Η μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής startup - Πουλήθηκε έναντι 360 εκατ. δολ

Η μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής startup - Πουλήθηκε έναντι 360 εκατ. δολ

Η μεγαλύτερη εξαγορά ελληνικής startup εταιρείας είναι γεγονός καθώς ο γερμανικός όμιλος online delivery Delivery Hero, προχώρησε στην εξαγορά της ελληνικών συμφερόντων πλατφόρμας InstaShop που δραστηριοποιείται κυρίως στην Άπω Ανατολή, έναντι 360 εκατ. δολαρίων.

Πρόκειται για μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη που αφενός μαρτυρά το momentum που υπάρχει στο χώρο των διαδικτυακών αγορών, αφετέρου είναι μια επιβράβευση για τα… ελληνικά μυαλά που συνέλαβαν την ιδέα και «έχτισαν» μέσα σε μια πενταετία μια αξία που εκτιμήθηκε στα 360 εκατ. δολάρια. Ποσό που είναι μακράν το μεγαλύτερο που έχει δοθεί ποτέ για ελληνική startup εταιρεία, ενώ είναι ένα ποσό που έκανε αίσθηση πανευρωπαϊκά. Θυμίζουμε ότι τον περασμένο Μάιο η Microsoft είχε προχωρήσει στην εξαγορά της επίσης ελληνικών συμφερόντων Softomotive, έναντι ποσού που ξεπέρασε τα 100 εκατ. δολάρια.

Ο γερμανικός όμιλος Delivery Hero βλέποντας το εκρηκτικό momentum στις διαδικτυακές αγορές λόγω της πανδημίας προχώρησε στην εξαγορά της ελληνικής InstaShop, η οποία διαθέτει μισό εκατομμύριο χρήστες. Η πλατφόρμα InstaShop δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να κάνουν τις παραγγελίες τους από σουπερ μάρκετ αλλά και τοπικά καταστήματα και να λαμβάνουν τα προϊόντα τους όποτε αυτοί θελήσουν, ακόμη και μόλις μισή με μία ώρα μετά από την παραγγελία.

Η εταιρεία ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2015 ως μια ιδέα του Γιάννη Τσιώρη, ο οποίος εργαζόταν τότε στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips για τη Μέση Ανατολή και την Τουρκία, με στόχο να καλύψει το κενό που εντόπισε στις διαδικτυακές αγορές τροφίμων στην περιοχή.

Πλέον η InstaShop δραστηριοποιείται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Μπαχρέιν, την Αίγυπτο και τον Λίβανο, όπου πραγματοποιεί παραδόσεις - εντός μιας ώρας - προϊόντων, από φρέσκα φρούτα και λαχανικά, μέχρι φαρμακευτικά προϊόντα και λουλούδια.

Η εξαγορά αποτελεί μέρος της ραγδαίας ανάπτυξης της Delivery Hero, η οποία πρόσφατα αντικατέστησε την εταιρεία πληρωμών Wirecard στον γερμανικό δείκτη των blue chips DAX 30 στη Φρανκφούρτη. Η εταιρεία σχεδιάζει περαιτέρω διείσδυση στο delivery του ηλεκτρονικού εμπορίου, τομέας που γνωρίζει πρωτοφανή ανάπτυξη και όχι μόνο λόγω της πανδημίας αλλά και λόγω της αλλαγής του τρόπου ζωής σε όλες σχεδόν τις χώρες της υφηλίου.

Η Delivery Hero αυτό που εκτίμησε στην InstaShop είναι η ιδιαίτερη ικανότητά της να αναπτύσσει γρήγορα και επιτυχημένα το μοντέλο του on-demand grocery σε πολλαπλές και συνδυαστικές αγορές.

Η InstaShop έχει εξελιχθεί σε μια ολοκληρωμένη διαδικτυακή αγορά ειδών παντοπωλείου, που έχει στόχο να διευκολύνει την καθημερινότητα του καταναλωτή αλλά και να εξασφαλίσει σε τοπικά καταστήματα λιανικής πρόσβαση σε ένα αναξιοποίητο εμπορικό "κανάλι”, αυτό των διαδικτυακών αγορών. Παρέχει στους καταναλωτές πρόσβαση σε μια ευρεία γκάμα καταστημάτων που εκτείνεται από σούπερ μάρκετ, παντοπωλεία και καταστήματα τροφίμων, έως φαρμακεία, pet shops και καταστήματα πώλησης ειδών σπιτιού.

Όπως αναφέρεται σε επίσημη ανακοίνωση, ο Γιάννης Τσιώρης, ενώ ηγούνταν στο τμήμα Marketing Intelligence της Philips για την Μέση Ανατολή και την Τουρκία, παρατήρησε το 2015 ένα κενό στην αγορά του on-demand grocery στο Ντουμπάι μέσα από προσωπική ανάγκη. Αφού σχεδίασε το MVP της InstaShop, παραιτήθηκε από την καριέρα του στη Philips, και έφτιαξε μια ολιγομελή ομάδα με την βοήθεια της Ιωάννας Αγγελιδάκη, συνιδρυτή της InstaShop. Το πρώτο συμβόλαιο το έκλεισε με ένα τοπικό σούπερ μάρκετ πριν καν να έχει έτοιμη την εφαρμογή.

Η πρώτη επένδυση ήρθε λίγους μήνες μετά από τους VentureFriends και τη Jabbar, γνωστό επενδυτή στην περιοχή της ΜΕΝΑ. Οι δύο επενδυτές, VentureFriends, και Jabbar, συνέχισαν να στηρίζουν την InstaShop καθώς αναπτυσσόταν ραγδαία από κάποιες εκατοντάδες παραγγελίες ημερησίως σε μία χώρα, σε δεκάδες χιλιάδες σε πέντε χώρες, και εξελισσόταν σε αδιαφιλονίκητο ηγέτη του αραβικού κόσμου στο χώρο του on-demand grocery.

H Delivery Hero, ιδρύθηκε το 2011, έχοντας ραγδαία ανάπτυξη καθώς σήμερα δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 600 πόλεις σε όλο τον κόσμο, με πάνω από 22 χιλ. υπαλλήλους, ενώ το 2017 εισήχθη στο Χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης. Η γερμανική εταιρεία δραστηριοποιείται και στην ελληνική αγορά delivery εδώ και περίπου μια πενταετία, καθώς έχει εξαγοράσει την Online Delivery A.E. (e-Food).

Η εξαγορά της Softomotive από τη Microsoft

Η μεγαλύτερη έως σήμερα εξαγορά ελληνικής startup ήταν αυτή της Softomotive από τον αμερικανικό κολοσσό Microsoft που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Μάιο, με το τίμημα σύμφωνα με πληροφορίες να ξεπερνά τα 100 εκατ. δολάρια. Η Softomotive ιδρύθηκε το 2015 στην Αθήνα από τον Μάριο Σταυρόπουλο και δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη λογισμικού ρομποτικής αυτοματοποίησης διαδικασιών σε επιχειρήσεις (Robotic Process Automation - RPA). Ο συγκεκριμένος τομέας θεωρείται από τους πλέον αναπτυσσόμενους στην αγορά των ψηφιακών τεχνολογιών με την Softomotive να θεωρείται εκ των σημαντικότερων «παικτών» παγκοσμίως.

Χρονιά καμπής ήταν το 2018 όπου η εταιρεία δέχθηκε την πρώτη της εξωτερική επένδυση ύψους 25 εκατ. δολαρίων από το βρετανικό επενδυτικό fund Grafton Capital. Με την επένδυση της Grafton, ξεκίνησε ένα νέο κεφάλαιο για την εταιρεία με στόχο την ανάπτυξή της και εντέλει την εξαγορά της από ένα μεγαλύτερο όμιλο πληροφορικής.