Η Renault πωλεί τη συμμετοχή της στη  Lada για... ένα ρούβλι

Η Renault πωλεί τη συμμετοχή της στη Lada για... ένα ρούβλι

Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία Renault αποφάσισε να αποχωρήσει από τη Ρωσία και να μεταβιβάσει το ποσοστό του 68% που κατέχει στη μεγαλύτερη ρωσική κατασκευάστρια Avtovaz που παράγει τα αυτοκίνητα Lada σε ινστιτούτο έρευνας για ένα μόνο ρούβλι. Πρόκειται για το τελευταίο δείγμα ρωσικών οργανισμών που γραπώνουν ευκαιρίες, καθώς οι επιχειρήσεις της Δύσης αποχωρούν.

Σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου της Ρωσίας, το εργοστάσιο της Renault στη Μόσχα που κατασκευάζει αυτοκίνητα με τις μάρκες της Renault και της Nissan θα περάσει στην ιδιοκτησία της πόλης, δείγμα του τι σχεδιάζουν να κάνουν οι ρωσικές αρχές με τα περιουσιακά στοιχεία της Δύσης.

Η γαλλική κυβέρνηση που κατέχει ποσοστό 15% στη Renault απέφυγε να σχολιάσει τη συμφωνία που ανακοινώθηκε σε ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων από τον υπουργό εμπορίου Denis Manturov. Με βάση τη συμφωνία, η Renault θα διατηρήσει το δικαίωμα για τα επόμενα πέντε με έξι χρόνια να επαναγοράσει τη συμμετοχή της στην Avtovaz από το ερευνητικό ινστιτούτο ΝAMI, που ιδρύθηκε τον προηγούμενο αιώνα για τον σχεδιασμό των ρωσικών αυτοκινήτων και φορτηγών, όπως και για τις λιμουζίνες που χρησιμοποιεί ο πρόεδρος Πούτιν.  

Η κίνηση της Renault εντείνει τις ανησυχίες ότι οι ρωσικές επιχειρήσεις απορροφούν τα πιο πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία σε τιμές ευκαιρίας, καθώς οι εταιρείες της Δύσης προσπαθούν να συμμορφωθούν με τις κυρώσεις που έφερε η εισβολή στην Ουκρανία, αλλά και οι απειλές του Κρεμλίνου ότι τα περιουσιακά στοιχεία ξένης ιδιοκτησίας μπορεί να κατασχεθούν.

Η Renault, η αυτοκινητοβιομηχανία της Δύσης με τη μεγαλύτερη έκθεση στη Ρωσία, είχε ανακοινώσει τον προηγούμενο μήνα ότι σχεδίαζε να σταματήσει τη λειτουργία του εργοστασίου της στη Μόσχα, απόφαση που θα οδηγούσε σε απομείωση της τάξης των 2,2 δισ. ευρώ.

Θετική εξέλιξη θεώρησε την κίνηση της Renault η Credit Suisse, καθώς βάζει τέλος στην αβεβαιότητα όσον αφορά στις δραστηριότητες στη Ρωσία, ενώ κρατά την πόρτα της επιστροφή ανοιχτή, παρόλο που το πότε και το εάν η ρωσική αγορά αυτοκινήτων θα ανακάμψει και η γεωπολιτική ένταση θα αποκλιμακωθεί, παραμένουν ερωτηματικά.

Σύμφωνα με τις ρωσικές αρχές, η Renault αποφάσισε να μεταβιβάσει τη συμμετοχή της στην Avtovaz, που έχει τη μάρκα Lada στο ινστιτούτο NAMI γιατί δεν είχε τη δυνατότητα να συνεχίσει τη λειτουργία της. Η τιμή συμφωνήθηκε στο ένα ρούβλι και δίνει στη Renault το δικαίωμα να επαναγοράσει τη συμμετοχή της.

Στην περίπτωση όμως που οι ρωσικές αρχές προβούν σε επενδύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, τότε αυτές θα συμπεριληφθούν στο κόστος επαναγοράς. «Δεν θα κάνουμε δώρα», δήλωσε ο Ρώσος υπουργός εμπορίου Manturov. Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στις 24 Φεβρουαρίου προκάλεσε μαζική έξοδο επιχειρήσεων από τη χώρα. Πάνω από 750 εταιρείες έχουν ανακοινώσει ότι συρρικνώνουν τις δραστηριότητες τους στη Ρωσία.

Η γαλλική κατασκευάστρια ηλεκτρικού εξοπλισμού Schneider Electric ανακοίνωσε πως θα πωλήσει τις δραστηριότητες της στη Ρωσία και τη Λευκορωσία σε τοπικό management, έχοντας υπογράψει προσύμφωνο με τους υποψήφιους αγοραστές.  Μια άλλη υψηλού προφίλ αποχώρηση ήταν αυτή της γαλλικής τράπεζας Societe Generale που πήρε χτύπημα 3 δισ. ευρώ από την πώληση της θυγατρικής Rosbank στην Interros Capital, επενδυτική εταιρεία που συνδέεται με τον Ρώσο ολιγάρχη Vladimir Potanin.

Η ζυθοποιία Anheuser-Busch InBev βρίσκεται σε συζητήσεις με Τούρκους επιχειρηματίες για την πώληση της συμμετοχής της στη Ρωσο-ουκρανική θυγατρική, μια συμφωνία που μπορεί να οδηγήσει σε ζημιά $1,1 δισ. για τη μεγαλύτερη ζυθοποιία του κόσμου. 

Επίσης, ο βρετανικός ενεργειακός όμιλος Shell φέρεται να είναι σε διαπραγματεύσεις με κινεζικές εταιρείες για την πώληση της συμμετοχής του σε μεγάλο πρότζεκτ φυσικού αερίου στη Ρωσία.