Από το 2014 και μετά, ένα χρόνο μετά την είσοδο της εταιρείας στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, η μετοχή της Twitter (TWTR NYSE) δεν έχει καταφέρει να κάνει σπουδαία πράγματα, ενώ οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις τεχνολογίας έχουν δώσει τεράστιες αποδόσεις και ο δείκτης NASDAQ έχει υπερδιπλασιαστεί. Αυτές τις μέρες βρίσκεται κοντά στα 55 δολάρια, και παρά την σημαντική άνοδό της από την αρχή του έτους (περίπου 70%) βρίσκεται ακόμα κάτω από τα υψηλά που σημείωσε αμέσως μετά την εισαγωγή της (λίγο πάνω από 70 δολάρια) και μόλις τώρα κατάφερε να πλησιάσει τα υψηλά του 2014.
Είναι δυνατόν η μετοχή μίας εταιρείας, της οποίας το δίκτυο χρησιμοποιούν καθημερινά 400 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, αρχηγοί κρατών, πολιτικοί, καλλιτέχνες, αθλητές κ.α. να μην μπορεί να δώσει κέρδη στους μετόχους της; Ναι, γιατί η εμπορική επιτυχία ενός προϊόντος δεν αρκεί για την οικονομική επιτυχία. Στην περίπτωση της Twitter, αυτή εξαρτάται από τα διαφημιστικά έσοδα αφού η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν στους χρήστες της. Και, πολύ απλά, η εταιρεία χρειάζεται μεγάλη αύξηση των διαφημίσεων για να πείσει τους επενδυτές πως είναι έτοιμη να κάνει το άλμα προς την «ανώτερη τάξη» των μεγάλων τεχνολογικών επιχειρήσεων. Δύο είναι οι βασικοί λόγοι για τους οποίους δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί αυτό το άλμα. Ο πρώτος, και απλούστερος, είναι το γεγονός πως η διαφημιστική αγορά προτιμά να χρησιμοποιεί το δίκτυο της Facebook για τις διαφημιστικές εκστρατείες, καθώς έχει πειστεί πως είναι πολύ πιο αποτελεσματικές. Ο δεύτερος, είναι το «τοξικό» κλίμα που πολλές φορές εμφανίζεται στις ανταλλαγές αναρτήσεων μεταξύ των χρηστών και κάνει πολύ διστακτικούς τους υποψήφιους διαφημιζόμενους. Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τις αμφιβολίες σχετικά με την ικανότητα του, εκ των συνιδρυτών της εταιρείας, διευθύνοντος συμβούλου Jack Dorsey να κατευθύνει σωστά την εταιρεία, την στιγμή που την ίδια στιγμή διοικεί μία άλλη μεγάλη επιχείρηση της οποίας είναι ιδρυτής, την επιχείρηση ηλεκτρονικών πληρωμών Square.
Οι επενδυτές και οι περισσότεροι χρηματιστηριακοί αναλυτές είναι δικαιολογημένα επιφυλακτικοί απέναντι στην Twitter. Υπάρχουν όμως και κάποιοι που αναγνωρίζουν ότι οι δυνατότητες της επιχείρησης είναι μεγάλες αν γίνουν οι σωστές παρεμβάσεις. Ένας από αυτούς είναι και ο πολύ γνωστός μετοχικός ακτιβιστής Paul Singer, επικεφαλής της Elliott Management. Τον Μάρτιο που μας πέρασε μάθαμε πως απέκτησε το 4% των μετοχών της εταιρείας και διαμήνυσε στην διοίκηση πως θα ασκήσει συστηματική πίεση προκειμένου να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για την βελτίωση των επιδόσεών της. Η διοίκηση, δηλαδή κυρίως ο Dorsey, έλαβε το μήνυμα και δεσμεύτηκε να εντείνει τις προσπάθειές της, υποσχέθηκε να ξεκινήσει πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών και έδωσε θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείες σε εκπρόσωπους της Elliott και άλλων θεσμικών επενδυτών.
Ο Dorsey γνωρίζει πως αν οι επιδόσεις της Twitter δεν βελτιωθούν σύντομα και η μετοχή δεν ξεφύγει από την πολύχρονη μετριότητα, σύντομα θα βρεθεί αντιμέτωπος με την Elliott η οποία θα επιδιώξει την απομάκρυνσή του και κατά πάσα πιθανότητα θα την πετύχει. Οι «διορθωτικές» κινήσεις του κινούνται σε τρεις κατευθύνσεις. Στην «αστυνόμευση» της πλατφόρμας της με στόχο την δραστική μείωση των υβριστικών και απειλητικών αναρτήσεων, των αναρτήσεων που περιέχουν ρατσιστικά στοιχεία ή κηρύγματα μίσους και βέβαια των ψευδών ειδήσεων και πληροφοριών (fake news). Στην βελτίωση της τεχνολογικής υποδομής με στόχο να πεισθεί η διαφημιστική αγορά πως η αποτελεσματικότητα των διαφημίσεων μέσω Twitter θα πλησιάσει την αντίστοιχη μέσω της πλατφόρμας του Facebook. Και στην απλούστευση της λειτουργίας της πλατφόρμας με στόχο την διευκόλυνση των νέων χρηστών, οι οποίοι συχνά αποθαρρύνονται επειδή το Twitter δεν είναι τόσο απλό όσο το Facebook και άλλα κοινωνικά δίκτυα, και γρήγορα το εγκαταλείπουν.
Είναι λίγο νωρίς για να κρίνουμε την επιτυχία των προσπαθειών, έχουμε δει όμως κάποια ενθαρρυντικά σημάδια. Στην τελευταία ανακοίνωση τριμηνιαίων αποτελεσμάτων, στο τέλος του Οκτωβρίου, ο κύκλος εργασιών και τα κέρδη ήταν αρκετά καλύτερα από αυτά που ανέμενε η αγορά και η διοίκηση δήλωσε πως τα διαφημιστικά έσοδα έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν μετά την πολύ μεγάλη πτώση που σημείωσαν λόγω της πανδημίας και της οικονομικής κρίσης. Η εκτίμηση της διοίκησης για την πορεία των εσόδων τους επόμενους μήνες ήταν αρκετά αισιόδοξη, αλλά η μετοχή δεν αντέδρασε θετικά σημειώνοντας πτώση της τάξης του 20% (από τα 50 στα 40 δολάρια), γιατί οι επενδυτές έδωσαν μεγαλύτερο βάρος στο γεγονός πως ο αριθμός των ενεργών χρηστών παρέμεινε στάσιμος.
Σιγά σιγά, οι επενδυτές φαίνεται πως ξεπέρασαν την απογοήτευσή τους και η μετοχή ανέκαμψε, παίρνοντας πίσω όλο το χαμένο έδαφος. Χθες έκλεισε στα 54,03 δολάρια, πετυχαίνοντας υψηλά εξαετίας, μετά και τα νέα πως ο Doug Anmuth, χρηματιστηριακός αναλυτής της JPMorgan, περιέλαβε την μετοχή στις προτάσεις αγοράς για το 2021. Ο Anmuth ανέβασε τον στόχο του στα 65 δολάρια (από 52) και εκτιμά πως η αναμενόμενη ανάκαμψη της διαφημιστικής δαπάνης για το 2021, σε συνδυασμό με τις προσπάθειες της εταιρείας για την βελτίωση της λειτουργίας της και την πίεση των ακτιβιστών για καλύτερα αποτελέσματα θα αποτελέσουν υποστηρικτικούς παράγοντες για την μετοχή. Επίσης υποστήριξε πως είναι αρκετά υποτιμημένη σε σχέση με αυτές άλλων εταιρειών που λειτουργούν κοινωνικά δίκτυα, όπως η Snap και η Pinterest.
Με την χθεσινή τιμή κλεισίματος, η χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας είναι σχεδόν 43 δισεκατομμύρια δολάρια. Ο κύκλος εργασιών για το 2020 αναμένεται να είναι κοντά στα 3,5 δις δολάρια και τα κέρδη όχι πολύ σημαντικά. Αυτά τα μεγέθη δεν αρκούν για να οδηγήσουν την μετοχή πέρα από την μετριότητα των τελευταίων ετών. Αυτό θα γίνει μόνο αν η αγορά πεισθεί πως η πλατφόρμα του Twitter απαλλάσσεται από το τοξικό περιεχόμενο, γίνεται πιο ελκυστική για την διαφημιστική αγορά και μπορεί να προσελκύσει περισσότερους νέους χρήστες. Αν πεισθεί, η μετοχή θα αρχίσει νέα ανοδική πορεία που σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα μπορεί να δώσει σημαντικά κέρδη. Αν δεν πεισθεί, ο Jack Dorsey θα χάσει την θέση του και η εταιρεία θα κινδυνέψει να γίνει στόχος εξαγοράς, πράγμα όχι κατ’ ανάγκην κακό για τους μετόχους.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλάμβανονται ως τέτοιες.