Του Γιώργου Δασκαλόπουλου
Την ώρα που η κλεψύδρα αδειάζει επικίνδυνα για την Folli Follie, με τις γενικές συνελεύσεις να αναβάλλονται και τη διαπραγμάτευση με τους ομολογιούχους να έχει δώσει ακόμη αποτέλεσμα, ένα άλλος σημαντικός όμιλος του retail που βρέθηκε στο χείλος του γκρεμού, πραγματοποιεί το δικό του turnaround story.
Πρόκειται για τη Notos Com που μέσα σε διάστημα μερικών ημερών κατάφερε να κλείσει το δικό της deal διάσωσης, αλλά και να βάλει πλώρη για το μέλλον χρησιμοποιώντας (μεταξύ άλλων) και «καύσιμα» από τη Folli Follie.
Τα καύσιμα αυτά δεν είναι άλλα από τις αντιπροσωπείες της Shisheido (και της Dolce & Gabbana) των οποίων και αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή για την Ελλάδα. Η Shisheido ήταν μία από τι κορωνίδες του κλάδου των cosmetics της Folli Follie. Όμως, από το ξέσπασμα του σκανδάλου στην άλλοτε αυτοκρατορία της οικογένειας Κουτσολιούτσου, η ιαπωνικής προελεύσεως φίρμα, άρχισε να κρατάει αποστάσεις. Και πριν λίγο χρόνο διέκοψε τη συνεργασία της με τον ελληνικό όμιλο μένοντας κατά ένα τρόπο …ορφανή, μέχρι την εξεύρεση του κατάλληλου συνεργάτη.
Στην αγορά των καλλυντικών είναι γνωστό ότι για την αντιπροσωπεία της Shiseido (της οποίας σημειωτέον ο τζίρος στη χώρα μας ξεπερνά τα 11 εκατ. ευρώ ετησίως), παρουσιάστηκαν πολλοί και σημαντικοί διεκδικητές, μεταξύ των οποίων η νέα ιδιοκτησία των Attica Stores και η Aromca Cosmetics. Στη «μάχη» όμως επικράτησε τελικά η Notos Com, που παρά τα προβλήματα τα οποία αντιμετώπισε, αποδεικνύεται ένας die hard παίκτης στον κλάδο. Άλλωστε η Notos παραμένει ένας βαθύς γνώστης στην αγορά των ειδών προσωπικής φροντίδας και περιποίησης, και αυτό φαίνεται πως «μέτρησε» στις τελικές διαβουλεύσεις, παρά τα όποια «θέματα» αντιμετώπιζε ο όμιλος.
Η Notos διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της καταξιωμένα brands όπως, μεταξύ άλλων, CHANEL, CLARINS GROUP, LVMH FRAGRANCES, GUERLAIN, HERMES, EUROITALIA, SISLEY, BVLGARI, BPI. Πλέον, με την προσθήκη της Shisheido θα ενισχύσει σημαντικά το μερίδιο της στην κατηγορία περιποίηση προσώπου, σώματος και αντηλιακών, ενώ με την D&G θα διευρύνει την ήδη ηγετική θέση της εταιρείας στην κατηγορία αρωματικών. Η εταιρεία, υπολογίζει ότι με τη νέα συνεργασία τα συνολικά έσοδα της θα αυξηθούν κατά 10-12%, συμβάλλοντας καθοριστικά στην επιτυχή υλοποίηση του 5ετούς αναπτυξιακού πλάνου που έχει καταρτίσει.
Τα «νέα» αποκτούν ιδιαίτερη σημασία καθώς έρχονται λίγα 24ωρα μετά την επισφράγιση του deal που προβλέπει την είσοδο του βρετανικού fund M&G σε ρόλο στρατηγικού επενδυτή. Η M&G θα λειτουργήσει ως διάδοχη κατάσταση της Pillarstone (που πέρυσι ανέλαβε την «ενδιάμεση λύση» για τη Notos ρίχνοντας 7 εκατ. ευρώ για την αναχρηματοδότησή της) και αναλαμβάνει να καλύψει τόσο τα κεφάλαια της Ρillarstone, αλλά και να ρίξει νέα που εκτιμώνται σε άλλα τόσα.
Τον Ιούλιο του 2018 η Pillarstone είχε εμφανιστεί ως λευκός ιππότης για τον εμπορικό όμιλο και η συμφωνία στην οποία κατέληξε με τις πιστώτριες τράπεζες προέβλεπε δανεισμό της τάξης των 7 εκατ. για την εξυπηρέτηση των δανείων της και σε δεύτερο χρόνο τη χρηματοδότηση με άλλα 7 εκατ. για να προχωρήσει το σχέδιο εξυγίανσης της εταιρείας. Τα σχέδιά της Pilarstone, όμως άλλαξαν, και η δεύτερη χρηματοδότηση έμεινε σε εκκρεμότητα, μέχρι την εμφάνιση του M&G το οποίο θα αναλάβει και τα δύο.
Με τη συμφωνία αυτή –που αναμένει το τελικό «ΟΚ» από τις τράπεζες, το βρετανικό fund (που δραστηριοποιείται σε μετοχές, ομόλογα και σε real estate), κάνει την πρώτη του «επίσημη» στην Ελλάδα, και προφανώς θα αναζητήσει και νέες ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν στην αγορά. Άλλωστε το Μ&G, αποτελεί ανεξάρτητο επενδυτικό βραχίονα της Prudential και έχει προχωρήσει σε επιλεκτικές τοποθετήσεις στην Ελλάδα, μέσω της Grivalia Hospitality.
Για την ίδια τη Notos, οι «φουρτούνες» των προηγουμένων ετών μπορεί να έχουν «κοπάσει», αλλά το στοίχημα παραμένει ανοικτό για την επόμενη ημέρα. Το πρώτο εξάμηνο του 2019 ο όμιλος αύξησε τον τζίρο του κατά 3-4%, ενώ το λουκέτο στο κατάστημα της πλατείας Κοτζιά έδειξε να επιδρά θετικά στη συνολική εικόνα. Για την ανάπτυξη, θα χρειαστούν βέβαια περισσότερα.
Κατά τις πληροφορίες, μέρος των 6,5 δις. ευρώ που θα ρίξει ο νέος επενδυτής θα διατεθεί για την αναδιοργάνωση του κεντρικού καταστήματος της Αιόλου, στο οποίο έχει μεταφερθεί ένα σημαντικό μέρος της δραστηριότητας από το κατάστημα της πλατείας Κοτζιά.
Επίσης, τα πολυκαταστήματα σε Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Πειραιά, στο Golden Hall της Αθήνας και στην Αιόλου θα διατηρηθούν, ενώ πρόσφατα άνοιξαν δύο νέα καταστήματα American Eagle σε Γλυφάδα και Κύπρο. Όμως η «παρτίδα» θα κριθεί όταν θα έρθει η ώρα των νέων επενδύσεων. Και σε αυτό θα παίξουν ρόλο και οι εξελίξεις στον ανταγωνισμό.