Jumbo: «Lifting» στην Αττική, άνοιγμα σε επαρχία και Βαλκάνια

Jumbo: «Lifting» στην Αττική, άνοιγμα σε επαρχία και Βαλκάνια

Του Απόστολου Σκουμπούρη

Σε μερική διαφοροποίηση του επιχειρηματικού μοντέλου της Jumbo που από «παιχνιδάδικο» για τα παιδιά μετατρέπεται σταδιακά σε «σούπερ μάρκετ» και για τους μεγάλους, οδηγεί πλέον η αλλαγή των καταναλωτικών προτύπων και η επέκταση της τεχνολογίας που αντικαθιστά τα παραδοσιακά παιχνίδια με τα tablets.

Η Jumbo προσαρμόζεται στις απαιτήσεις των καιρών και στις επιπτώσεις της κρίσης, διευρύνοντας το μείγμα των προϊόντων της και παράλληλα αναπροσαρμόζοντας τη γεωγραφία του δικτύου των καταστημάτων της.

Ο όμιλος ξεκίνησε πριν από 22 χρόνια ως ένα καθαρά «παιχνιδάδικο», όμως έχει μετεξελιχθεί σε ένα μοντέλο που εμπεριέχει πλέον πολλά χρηστικά προϊόντα για μεγάλους, είδη σπιτιού κ.α., «ανοίγοντας» πλέον το target group των πελατών του και στις μεγαλύτερες ηλικίες.

Η φιλοσοφία του ιδρυτή και επικεφαλής του ομίλου Απόστολου Βακάκη, είναι ότι οι καταναλωτικές συνήθειες αλλάζουν, τα παιδιά μπαίνουν πολύ νωρίς στα ακριβά παιχνίδια τεχνολογίας (Nitendo, κινητά, tablets), ενώ η ενασχόληση με τα... παραδοσιακά – φθηνά – παιχνίδια φθίνει. Αυτό το... κενό, η εταιρεία το καλύπτει με το άνοιγμα στις μεγαλύτερες ηλικίες, βάζοντας στα καταστήματα όλων των ηλικιών καταναλωτές.

Έτσι, στη χώρα μας, αφενός γίνεται μερική αναδιάταξη δικτύου, δεδομένου ότι κάποια καταστήματα είχαν ανοίξει πριν πολλά χρόνια ως καθαρά «παιχνιδάδικα» και δεν πληρούν προϋποθέσεις του τωρινού εκτοπίσματος αλλά και των αναγκών της επιχείρησης, και αφετέρου αναζητούνται περιοχές για νέα καταστήματα, κυρίως στην επαρχία.

Από εκεί και πέρα, ο όμιλος έχει σταθερά το βλέμμα του στα Βαλκάνια και γενικότερα στην (κοντινή) Ευρώπη, όπου αναζητά συμφέρουσες και συμβατές με το προφίλ του ευκαιρίες εισόδου, χωρίς όμως να αμελεί την Ελλάδα, όπου άλλωστε έχει και τη ναυαρχίδα των εργασιών του.

Μέσα στον προσεχή Νοέμβριο θα λειτουργήσει το νέο υπέρ-κατάστημα του ομίλου στη Βουλγαρία, το οποίο θα είναι 12.000 τ.μ. συνολικά με τα 8.000 τ.μ. χώρος πώλησης, ενώ μέχρι τα Χριστούγεννα του 2017 ο όμιλος θα έχει ανοίξει άλλα δύο υπερ-καταστήματα στη Ρουμανία.

Στην τρέχουσα οικονομική χρήση (ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2016) αναμένεται επέκταση του δικτύου καταστημάτων των συνεργατών στις χώρες που υπάρχει παρουσία, ενώ αναμένεται η επέκταση της σύμβασης εμπορικής συνεργασίας με τον ανεξάρτητο πελάτη Kid Zone Sh.p.k, και για την Βοσνία.

Μέσω Franchise o όμιλος έχει παρουσία σε καταστήματα που φέρουν το σήμα της Jumbo, σε τέσσερις χώρες (ΠΓΔΜ, Αλβανία, Κόσσοβο, Σερβία).

Το δίκτυο καταστημάτων Jumbo πλέον αυτό τον καιρό αριθμεί 71 καταστήματα. Από αυτά τα 51 βρίσκονται στην Ελλάδα, 8 στη Βουλγαρία, 7 στη Ρουμανία και 5 στην Κύπρο, ενώ διαθέτει και ένα ηλεκτρονικό κατάστημα e-Jumbo.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νέες αγορές που «ζυγίζει» η διοίκηση του ομίλου για πιθανό... μπάσιμο της Jumbo είναι οι Κροατία και Σλοβακία.

Εντυπωσιακές επιδόσεις τη 15ετία - Καθαρό ταμείο 245 εκατ. ευρώ

Με καθαρό ταμείο 245 εκατ. ευρώ και ένα εκπληκτικό σερί 15 ετών διαρκούς ανάπτυξης τζίρων και κερδοφορίας, ο όμιλος Jumbo προβάλει ως εκ των πλέον αξιοσημείωτων περιπτώσεων στο εγχώριο επιχειρείν. Παράλληλα, είναι από τις εταιρείες που χρησιμοποίησαν την είσοδό τους στο Χρηματιστήριο για περαιτέρω ανάπτυξη, έχοντας εξαιρετική – χρηματιστηριακή και επιχειρηματική -  πορεία από το 1997 όπου και εισήλθε, σε μια διάρκεια ετών όπου τόσο το Χ.Α. όσο και  ευρύτερα η ελληνική οικονομία πέρασαν δια πυρός και σιδήρου.

Πρόκειται για ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό μοντέλο που παράγει... ταμιακές ροές ασταμάτητα, αλλά και ένας όμιλος που αναδιατάσσει μερικώς το δίκτυό του, με το βλέμμα στην επαρχία, αλλά και ισχυρό άνοιγμα στο εξωτερικό.

Οι διεθνείς πωλήσεις του ομίλου στη χρήση που έλειξε τον Ιούλιο του 2016 αφορούσαν το 28,5% του συνόλου, έναντι 24,8% στην αμέσως προηγούμενη, ενώ το πρώτο τρίμηνο της (φετινής) χρήσης Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2016 «τρέχουν» με 32%!

Ελλάδα: Περιορίζεται η Αττική, στο προσκήνιο Αίγινα και Μυτιλήνη

Στην Ελλάδα έχει πλέον 51 καταστήματα από 53 έως το Γενάρη του 2016 μετά το κλείσιμο δύο παλαιών ή χωρίς πάρκινγκ και σύγχρονες δομές καταστημάτων. Έκλεισε το κατάστημα του Ταύρου, καθώς και το κατάστημα στο Σείριο στην Εθνική Οδό Αθηνών Λαμίας, ένα από τα παλαιότερα του δικτύου που όμως κρίθηκε μη αποδοτικό.

Εκεί που προσανατολίζεται ο όμιλος είναι στην αποτελεσματικότητα των καταστημάτων και ευρύτερα του δικτύου.

Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες ο όμιλος προσανατολίζεται να κλείσει επιπλέον δύο με τρία καταστήματα εντός της τρέχουσας χρήσης, τα οποία βρίσκονται στην Αττική. Πρόκειται για καταστήματα που παράγουν χαμηλό ρυθμό πωλήσεων, κάτω από το μέσο όρο του ομίλου, ή είναι καταστήματα που είχαν «στηθεί» στο παλαιότερο πλάνο του ομίλου.

Στον αντίποδα, η διοίκηση με προσοχή και σωστή προετοιμασία εξετάζει το άνοιγμα σε επαρχιακές και νησιωτικές περιοχές, με πρώτες υποψήφιες την Αίγινα και τη Μυτιλήνη που μπορούν να «σηκώσουν» κατάστημα Jumbo.

Εξαιρετικό το momentum στη Βουλγαρία

Εξαιρετικό momentum στο λιανικό εμπόριο και ευρύτερα στην οικονομία της Βουλγαρίας βλέπει το «αφεντικό» της Jumbo Απόστολος Βακάκης, εξού και οι νέες επενδύσεις στη ώρα. H Βουλγαρία έχει μπει σε αναμφισβήτητη τροχιά ανάπτυξης μετά την είσοδό της στην Ε.Ε., υπάρχει πολιτική σταθερότητα, όπως επίσης υπάρχει και οργασμός νέων έργων, σε πολλά επίπεδα.

Οι πωλήσεις των καταστημάτων από τη Βουλγαρία «έτρεξαν» με ρυθμό 12% στη χρήση που πέρασε. Η Βουλγαρία είναι η δεύτερη – μετά την Ελλάδα – πιο δυνατή χώρα για τη Jumbo καθώς διαθέτει εκεί οκτώ καταστήματα, τέσσερα στη Σόφια, ένα στο Plovdiv, ένα στη Βάρνα, Μπουργκάς και Ρούσε.

Σπ. Τσαγκαλάκης (Beta ΑΧΕ): Αξιομνημόνευτες διεθνώς επιδόσεις

Όπως επισημαίνει στο Liberal ο αναλυτής της Beta Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ Σπύρος Τσαγκαλάκης, «κάποιες από τις επιδόσεις της Jumbo είναι ασφαλώς μοναδικές στην Ελλάδα αλλά και αξιομνημόνευτες διεθνώς στα οικονομικά και επιχειρηματικά δεδομένα.

Η εταιρεία, από το 2001 (δηλαδή εδώ και μια 15ετία) ποτέ δεν έχει πάει κάτω από τις εκτιμήσεις των αναλυτών, πάντα κατάφερνε και έβγαζε καλύτερα των αναμενόμενων αποτελέσματα. Παράλληλα, ούτε μια χρονιά δεν έχει πτωτική πορεία στην κερδοφορία της (η μόνη χρονιά πτώσης ήταν το 2013, λόγω του haircut των κεφαλαίων στην Κύπρο, αλλά αυτό ήταν μια εξωγενής από την επιχειρηματική υπόσταση της εταιρείας εξέλιξη)».

Σύμφωνα με τον κ. Τσαγκαλάκη, για το 2017 «αναμένεται αύξηση πωλήσεων κατά 7%, EBITDA κατά 3% και καθαρών κερδών κατά 5%.

Ο κ. Τσαγκαλάκης τονίζει ότι «παρά το κλείσιμο των δύο καταστημάτων και τη μείωση των τετραγωνικών πώλησης κατά 5.200 μέτρα στην Ελλάδα, εντούτοις οι πωλήσεις ανά τετραγωνικό συνέχισαν θετικά». Σύμφωνα με τον ίδιο, το κάθε τετραγωνικό χώρων πώλησης της Jumbo τζιράρει 1.618 ευρώ ετησίως στην Ελλάδα, στην Κύπρο 2.200 ευρώ, στη Ρουμανία στα 860 ευρώ, ενώ στη Βουλγαρία έχει ανέλθει στα 658 ευρώ από 460 που ήταν προ δύο – τριών ετών.

Όπως τονίζει ο αναλυτής της Beta, «ο όμιλος έχει καθαρό ταμείο 245 εκατ. ευρώ, όπερ και σημαίνει ότι περίπου το 16% της κεφαλαιοποίησης της εταιρείας στο ταμπλό (σ.σ. 1,612 δισ. ευρώ) το έχει στο ταμείο, ενώ 1,8 ευρώ είναι καθαρό cass στην τιμή της μετοχής».

Τι ελέχθη χθες στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών

Χθες παρουσιάστηκαν στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών τα κυριότερα δεδομένα και οι εξελίξεις στον όμιλο.

Το οικονομικό έτος που έληξε την 30η Ιουνίου 2016 κατέγραψε μια σημαντική αύξηση στον κύκλο εργασιών και την κερδοφορία του Ομίλου.

  • Οι πωλήσεις ξεπέρασαν τα 637,56 εκατ. ευρώ έναντι 582,55 εκατ. ευρώ το προηγούμενο 12μηνο παρουσιάζοντας αύξηση 9,44%.
  • Τα αποτελέσματα, προ τόκων, φόρων, επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (EBIΤDA), σε επίπεδο ομίλου, ανήλθαν σε 183,71 εκατ. ευρώ από 159,29 εκατ. ευρώ που ήταν την προηγούμενη χρήση, παρουσιάζοντας αύξηση 15,35%.
  • Αντίστοιχα, τα καθαρά κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 121,26 εκατ. ευρώ από 104,84 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση της τάξης του +15,67%, παρά την αύξηση των φορολογικών συντελεστών στην Ελλάδα.

Η διοίκηση της Jumbo θα προτείνει διανομή μεικτού μερίσματος 0,27 ευρώ ανά μετοχή (μετά τους φόρους 0, 2430 ευρώ ανά μετοχή).

Η εικόνα του τελευταίου τριμήνου

Το τελευταίο τρίμηνο (Ιούλιος – Σεπτέμβριος 2016) που είναι και το πρώτο τρίμηνο της νέας χρήσης οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 170,23 εκατ. ευρώ έναντι 152,62 εκατ. ευρώ που ήταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, επίδοση που μεταφράζεται σε αύξηση κατά 11,53%.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης για τη νέα οικονομική χρήση οι πωλήσεις αναμένεται να «τρέξουν» μεταξύ 4%-7%, ενώ τα κέρδη εκτιμάται ότι θα κυμανθούν στα ίδια επίπεδα, καθώς η αύξηση του ΦΠΑ, η ισοτιμία ευρώ - δολαρίου και η συνεχιζόμενη πολιτική αποπληθωρισμού που εφαρμόζεται στην ελληνική αγορά, εκτιμάται ότι θα πιέσουν το μικτό περιθώριο κέρδους.

H διοίκηση της εταιρείας ανέφερε ότι θα επανέλθει με νέες εκτιμήσεις για το έτος μετά το δεύτερο τρίμηνο της οικονομικής χρήσης (περίοδος Χριστουγέννων) όπου θα υπάρχει μία καλύτερη εικόνα των τάσεων που έχουν διαμορφωθεί, καθότι το τελευταίο 20ήμερο παρατηρείται μία πτωτική τάση στον συγκρινόμενο τζίρο των καταστημάτων στην Ελλάδα.