Στις 109,4 μονάδες υποχώρησε ο δείκτης οικονομικού κλίματος τον Μάρτιο έναντι 113,2 μονάδων τον προηγούμενο μήνα, ως συνέπεια βεβαίως της εξάπλωσης της πανδημίας του νέου κορονοϊού.
Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ καταγράφεται επιδείνωση των προσδοκιών σε όλους τους τομείς με εντονότερη την υποχώρηση στις Υπηρεσίες και στο Λιανικό Εμπόριο, με εξαίρεση τα Τρόφιμα -Ποτά όπου καταγράφεται μικρή άνοδος.
Ηπιότερη είναι η υποχώρηση στη Βιομηχανία και τις Κατασκευές. Στην καταναλωτική εμπιστοσύνη η απαισιοδοξία κλιμακώθηκε έντονα, με πολύ περισσότερους πολίτες να διατυπώνουν αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας και των οικονομικών του νοικοκυριού τους στους επόμενους 12 μήνες.
Ως συνέπεια, ο σχετικός δείκτης διαμορφώθηκε στις -16,5 μονάδες τον Μάρτιο από -4,8 μονάδες ένα μήνα πριν, επιδείνωση που είναι η μεγαλύτερη διαχρονικά μεταξύ διαδοχικών μηνών. Επισημαίνεται ότι ένα μέρος της πρωτογενούς έρευνας πραγματοποιήθηκε πριν την επιβολή των μέτρων παύσης της δραστηριότητας σε συγκεκριμένους κλάδους και ένα μεγαλύτερο τμήμα αυτής πριν την εφαρμογή μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας των πολιτών. Συνεπώς, η πορεία του δείκτη δεν ενσωματώνει απόλυτα το εύρος των εξελίξεων που έλαβαν χώρα τον Μάρτιο.
Με αυτό το δεδομένο, είναι πιθανή μια περαιτέρω, ενδεχομένως ισχυρότερη, επιδείνωση των προσδοκιών και συνολικά του κλίματος στους προσεχείς μήνες. Άλλωστε, η υγειονομική κρίση συνεχίζει να εξαπλώνεται, με ραγδαίο ρυθμό σε πολλές χώρες, γεγονός το οποίο συντηρεί ισχυρές αβεβαιότητες στην οικονομία. Η ένταση και η διάρκεια των επιπτώσεων της πανδημίας στις προσδοκίες για την πορεία της οικονομίας θα εξαρτηθεί και από τις επιδράσεις των διαδοχικών παρεμβάσεων πολιτικής σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Σε κάθε περίπτωση, αυτή η κρίση ενέχει δομικά και όχι μόνο συγκυριακά χαρακτηριστικά και ακόμα και όταν αυτή ομαλοποιηθεί σταδιακά, οι επιπτώσεις της αναμένεται να εκταθούν σε βάθος χρόνου και στο σύνολο των τομέων της οικονομίας.
Αναλυτικότερα:
- στη Βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση περιορίστηκε ελαφρά, ο δείκτης των εκτιμήσεων για τα αποθέματα ενισχύθηκε έντονα και οι προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες μεταβλήθηκαν αισθητά
- στις Κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για το πρόγραμμα παραγωγής μεταβλήθηκε οριακά, σε αντίθεση με τις αρνητικές προβλέψεις για την απασχόληση οι οποίες υποχώρησαν οριακά.
- στο Λιανικό Εμπόριο, οι θετικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις μεταβάλλονται ήπια, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή τους κινούνται έντονα πτωτικά και τα αποθέματα κλιμακώνονται έντονα.
- στις Υπηρεσίες, οι θετικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων περιορίστηκαν αισθητά, ενώ οι αντίστοιχες για την τρέχουσα ζήτηση εξασθένησαν ήπια και οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της κινήθηκαν εντονότερα πτωτικά.
- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους υποχωρούν έντονα, ενώ οι εκτιμήσεις για μείζονες αγορές περιορίζονται οριακά όπως και η πρόθεση για αποταμίευση.
Την ίδια ώρα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσε εκτεταμένη υποχώρηση τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις –16,5 (από –4,8) μονάδες, αρκετά υψηλότερα ωστόσο από ότι πριν ένα έτος (-31,6 μονάδες)
Υπενθυμίζεται πως η καταναλωτική εμπιστοσύνη διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο στο μέγιστο επίπεδο των τελευταίων 19,5 ετών, ενώ κυμαινόταν πλησίον αυτού από τον προηγούμενο Αύγουστο. Ωστόσο, οι ραγδαίες δυσμενείς εξελίξεις στην Ελλάδα και παγκοσμίως λόγω της πανδημίας κορωνοϊου θεωρείται πως αποτέλεσαν τη βασική αιτία της έντονης υποχώρησης του δείκτη,κατά 11,7 μονάδες, που είναι η μεγαλύτερη διαχρονικά μεταξύ διαδοχικών μηνών. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη πιθανόν εξασθένησε λόγω και μιας άλλης εστίας αβεβαιότητας,της προσφυγικής και μεταναστευτικής κρίσης, οι επιδράσεις της οποίας είχαν αποτυπωθεί σε μικρό βαθμό στην προηγούμενη έρευνα καταναλωτών.
Επισημαίνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος της έρευνας πραγματοποιήθηκε πριν την εκκίνηση επιβολής περιορισμών στη λειτουργία καταστημάτων, στις 13 Μαρτίου.Κατόπιν της ισχυρής πτώσης, οι Έλληνες καταναλωτές εκ νέου κατατάσσονται ψηλά στην κατάταξη με τους περισσότερο απαισιόδοξους καταναλωτές στην ΕΕ. Ενώ τον Φεβρουάριο ήταν στη12ηθ έση από το τέλος της κατάταξης,τον Μάρτιο βρέθηκαν στην τέταρτη θέση. Πλέον απαισιόδοξοι παραμένουν οι καταναλωτές της Βουλγαρίας, με -24,1(από -21,2) μονάδες και στην πέμπτη θέση βρίσκονται αυτοί από την Σλοβενία(-15,8από -12,9).