Του Απόστολου Σκουμπούρη
Καταγράφοντας ένα εκπληκτικό σερί σχεδόν είκοσι χρήσεων διαρκούς ανάπτυξης και... παραγωγής τζίρου, κερδών και ταμιακών ροών, η Jumbo αποτελεί μια αξιοσημείωτη περίπτωση για τα εγχώρια επιχειρηματικά δρώμενα, τουλάχιστον από πλευράς χρηματοοικονομικών επιδόσεων, αλλά και χρηματιστηριακής παρουσίας.
Παράλληλα, ανακοινώνοντας καθαρά κέρδη 162,87 εκατ. ευρώ στο σύνολο της οικονομικής χρήσης του 2018-2019 (1 Ιουλίου 2018 – 30 Ιουνίου 2019), κατατάσσεται μέσα στις πιο κερδοφόρες ελληνικές επιχειρήσεις, εισηγμένων και μη, ασχέτως κλάδου.
Η χρηματοοικονομική πορεία του ομίλου αντανακλάται και στην πορεία της μετοχής, η οποία είναι και η μοναδική που εξακολουθεί να βρίσκεται υψηλότερα από τα επίπεδα που διαπραγματεύονταν στη... φούσκα του ''99! Το 2019 η μετοχή ενισχύεται σε ποσοστό 36%, ευρισκόμενη στα 17,48 ευρώ, απέχοντας μόλις 1,32 ευρώ από το ιστορικό υψηλό των 18,80 ευρώ που βρέθηκε στις 5 Ιουλίου 2019, ήτοι πριν από τρεισήμισι μήνες
Έχοντας εισαχθεί στο χρηματιστήριο στις 19 Ιουνίου 1997, ως μια μικρή εμπορική εταιρεία με το όνομα... Babyland, είναι από τις περιπτώσεις των επιχειρήσεων που χρησιμοποίησαν την είσοδό τους στην κεφαλαιαγορά για περαιτέρω ανάπτυξη. Παράλληλα, είναι και ένας όμιλος που προσαρμόζεται στην εξέλιξη των καιρών, αναδιατάσσοντας μερικώς το δίκτυό του, αλλάζοντας το μείγμα των εμπορευμάτων του, με το βλέμμα στην επαρχία, αλλά και ισχυρό άνοιγμα στο εξωτερικό.
Βρίσκεται στην 8η θέση των κεφαλαιοποιήσεων του Χ.Α. με αποτίμηση 2,37 δισ. ευρώ, πίσω από κολοσσούς όπως Coca Cola HBC, OTE, Eurobank, ΟΠΑΠ, Alpha Bank, ΕΛΠΕ και Εθνική, ενώ έχει υποσκελίσει ομίλους του μεγέθους των Motor Oil, Titan, Μυτιληναίος, Viohalco κ.α. Παράλληλα, όλη την τελευταία 15ετία έχει από τις πιο συνεπείς μερισματικές πολιτικές.
Από καθαρό παιχνιδάδικο σε... hypermarket
Η αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων στη χώρα, η οικονομική κρίση αλλά και η υπογεννητικότητα, έχει οδηγήσει σε μερικό μετασχηματισμό του επιχειρηματικού μοντέλου της Jumbo, το οποίο προσαρμόζεται στις νέες απαιτήσεις των καιρών, κάτι που αντανακλάται και στην αναδιαμόρφωση του δικτύου καταστημάτων.
Ο όμιλος ξεκίνησε πριν από τρεις και πλέον δεκαετίες ως ένα αμιγώς... παιχνιδάδικο, όμως έχει μετεξελιχθεί σε ένα μοντέλο hypermarket, που εμπεριέχει πλέον πολλά χρηστικά προϊόντα για μεγάλους, είδη σπιτιού κ.α., διευρύνοντας πλέον το target group των πελατών του και στις μεγαλύτερες ηλικίες.
Η φιλοσοφία του επικεφαλής του ομίλου Απόστολου Βακάκη, είναι ότι οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν, τα παιδιά μπαίνουν πολύ νωρίς στα ακριβά παιχνίδια τεχνολογίας (Nintendo, κινητά, tablets), ενώ η ενασχόληση με τα... παραδοσιακά – φθηνά – παιχνίδια φθίνει. Αυτό το... κενό, η εταιρεία το καλύπτει με το άνοιγμα στις μεγαλύτερες ηλικίες, βάζοντας στα καταστήματα όλων των ηλικιών καταναλωτές.
Έτσι, στη χώρα μας, αφενός γίνεται μερική αναδιάταξη δικτύου, δεδομένου ότι κάποια καταστήματα είχαν ανοίξει πριν πολλά χρόνια ως καθαρά «παιχνιδάδικα» και δεν πληρούν προϋποθέσεις του τωρινού εκτοπίσματος αλλά και των αναγκών της επιχείρησης, και αφετέρου αναζητούνται περιοχές για νέα καταστήματα, κυρίως στην επαρχία.
Από εκεί και πέρα, ο όμιλος έχει σταθερά το βλέμμα του στα Βαλκάνια και γενικότερα στην (κοντινή) Ευρώπη, όπου αναζητά συμφέρουσες και συμβατές με το προφίλ του ευκαιρίες εισόδου, χωρίς να αμελεί την Ελλάδα, η οποία παραμένει ναυαρχίδα των εργασιών του. Κεντρική στόχευση είναι η αγορά της Ρουμανίας, όπου εντός της προσεχούς τριετίας το πλάνο κάνει λόγο για είκοσι καταστήματα και δευτερευόντως η αγορά της Βουλγαρίας.
Αποτελέσματα και αλλαγή στη μερισματική πολιτική
Στη χρήση που έληξε στις 30 Ιουνίου 2019, ο όμιλος είχε πωλήσεις 812,18 εκατ. ευρώ, ενισχυμένες κατά 7,82% συγκριτικά με τα 753,3 εκατ. ευρώ που ήταν ο τζίρος της προηγούμενης οικονομικής χρήσης (2017-2018). Όπως προαναφέρθηκε τα κέρδη ανήλθαν σε 162,87 εκατ. ευρώ από 151,10 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, παρουσιάζοντας αύξηση 7,79%, ενώ το μεικτό κέρδος ανήλθε σε 423,85 εκατ. ευρώ από 395,15 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη οικονομική χρήση.
Τα Κέρδη προ Φόρων Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν σε 238,18 εκατ. ευρώ έναντι 223,59 εκατ. ευρώ το προηγούμενο 12μηνο. Τα καθαρά ταμειακά διαθέσιμα διαμορφώθηκαν στα 307,70 εκατ. ευρώ, κάτι που επιτρέπει στη διοίκηση να εισηγηθεί στην επόμενη γ.σ. της 6ης Νοεμβρίου, τη διανομή συνολικού μερίσματος 0,47 ευρώ (μεικτό) ανά μετοχή από 0,39 ευρώ πέρυσι.
Η διοίκηση αποφάσισε να αλλάξει η μερισματική πολιτική, με την αύξηση κατά 20% του σχετικού κονδυλίου όχι μόνο για φέτος αλλά και για τα επόμενα δύο χρόνια, ως ελάχιστη ανταπόδοση του ομίλου προς τους μετόχους για την σταθερή εμπιστοσύνη που επιδεικνύουν τα χρόνια της κρίσης.
Νέες επενδύσεις με το βλέμμα στα Βαλκάνια
Αυτή τη στιγμή ο όμιλος αριθμοί 79 καταστήματα, με τα 52 να βρίσκονται στην Ελλάδα, 5 στην Κύπρο, 9 στη Βουλγαρία και 13 στη Ρουμανία, ενώ διαθέτει και το ηλεκτρονικό κατάστημα www.e-jumbo.gr στην Ελλάδα.
Επίσης, μέσω συνεργασιών, έχει παρουσία με 23 καταστήματα που φέρουν το σήμα της Jumbo, σε 5 χώρες (Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία και Βοσνία), ενώ το Σεπτέμβριο ξεκίνησε τη λειτουργία του πρώτου καταστήματος συνεργάτη στο Μαυροβούνιο.
Τον προσεχή Νοέμβριο στην αγορά της Ρουμανίας θα λειτουργήσει το νέο ιδιόκτητο υπερ-κατάστημα στην πόλη Brasov (14.000 τ.μ.). Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι έως το τέλος του Δεκεμβρίου 2020, στο δίκτυο καταστημάτων θα προστεθεί ένα νέο κατάστημα στην Ελλάδα (9.000 τ.μ. περίπου) και ένα νέο υπερ- κατάστημα στην Λευκωσία (11.000 τ.μ. περίπου).
Επίσης θα λειτουργήσει στην Craiova, στη Ρουμανία ένα νέο ιδιόκτητο κατάστημα (12.000 τ.μ. περίπου), ενώ στο ίδιο συγκρότημα θα στεγαστούν αποθήκες και οι υπηρεσίες για την e-jumbo της Ρουμανίας (33.000 τ.μ. περίπου).
Αλλαγή εταιρικής χρήσης
Μετά από πολλά χρόνια, η διοίκηση θα προτείνει στην προσεχή τακτική γενική συνέλευση την αλλαγή της εταιρικής χρήσης, ώστε να μην «κόβει» το έτος στη μέση (λήξη τον Ιούνιο), αλλά να ταυτιστεί με το ημερολογιακό έτος, ώστε η εταιρεία να μην υστερεί σε τίποτα έναντι των υπολοίπων εισηγμένων εταιρειών ως προς την αναγγελθείσα νέα αναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης.
Αυτό σημαίνει ότι εφόσον εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση, η εταιρική χρήση θα ξεκινά τον Ιανουάριο κάθε χρόνο μέχρι τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους. Κατ' εξαίρεση, η οικονομική χρήση που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2019, θα λήξει τον Δεκέμβριο του 2019.
Στα 20 ευρώ οι τιμές στόχοι των αναλυτών
Νέο ρεκόρ καθαρών εσόδων άγγιξε για έκτη συνεχόμενη χρονιά φέτος σχολιάζει η Παντελάκης Χρηματιστηριακή, χαρακτηρίζοντας τη μετοχή ελκυστικά αποτιμημένη καθώς διαπραγματεύεται με 13,6 x το εκτιμώμενο P/E του 2020 και 8x το EV/EBITDA.
Η Παντελάκης εκτιμά ότι στο τέλος Ιουνίου 2020 η Jumbo αναμένεται να διαθέτει καθαρή ρευστότητα 350 εκατ. ευρώ, κάτι που θα της παρέχει «αέρα» και μεγάλα περιθώρια για επιπλέον μερίσματα ή επιστροφές κεφαλαίου. Οι αναλυτές της Παντελάκης διατηρούν αμετάβλητη στα 20 ευρώ ανά μετοχή την τιμή στόχο με σύσταση "overweight”.
Την ίδια σύσταση διατηρεί και η Euroxx Χρηματιστηριακή ορίζοντας την τιμή – στόχο στα 19,60 ευρώ. Οι αναλυτές σημειώνουν πως τα αποτελέσματα του 2ου εξαμήνου ευθυγραμμίστηκαν με τις εκτιμήσεις τους, ενώ κάνουν λόγο για εντυπωσιακές λειτουργικές επιδόσεις στη ΝΑ Ευρώπη, ανάκαμψη των εγχώριων πωλήσεων και απρόσμενα χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα.