Αύξηση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης στη χώρα μας, παρά την επιβράδυνση στην Ευρώπη, με ανάκαμψη των ιδιωτικών επενδύσεων και της κατανάλωσης, προέβλεψε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, κατά την ομιλία του σε εκδήλωση που πραγματοποίησε η Ένωση Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, για την «Ημέρα Ναυτιλιακής Χρηματοδότησης 2019», στο Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος, στον Πειραιά στην οποία ήταν και το τιμώμενο πρόσωπο.
«Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης παρά το γεγονός ότι στην Ευρώπη έχει πέσει μία εκατοστιαία μονάδα και αυτό επηρεάζει τις εξαγωγές μας, βαίνει αυξανόμενος» τόνισε ο κ. Στουρνάρας, προσθέτοντας ότι «οι προβλέψεις της Τράπεζας της Ελλάδας είναι για 1,9% φέτος, όσο περίπου και πέρυσι, αλλά και για 2,4% του χρόνου».
Για τα αποτελέσματα των τραπεζών του εννεαμήνου, ο κ. Στουρνάρας είπε ότι δείχνουν σημαντική βελτίωση όσον αφορά το ρυθμό μεταβολής των κόκκινων δανείων, και το 2020 «προσδοκούμε μια σημαντική μείωση στα κόκκινα δάνεια» - ωστόσο τα προβλήματα παραμένουν, και τα κόκκινα δάνεια θα είναι μια μεγάλη δυσμενής κληρονομιά του παρελθόντος. Δήλωσε επίσης, ότι η κυβέρνηση, για το θέμα των κόκκινων δανείων ανέσυρε το ιταλικό σχέδιο και αφού έγιναν οι απαραίτητες τροποποιήσεις και εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα γίνει νόμος και θα περάσει από τη Βουλή τον Δεκέμβριο.
Ακόμη, σχετικά με την ελληνική ναυτιλία τόνισε: «Ο ελληνικός εμπορικός στόλος συνέχισε να επεκτείνεται με ρυθμό που έφτασε περίπου το 2,5% το 2018 και ξεπέρασε για πρώτη φορά το όριο των 3.000 πλοίων στα τέλη του 2018. Αντίστοιχα, η δυναμικότητά του υπερέβη επίσης για πρώτη φορά εφέτος το όριο των 200 εκατ. τόνων. Το 2018 εμφανίζεται από πολλές πλευρές να είναι σημείο καμπής της ελληνικής ναυτιλίας, που πλέον επιτυγχάνει να σταθεροποιήσει τον ρυθμό ανάπτυξής της κάτω από αντίξοες συνθήκες. Η αυξητική τάση των ναύλων, που εμφανίζεται από τα μέσα του 2019, εάν συνεχισθεί, θα εντείνει τον δυναμισμό της ελληνικής ναυτιλίας».
Τόνισε επίσης πως σημαντικό στοιχείο είναι «νεαρή ηλικία» του στόλου, όπου πάνω από το ήμισυ του δυναμικού του αφορά πλοία με ηλικία κάτω των 10 ετών, ενώ όλη η αύξηση του στόλου προέρχεται από νέα ή νεότευκτα πλοία, γεγονός που δείχνει τον δυναμισμό της ναυτιλίας μας.
Ο κ. Στουρνάρας υποστήριξε ότι η αυξανόμενη συμβολή της ναυτιλίας φαίνεται και από τα στοιχεία του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών. Παρά την, όπως αποδείχθηκε, προσωρινή αναστάτωση από την επιβολή των capital controls, που παρενέβαλε εμπόδια στις συναλλαγές, τα έσοδα από την ναυτιλία αυξήθηκαν κατά 20% από το 2014 μέχρι σήμερα.
«Ο δυναμισμός αυτός βασίζεται σε μεγάλο βαθμό και στην εμπιστοσύνη του ελληνικού και διεθνούς τραπεζικού συστήματος προς την ελληνική ναυτιλία, που επιτρέπει τη χρηματοδότηση της επέκτασης και ανανέωσης του στόλου. Σε μια περίοδο κατά την οποία ο τραπεζικός τομέας ακολουθεί μια πολιτική απομόχλευσης, η ελληνική ναυτιλία διατηρεί προνομιούχο πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση και δεν χρειάστηκε να επιδιώξει εναλλακτικές, αλλά ακριβότερες, μορφές χρηματοδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι και διεθνείς τράπεζες που, για τον ένα ή τον άλλο λόγο, αποχώρησαν από την Ελλάδα κατά την περίοδο της κρίσης, επέλεξαν να διατηρήσουν το χαρτοφυλάκιο ναυτιλιακών δανείων» είπε.
«Ακόμη και σήμερα, μετά τις αποχωρήσεις, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα στηρίζει την ελληνική ναυτιλία, συμμετέχοντας κατά το ένα έκτο περίπου στη συνολική χρηματοδότησή της.
Από τα τέλη του 2018 παρατηρούμε μια σταθερή αύξηση της χρηματοδότησης της ναυτιλίας από ελληνικές τράπεζες. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης της ναυτιλίας από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα διαμορφώθηκε σε 2,1% σε ετήσια βάση, το Σεπτέμβριο του 2019, και η ροή της χρηματοδότησης της ναυτιλίας σε δωδεκάμηνη βάση ανήλθε σε 163 εκατ. ευρώ. Το σύνολο της έκθεσης των ελληνικών τραπεζών στη ναυτιλία σήμερα ξεπερνά τα 8 δισεκ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είναι δάνεια σε ξένο νόμισμα (δολάριο)» κατέληξε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας.