ δύο χωρών, η επέκτασή του με ένα δεύτερο, και μάλιστα μεταξύ δύο ιδιαίτερα δημοφιλών προορισμών εμπεδώνει περαιτέρω τις σχέσεις αυτές και δείχνει την ουσιαστική τους προοπτική. Ειδικότερα, για τη Σανγκάη, οι ίδιοι κύκλοι σημείωναν ότι το δρομολόγιο αυτό μπορεί να αποδειχθεί πιο δημοφιλές απ΄αυτό του Πεκίνου. Και αυτό καθώς η Σανγκάη είναι ένα από τα ισχυρότερα οικονομικά κέντρα του κόσμου, σε συνδυασμό με υψηλή τουριστική κίνηση. Παράλληλα, το νέο δρομολόγιο καθιστά την Αθήνα μία από τις πόλεις της Εγγύς Ανατολής με απευθείας σύνδεση με τη Σανγκάη, γεγονός που ενισχύει και το ρόλο του αεροδρομίου «Ελ.Βενιζέλος» ως hub προς τον προορισμό αυτό. Κάτι που βέβαια ισχύει από το 2017 και για το Πεκίνο.
Η συμφωνία έρχεται στο πλαίσιο του Μνημονίου κατανόησης μεταξύ της Ελλάδας και της Κίνας, το οποίο προβλέπει μεταξύ των άλλων την αύξηση του αριθμού των τακτικών δρομολογίων εκατέρωθεν σε 35 μηνιαίως από 14 που είναι σήμερα. Στο ίδιο πλαίσιο η Air China ανακοίνωσε πριν μερικές ημέρες ότι θα διατηρήσει και για τη χειμερινή περίοδο τα τρία δρομολόγια της σύνδεσης Αθηνών Πεκίνου, ενώ προτίθεται να τα αυξήσει την θερινή σαιζόν του 2020.
Όλη αυτή η αεροπορική κινητικότητα έχει ήδη βάλει την Κίνα στους 20 μεγαλύτερους «πελάτες» του διεθνούς αερολιμένα της Αθήνας, και συγκεκριμένα στην 16η θέση σύμφωνα με τα στοιχεία εννεαμήνου 2019. Χάρη στις πτήσεις της Air China, η συνολική επιβατική κίνηση από την κινέζικη αγορά προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» αυξήθηκε κατά 65%, το 2018, ενώ ο αριθμός των επιβατών που ήρθαν με απευθείας πτήση υπερτριπλασιάσθηκε μέσα σε ένα χρόνο. Από 19.413 τον Σεπτέμβριο του 2017 σε 50.369 το 2018 (ποσοστιαία αύξηση περίπου 365%). Με την προσθήκη του δρομολογίου της Juneyao, οι αριθμοί αυτοί αναμένεται να διπλασιαστούν μέχρι το 2021.
Η αεροπορική σύνδεση με τη Σανγκάης θα ενισχύσει συνολικά τη ροή τουριστών από την Κίνα προς την Ελλάδα, που το 2018 ανήλθε σε 125.000 επισκέπτες. Στόχος είναι τα επόμενα χρόνια ο αριθμός αυτός να τετραπλασιαστεί, φτάνοντας τους 500.000. Σε δεύτερο χρόνο ο ελληνικός στόχος «τοποθετείται» στην προσέλκυση του 1% των Κινέζων που ταξιδεύουν στο εξωτερικό.