Ζήτημα χρόνου είναι να πιάσουν δουλειά οι μετροπόντικες στα εργοτάξια που θα δημιουργηθούν σταδιακά σε όλη την Αθήνα για την κατασκευή των εργοταξίων και των φρεάτων της νέας γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου – Γουδή του μετρό που θα αποτελείται από 15 συνολικά σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).
Αύριο Τρίτη, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής θα ενημερώσει τα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για τη σύμβαση της γραμμής 4, η οποία και θα πάρει το δρόμο της ψήφισης από τη Βουλή.
Τα εργοτάξια
Ήδη, η Αττικό Μετρό για λογαριασμό της οποίας το κονσόρτσιουμ της Άβαξ και των εταιρειών Ghella και Alstom θα υλοποιήσει το έργο ύψους 1,1 δισ. ευρώ, προχωράει στην προσωρινή δέσμευση των χώρων, όπου θα στηθούν τα εργοτάξια.
Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Μακροπρόθεσμα -οι εργασίες θα διαρκέσουν τουλάχιστον οκτώ χρόνια- οι αξίες των ακινήτων που βρίσκονται κοντά σε σταθμούς μετρό θα αυξηθούν.
Ωστόσο, άμεσα οι ένοικοί τους θα πρέπει να καταφέρουν να διαχειριστούν τις επιπτώσεις, δηλαδή την αλλαγή κυκλοφοριακών δεδομένων, το θόρυβο και την ευρύτερη όχληση που προκαλεί ένα εργοτάξιο.
Το γεγονός αυτό, όπως αναφέρουν μεσίτες, μάλλον, θα κρατήσει σταθερές τις τιμές στις περιοχές απ’ όπου θα περάσει η νέα γραμμή. Πρόκειται για συνοικίες, όπως το Κολωνάκι, τα Εξάρχεια, ο Ζωγράφος και η Καισαριανή, όπου χτυπάει η καρδιά του Airbnb.
Σε βάθος όμως, χρόνου, οι συγκεκριμένες περιοχές θα αποκτήσουν ακόμη μεγαλύτερη υπεραξία.
Κι αυτό καθώς, σύμφωνα με τους ειδικούς, η γειτνίαση με μέσο σταθερής τροχιάς διασφαλίζει τη ζήτηση, είτε πρόκειται για ενοικίαση είτε για πώληση, ενός διαμερίσματος.
«Οι περιοχές που είναι σε εγγύτητα με το Μετρό, όχι μόνον προσελκύουν ισχυρό αγοραστικό ή μισθωτικό ενδιαφέρον, αλλά, σε περίπτωση που είναι υποβαθμισμένες, αναγεννιούνται και αστικοποιούνται», εξηγεί στο Liberalmarkets ο Κοσμάς Θεοδωρίδης, επικεφαλής του Μεσιτικού Οργανισμού Ακίνητα Πόλις και Αντιπρόεδρος Ομοσπονδίας Μεσιτών Ελλάδας.
Απτή απόδειξη αυτού είναι η αύξηση των τιμών των ακινήτων στο Αιγάλεω, μία συνοικία που ευνοείται λόγω και της κοντινής απόστασης με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα (ΤΕΙ κτλ). Στις περιοχές αυτές, ανήκει και η Αγία Βαρβάρα που λόγω γειτνίασης με το μετρό, προσελκύει σημαντική ζήτηση.
Πώς όμως, διαμορφώνονται σήμερα οι τιμές στις περιοχές όπου θα περάσει το Μετρό;
Τα σκήπτρα κρατούν το Κολωνάκι, ο Ευαγγελισμός, τα Ιλίσια, ο Ζωγράφος, η Ακαδημίας, τα Δικαστήρια, η Αλεξάνδρας και η Ακαδημίας, όπου, ήδη, οι τιμές αυξήθηκαν σημαντικά στην τελευταία ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων, δηλαδή από τα μέσα του 2016 έως και το πρώτο τρίμηνο του 2020, προτού ξεσπάσει η πανδημία.
Σπανίζουν δηλαδή, οι περιπτώσεις διαμερισμάτων στις εν λόγω περιοχές που να διατίθενται προς λιγότερο από 1.500 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο, αλλά, σε κάθε περίπτωση, η προσφορά προς πώληση και ενοικίαση ακινήτων παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή.
Εξάλλου, οι συγκεκριμένες περιοχές, όπου οι τιμές παραμένουν χαμηλότερες, σε σχέση με το peak του 2008, έχουν ευνοηθεί από το «σερί» των projects αλλαγής χρήσης παλαιών κτιρίων σε κατοικίες και επιπλωμένα διαμερίσματα.
Στις περιοχές όμως, που θα αλλάξουν... πίστα και θα δουν σημαντική αύξηση τιμών ανήκουν το Γαλάτσι, που θα βρεθεί με τρεις σταθμούς μετρό (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος) και η Κυψέλη όπου υπάρχουν ακόμη ακίνητα που πωλούνται με 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό.
Όπως βέβαια, υπάρχουν και…πωλητές που σπεύδουν να αυξήσουν σημαντικά τις τιμές, ενόψει του μετρό, το οποίο όμως, δεν πρόκειται να κάνει την εμφάνισή του πριν από το 2030…
Τα πρώτα εργοτάξια
Πού θα στηθούν όμως, τα πρώτα εργοτάξια; Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει, ήδη, γνωστά εργοτάξια θα στηθούν:
- Στην πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Π. Ιωακείμ και Κανάρη (σταθμός Κολωνάκι).
- Στην πλατεία Εξαρχείων, στη συμβολή των οδών Σπ. Τρικούπη και Στουρνάρη (σταθμός Εξάρχεια).
- Στη Λεωφόρο Βεΐκου στο ύψος του Άλσους Βεΐκου, στο Γαλάτσι (Φρέαρ Βεΐκου -Πλυντήριο -Συντήρηση).
- Στη Λεωφόρο Κανελλοπούλου εντός του φυτωρίου του Δήμου Αθηναίων (Φρέαρ ΓΝΑ).
- Στη Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου στη συμβολή της με την οδό Σπ. Μερκούρη, στην Αθήνα (σταθμός Ευαγγελισμός).
- Στη Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου στη συμβολή της με την οδό Ριζάρη, στην Αθήνα (σταθμός Ευαγγελισμός).
- Στη συμβολή της Λεωφόρου Μεσογείων και της Λεωφόρου Κανελλοπούλου, στην Αθήνα (Φρέαρ TBM Κατεχάκη).