Του Απόστολου Σκουμπούρη
Καταπέλτης για την υπερφορολόγηση που «σκοτώνει» τους μικρούς κυρίως ξενοδόχους και τις οικογενειακές επιχειρήσεις, αλλά και για το γεγονός ότι η χώρα βαδίζει χωρίς σχέδιο και χωρίς στρατηγικό πλάνο στην πιο βαριά της βιομηχανία, αυτή του τουρισμού ήταν χθες ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της έρευνας για τις πληρότητες του 1ου τριμήνου 2019.
Ο κ. Βασιλικός τόνισε πως «η υπερφόρτωση φόρων την τελευταία δεκαετία δεν χτυπάει τους μεγάλους πρωτίστως. Κυρίως χτυπάει τις μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις φιλοξενίας που δεν αντέχουν».
Σημείωσε πως «κακώς όταν μιλάμε για ξενοδοχεία στην Ελλάδα το μυαλό μας πάει στους μεγαλοξενοδόχους. Το μέσο ελληνικό ξενοδοχείο στην Ελλάδα είναι μόλις 40 δωμάτια. Σκεφτείτε πόσες μονάδες υπάρχουν με 10 ή 15 δωμάτια ώστε να κρατιέται ο μέσος όρος μόλις στα 40 δωμάτια, εφόσον υπάρχουν ξενοδοχεία με 800 κλίνες»!
Στον ίδιο καυστικό τόνο ο κ. Βασιλικός επισήμανε πως «δεν πρέπει με τίποτα να χτυπηθεί ο μικρός ξενοδόχος. Έχουμε μια φιλοξενία στην Ελλάδα που μας διαφοροποιεί από τους ανταγωνιστές. Έχουμε πολλές, μικρές, οικογενειακές επιχειρήσεις με εξαιρετικό επίπεδο υπηρεσιών, που ταιριάζουν ευρύτερα με την κουλτούρα φιλοξενίας στη χώρα μας».
Σ'' αυτό το σημείο αντιπαρέβαλε ως... κακό παράδειγμα, τη δημιουργία (σε άλλες χώρες) 5άστερων... κάστρων, με υψηλότατες υπηρεσίες, αλλά έξω από τη... μάντρα να είναι φαβέλα και φτωχογειτονιά. «Αυτό δεν ταιριάζει στη χώρα μας», τόνισε.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΞΕΕ «το ξενοδοχειακό προϊόν έχει συμπιεστεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια, μέσω υπερφορολόγησης. Και μιλάμε για έναν κλάδο που έχει κάνει επενδύσεις 1,6 δισ. ευρώ τα τελευταία 2-3 χρόνια». Παράλληλα τόνισε πως «η απασχόληση στον τουρισμό, πρωτίστως προέρχεται από τον ξενοδοχειακό κλάδο».
Πρέπει να αναζητήσουμε ποιοτικά χαρακτηριστικά στον τουρισμό
Μιλώντας ευρύτερα για τον τουρισμό τόνισε ότι δεν υπάρχει μακροχρόνια στρατηγική και σχέδιο αναφορικά με το τι είδους τουριστικό προφίλ θέλει να έχει η χώρα σε δέκα ή είκοσι χρόνια. «Το ζητούμενο είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών που θέλουμε. Αυτό δε γίνεται με μια απόφαση μιας ημέρας ή ένα νόμο. Γίνεται με οργανωμένη στρατηγική και όραμα. Εύκολα αν θέλουμε μπορούμε να πάμε στα 40 εκατ. επισκέπτες. Αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο».
Σ'' αυτό το σημείο τόνισε πως το 87% των τουριστικών εισπράξεων το 2018, έγινε μέσα σε τρεις μήνες, θέλοντας να φέρει στο προσκήνιο την υψηλή συγκεντρωσιμότητα αλλά και την αδυναμία (ουσιαστικής) διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου.
Για το Airbnb και την οικονομία διαμοιρασμού
Ερωτώμενος για το φαινόμενο του Airbnb και τη λεγόμενη οικονομία του διαμοιρασμού, ο κ. Βασιλικός τόνισε πως «δεν είμαστε κατά αυτής της εξέλιξης, όμως θέλουμε να μπουν κανόνες, να υπάρξουν ρυθμίσεις και δικλίδες ελέγχου. Άλλο να έχεις ένα σπίτι και να το νοικιάζεις το καλοκαίρι για ένα ή δύο μήνες και άλλο να έχεις συγκεντρώσει 200 σπίτια και να τα νοικιάζεις. Όλες οι χώρες το έχουν ρυθμίσει αυτό, μόνο η Ελλάδα δεν το έχει κάνει. Υπάρχει γκρίζα ζώνη στην οικονομία διαμοιρασμού».
Ο υπερκομματικός τουρισμός και τα υδροπλάνα
Σε ερώτηση για τις πολιτικές εξελίξεις και το ενδεχόμενο αλλαγής κυβέρνησης ο κ. Βασιλικός τόνισε πως «ο τουρισμός θέλει και πρέπει να είναι υπερκομματικός. Ανεξάρτητος. Και τούτο διότι αναφερόμαστε στην κοινή λογική».
Σ'' αυτό το σημείο, θέλοντας να επισημάνει τις αγκυλώσεις, τη γραφειοκρατία και την οπισθοδρόμηση, θύμισε πως «το 2020 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη δημιουργία βάσης υδροπλάνων στην Κάρπαθο που είχε φτιάξει η Air France και εξυπηρετούσε 3-4 δρομολόγια! Πριν 100 χρόνια υπήρχε βάση υδροπλάνων στη χώρα, ενώ σήμερα δεν υπάρχει», συμπλήρωσε με νόημα, αφήνοντας αιχμή για την αδυναμία ολοκλήρωσης του νομικού πλαισίου για να ξεκινήσουν οι επενδύσεις και σ'' αυτόν τον τομέα.
Τι έδειξε η έρευνα
Σ'' ό,τι αφορά την έρευνα που διενήργησε για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), αυτή έδειξε πτώση για τον ξενοδοχειακό κλάδο το πρώτο τρίμηνο του ''19.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1956 ελληνικών ξενοδοχείων σε σύνολο 9.873, όπου το 45% των μονάδων συνεχούς λειτουργίας παρουσίασε μειωμένη πληρότητα κατά μέσο όρο 24%, ενώ 1 στα 4 ξενοδοχεία εμφάνισε μείωση στις τιμές του.
Αντίστοιχα, το 46% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας κατέγραψε μείωση στις προκρατήσεις του, ενώ το 23% αυτών αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές που προσφέρουν για τα Early Bookings (κρατήσεις τελευταίας στιγμής), ώστε να προσελκύσουν νέα πελατεία.
Μεσοσταθμικά, σε επίπεδο επικράτειας, η μείωση της πληρότητας έφτασε ποσοστιαία στο 7,4%. Κατά το ίδιο διάστημα 1 στα 4 ξενοδοχεία (25%) μείωσαν τις τιμές τους, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 15%, ενώ το 64% των ξενοδοχείων διατήρησε σταθερές τις τιμές του.
Επίσης, το 31% των ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητα των ξενοδοχείων τους για το 2019 θα είναι μειωμένη σε σχέση με το 2018, με τη μέση εκτιμώμενη μείωση πέριξ του 20%.
Αντίστοιχα, το 21% των ξενοδόχων προβλέπουν πτώση στις τιμές τους. Κατά μέσο όρο η μείωση υπολογίζεται στο 13%. Τέλος, το 65% εξ αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους κατά το 2019.
Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας. Έτσι το 43% των ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητά τους κατά τη θερινή σεζόν του 2019, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 16%.
Το 16% των ξενοδόχων προβλέπει μείωση στις τιμές των ξενοδοχείων τους σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2018. Σε επίπεδο επικράτειας η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 13%. Το 60% αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους.